خنجر به پشت «مسعود» نزنیم!
خنجر به پشت «مسعود» نزنیم!

گروه سیاسی «ایاد علاوی» یکی از سیاستمداران شیعه عراق که چندان میانه خوبی با جمهوری اسلامی ایران ندارد پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در خاک عراق و در مجاورت فرودگاه بغداد، ضمن انتقاد از  کوتاهی دولت کشور خود جمله ای گفت که برای همیشه در ذهنم ماندگار شد، علاوی گفت: قاسم سلیمانی یک […]

گروه سیاسی
«ایاد علاوی» یکی از سیاستمداران شیعه عراق که چندان میانه خوبی با جمهوری اسلامی ایران ندارد پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در خاک عراق و در مجاورت فرودگاه بغداد، ضمن انتقاد از  کوتاهی دولت کشور خود جمله ای گفت که برای همیشه در ذهنم ماندگار شد، علاوی گفت: قاسم سلیمانی یک نظامی باورمند بود و یک نظامی باورمند از مرگ هراسی ندارد و هر لحظه آن را انتظار می‌کشد اما ترور او در خاک عراق توسط نیروهای آمریکایی مایه ننگ دولت عراق بود.
امروز که عزم طالبان و همراهی چند کشور منطقه را در تسخیر پنجشیر و کشتن «احمد مسعود» می‌بینم ناخودآگاه یاد جمله ایاد علاوی می‌افتم. مسعود فرزند شیر پنجشیر است و یک نظامی باورمند به اهداف و آرمانهای خود و نه او و نه مبارزان همراه او از مرگ هراسی ندارند همانگونه که پدرش نداشت اما اینگونه تخریب کردن وی، تنها گذاشتن اش در حالی که همه می‌دانیم برحق است و از پشت خنجر زدن به این فرمانده جوان مایه ننگ است.
امروز چند کشور منطقه در خصوص توان انسانی، فنی و لجستیکی ارتش دره پنجشیر به طالبان اطلاعات می‌دهند و حتی برخی اخبار حکایت از این دارد طالبان در صدد است خلبانان اجاره‌ای از همسایگان خود بگیرد تا بتوانند هلی کوپترهای جنگی و برخی تجهیزات آمریکایی را علیه مبارزان ولایت پنجشیر استفاده کنند تا شاید موفق شوند کمر مقاومت را بشکنند و امیر مسعود را نزد پدر شهیدش بفرستند و کار افغانستان را یکسره کنند.
همچنین برخی پیشنهادها از سوی کشورهای منطقه به طالبان شد که از طریق نیروهای محلی و در ظاهر غیرنظامی و با کمک از تروریست‌های داعش، طرح ترور مسعود جوان را عملیاتی کنند تا مجبور به دادن تلفات بیشتر نشوند. در پی این پیشنهادها همچنین طالبان طی دو روز اخیر چندین بار اقدام به حمله کرد که هم به دلیل موقعیت خاص ژئومورفولوژیک منطقه و هم به دلیل مقاومت جانانه ارتش امیر مسعود، با تلفات و کشته بسیار ناچار به عقب نشینی شدند و طرح ترور مسعود جوان را در دست گرفتند.
برابر اظهارات موثق امیرحسین جعفریان خانواده احمد شاه مسعود و از جمله همین مسعود جوان در کنف حمایت ویژه سردار سلیمانی در ایران حضور داشتند و ارتباط این فرمانده و سربازانش با جمهوری اسلامی ایران، ارتباطی عمیق است و شایسته نیست جمهوری اسلامی ایران نیز مانند اتحادیه اروپا در خصوص درگیری طالبان و حملات وحشیانه به دره پنجشیر که قدمگاه احمد شاه مسعود است، اعلام بی‌طرفی کند.
طالبان عصر پنجشنبه با سلاح سنگین و چند هزار نیرو از ده جهت به پنجشیر حمله کرد و هنوز درگیری در برخی ولسوالی ها چون شُتُل در جریان است اما تا این لحظه دستاوردی جز یک دو جین جنازه دستگیرش نشد و دولت‌های همسایه و سیاسیون ما در آرامش جمعه خود را گذراندند، تاریخ در آینده چه قضاوتی خواهد داشت اگه ببیند ما نیز براین ظلم سکوت کردیم درحالی که می‌توانستیم با یک اشاره به طالبان، جلوی این خونریزی‌های را بگیریم.
از فعالان مدنی، سیاسیون و همچنین نخبگان توقع داریم یک روز درنگ نکنند و از همه ظرفیت خود برای توقف این جنگ کمک بگیرند و با راه انداختن کمپین، لابی با گروه‌های میانه‌رو تر ائتلاف طالبان و بزرگان قبایلی، جلوی آین افغان کشی را بگیرند و اجازه ندهند آنچه که دو سال قبل باعنوان گفتگوهای بین الافغانی کلید خورده بود امروز به یک جنگ و خونریزی بین الافغانی تبدیل شود.
سیاسیون کشور ایران و رهبران کشورهای همسایه باید بدانند طالبان شاید بتواند قدرت را قبضه کند و همه صداها را با نمایش نظامی‌گری موقتاً خاموش کنند اما هرگز مشروعیت سیاسی لازم را به دست نخواهد آورد و با ادامه درگیری های داخلی در پنجشیر نیز اوضاعش به مراتب پیچیده تر خواهد شد .
نکته بعدی اینکه طالبان تصمیم داشتند در نماز جمعه روز گذشته، امارت اسلامی خود را رسماً اعلام کنند و به همین منظور هجومی ملخ وار از چندین مسیر ترتیب دادند تا یک شبه کار پنجشیر و مدافعان را یکسره کنند اما در ساعات منتهی به پایان بامداد جمعه، کشته و اسیر زیادی دادند اما به این ولایت مسلط نشدند.
آخرین نکته اینکه همه سیاسیون و آزادگان و همچنین همسایگان افغانستان باید بدانند که طالبان هرگز نمی‌تواند بر این کشور متکثر، مسلط شود چون برای یک کشور با ویژگی‌های افغانستان،  نسخه تمامت خواهانه پیچید و این نسخه را پیشتر هم افرادی بزرگتر از این جریان، امتحان کردند و شکست خوردند.