داروخانه‌ها گروگان بدعهدی تأمین اجتماعی
داروخانه‌ها گروگان بدعهدی تأمین اجتماعی
به تازگی رییس انجمن داروسازان ایران، نسبت به عدم پرداخت مطالبات معوق داروخانه‌ها از سوی سازمان تأمین اجتماعی به رغم تأمین اعتبار، انتقاد کرده است.

ملیحه منوری سردبیر و قائم مقام مدیر مسئول، به تازگی رییس انجمن داروسازان ایران، نسبت به عدم پرداخت مطالبات معوق داروخانه‌ها از سوی سازمان تأمین اجتماعی به رغم تأمین اعتبار، انتقاد کرده است.
ماجرای بدهی به داروخانه‌ها زخمی قدیمی است که هرزگاهی سر باز می‌کند و به رسانه‌ها می‌رسد ،اما پس از گذشت چند روز از یاد می‌رود تا نوبت بعدی که بازهم گلایه ها سرباز کند.
متأسفانه عمده مشکل داروخانه‌های بخش خصوصی با بیمه تأمین اجتماعی است که در روند پرداخت مطالبات معوق داروخانه‌ها بدعهدی می‌کند.
به گفته رئیس انجمن داروسازان ایران به رغم تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت مطالبات مؤسسات و مراکز درمانی، اما می‌بینیم که سازمان تأمین اجتماعی؛ این پول را به جای اینکه به داروخانه‌های بخش خصوصی بدهد، عمدتاً در بخش دولتی و دانشگاهی هزینه کرده است.
کلانتری با اشاره به قول‌هایی که در ۲۰ روز گذشته مبنی بر پرداخت مطالبات داروخانه‌ها داده اند، گفت: اسناد آماده پرداخت است، ولی به بهانه‌های مختلف که برای ما هم مشخص نیست؛ مطالبات داروخانه‌های بخش خصوصی را نمی‌دهند.
رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: سهم تأمین اجتماعی از یک صورت حساب حدود ۳۸ درصد است که وقتی پرداخت نمی‌شود، داروخانه‌ها را در تأمین نقدینگی برای خرید دارو دچار مشکل می‌کند
سازمان تأمین اجتماعی، مطالبات بهمن ۱۴۰۲ داروخانه‌ها را پرداخت کرده اما بخشی از دی و اسفند ۱۴۰۲ باقی مانده و سه ماه اول سال ۱۴۰۳ را هم نداده است.
اما خوشبختانه روند پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان بیمه سلامت ایران، قابل قبول اعلام شده و تا پایان فروردین ۱۴۰۳ با همه داروخانه‌ها تسویه شده است. ماجرای تامین اجتماعی اما همچنان ادامه دارد و بیم آن می رود که با ادامه این مشکل، روند دریافت دارو توسط مردم مختل شود. همچنین چک‌های موسسین داروخانه‌ها به واسطه بدعهدی تأمین اجتماعی در پرداخت مطالبات در حال برگه شدن است و ادامه این رفتار منجر به نارضایتی گسترده در جامعه داروسازی شده و آینده بخش دارویی کشور را که وابسته به پرداخت به موقع بیمه‌ها است با مشکل مواجه ساخته است.
در اردیبهشت ماه سال جاری بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها را باعث اختلال در چرخه تأمین دارو دانست و گفت بدهی بیمه تأمین اجتماعی به داروخانه‌ها از ۱۵ ماه هم عبور کرده.بر اساس قانون سازمان‌های بیمه گر موظف هستند ۴۵ روز پس از ارسال صورت حساب مراکز، طلب این مراکز را پرداخت کنند و ۶۰ درصد صورت حساب را در ابتدای ارائه خدمات به مراکز و مؤسسات پرداخت کنند. اما برخی از مطالبات دانشگاه علوم پزشکی تهران مربوط به سال ۱۴۰۱ است.

  • نویسنده : ارسالی از ملیحه منوری