جمله – گروه اقتصاد: درحالیکه بازار ارز و طلا بسیار پر آشوب است، دولت طرح پیشفروش خودروهای وارداتی را به جریان انداخته و از هر ثبت نام کننده ۵۰۰ میلیون تومان در یافت می کند. این بازار مکاره در حالی به جریان افتاده که اصلا معلوم نیست این خودروها چه زمانی به مشتری تحویل می […]
جمله – گروه اقتصاد: درحالیکه بازار ارز و طلا بسیار پر آشوب است، دولت طرح پیشفروش خودروهای وارداتی را به جریان انداخته و از هر ثبت نام کننده ۵۰۰ میلیون تومان در یافت می کند. این بازار مکاره در حالی به جریان افتاده که اصلا معلوم نیست این خودروها چه زمانی به مشتری تحویل می شوند و قیمت نهایی آنها چقدر خواهد بود. اگرچه امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت از تحویل سه ماهه خبر داده است اما هیچ توضیحی نمی دهد که اگر خودروها وارد شده و در دسترس است چرا باید مشتری برای دریافت آن سه ماه صبر کند و در این سه ماه تکلیف سود پولی که در اختیار دولت قرار می گرد چه خواهد شد.
این سوالات البته تنها ابهامات طرح خودروهای وارداتی نیست و برخی از تحلیلگران معتقدند این نوع پیش فروش یکی از دلایل افزایش نرخ دلار است. دلیل این دسته از معاملهگران این بود که برای پیشفروش خودروها یک شرط گذاشتهاند که پیام ناخوشایندی دارد. شرط آن، پیشپرداخت ۵۰۰ میلیون تومانی بدون مشخص شدن زمان و نحوه تحویل خودرو است. آنها معتقدند که چنین شرطی نشانهای از این است که یک جای کار میلنگد.
به جز این اشکال، شرایط خرید آنقدر پیچیده و عجیب است که گویا قرار است مشتری سفینه فضایی بخرد. در اطلاعیه وزارت صمت شروطی ۱۰ گانه برای متقاضیان خرید محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز اعلام شده است.
شرط اولی که صمتیها برای خرید خودروهای وارداتی مشخص کردهاند، داشتن حساب وکالتی است و بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب یاد شده است. متقاضیان میتوانند این حساب وکالتی را نزد یکی از شعب بانکهای تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرضالحسنه مهر ایران افتتاح کنند.
شروط دوم تا پنجم همانند طرحهای فروش خودروسازان داخلی تنظیم شده است. دارا بودن گواهینامه رانندگی، تحویل نگرفتن خودرو طی ۴۸ ماه گذشته از شرکتهای خودروساز یا بورس کالا، نداشتن پلاک فعال انتظامی امکان صلح نیز کماکان برای متقاضیان خرید محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز وجود ندارد
در اطلاعیه وزارت صمت برای به متقاضیان تاکید شده تا زمان تحویل خودروهای وارداتی، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی میشود. همچنین افرادی که بهصورت همزمان در بورس کالا یا سامانههای خرید شرکتهای خودروساز ثبتنام کردهاند در صورت دریافت خودروی تولید داخل یا مونتاژی، تا قبل از عرضه خودروهای وارداتی باید از این طرح انصراف دهند. در صورت عدم انصراف، متقاضی با جریمه مندرج در قرارداد مواجه خواهد شد.
در اطلاعیه وزارت صمت برای به متقاضیان تاکید شده تا زمان تحویل خودروهای وارداتی، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی میشود. همچنین افرادی که بهصورت همزمان در بورس کالا یا سامانههای خرید شرکتهای خودروساز ثبتنام کردهاند در صورت دریافت خودروی تولید داخل یا مونتاژی، تا قبل از عرضه خودروهای وارداتی باید از این طرح انصراف دهند. در صورت عدم انصراف، متقاضی با جریمه مندرج در قرارداد مواجه خواهد شد.
ششمین شرطی که مدیران صمت برای ثبتنام در سامانه یکپارچه خرید خودروهای وارداتی در نظر گرفتهاند، عدم انتقال سند خودروهای وارداتی به مدت یک سال بعد از خرید و تحویل گرفتن خودروها است. شرط هفتم هم میگوید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومانی که در حساب وکالتی مسدود شده است، باید تا زمان نهایی شدن خرید خودرو در حساب یاد شده موجود باشد. سیاستگذار خودرویی تاکید کرده که برداشت از حساب وکالتی به منزله ابطال ثبتنام برای دریافت محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز است.
شرط هشتم در ارتباط با نحوی انصراف است. در این شرط آمده که امکان انصراف از معامله تا زمان انعقاد قرارداد نهایی با واردکننده خودرو از سوی خریدار در سامانه، بدون جریمه، وجود دارد. انصراف از معامله در صورت انعقاد قرارداد نهایی، مشمول پرداخت جریمهای معادل ۵ درصد قیمت پایه به واردکننده میشود.
شرط نهم نیز نشان میدهد متقاضیانی که نام آنها در نوبت دریافت خودرو از لیست محصولات وارداتی درج شده، نمیتوانند برای دریافت محصولات شرکتهای خودروساز داخلی اقدام کنند.
شرط دهم و پایانی اعلامشده نیز میگوید انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی، ممنوع است. متقاضیان حقوقی نیز فراموش نکنند که همچنان نمیتوانند در این طرح فروش که مربوط به محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز است، ثبتنام کنند. به گزارش جمله؛ بنابراین خرید خودروهای وارداتی به دشواری گذر از هفت خان رستم است با این تفاوت که سه خان هم به آن اضافه شده است.