درآمدزایی از افت ارزش پول ملی
درآمدزایی از افت ارزش پول ملی
آخرین اطلاعات منتشر شده حاکی از درآمد چشمگیر ۱۰ همتی دولت در حوزه مالیات است که سابقه ندارد، اما سوال اینجاست که این درآمدها به کجا میرود که تورم و افت ارزش پول ملی ادامه دارد و هیچ پروژه بزرگ و چشمگیری هم افتتاح نمیشود.

به گزارش روزنامه جمله؛ دولت ابراهیم رئیسی تقریبا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را مشمول مالیات کرده است. این اولین دولت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که همزمان با جراحی اقتصادی، مالیاتها، هزینه انرژی، قیمت نان و انواع و اقسام جریمهها را افزایش داده است.
آخرین اطلاعات منتشر شده حاکی از درآمد چشمگیر ۱۰ همتی دولت در حوزه مالیات است که سابقه ندارد، اما سوال اینجاست که این درآمدها به کجا میرود که تورم و افت ارزش پول ملی ادامه دارد و هیچ پروژه بزرگ و چشمگیری هم افتتاح نمیشود.
بر پایه گزارشهای دولتی طی ۴ ماهه امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات بر ثروت اخذ شد که سهم خانههای خالی تنها ۲ میلیارد و ۱۸۱ میلیون تومان بود. همچنین صاحبان خودروهای لوکس نیز ۶۹۳ میلیارد تومان مالیات پرداخته اند.
به گزارش جمله مالیات بر ارث، مالیاتهای اتفاقی، مالیات نقلوانتقال سرقفلی، مالیات نقلوانتقال سهام، مالیات نقلو انتقالات املاک، مالیات تمبر و اوراق بهادار، مالیات بر واحدهای مسکونی گران قیمت (با احتساب عرصه و عیان)، مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی گران قیمت و درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه از مواردی هستند که زیرمجموعه مالیات بر ثروت قرار دارند.
طی ۴ ماه نخست امسال، میزان مالیات دریافتی از محل مالیات بر ثروت در مجموع ۱۰ هزار و ۳۶ میلیارد تومان بوده است.
بر این اساس، درآمد حاصل از مالیات بر ارث ۷۰۱ میلیارد تومان، از محل مالیاتهای اتفاقی ۱۰ میلیارد و ۸۷۹ میلیون تومان و از محل حق تمبر و اوراق بهادار ۷۹۹ میلیارد تومان بوده است.
از محل نقلوانتقال سرقفلی، مالیات نقلوانتقال سهام و مالیات نقلوانتقالات املاک به ترتیب یک هزار و ۴۸ میلیارد تومان، ۴ هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان و ۲ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان مالیات اخذ شده است.
درآمد دولت از محل مالیات بر واحدهای مسکونی گران قیمت (با احتساب عرصه و عیان) ۶ میلیارد ۸۲۵ میلیون تومان و از محل درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه ۲ میلیارد و ۱۸۱ میلیون تومان بوده است.
بر این اساس، صاحبان مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی گران قیمت طی سه ماه نخست سال ۶۹۳ میلیارد و ۴۴۱ میلیون تومان مالیات پرداخت کردند.
نکته تاسفبار و عجیب این است که دولت با سیاستهای غلط خود موجب شده یک خودروی دویست میلیونی به یک میلیارد برسد و بعد خودش آن خودرو را لوکس درنظر گرفته و از آن مالیات میگیرد.
بازاریان که یکی از اصلیترین پرداخت کنندگان مالیات در کشور هستند از این شرایط راضی نیستند و میگویند در کسادی فعلی بازار که فشارهای ناشی از حجاب هم بر آن افزوده شده، افزایش مالیاتها به معنی زنده به گور کردن آنهاست.