درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی  پس از افزایش قیمت بنزین چقدر کاهش می‌یابد؟
درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی  پس از افزایش قیمت بنزین چقدر کاهش می‌یابد؟

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش ۴٫۶ درصدی درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی پس از افزایش قیمت بنزین گفت: دولت برای جبران این موضوع هم می‌تواند با رایزنی خود با شرکت های تاکسی ها اینترنتی آنها را مجاب کند که این شرکت ها حق الزحمه خود را کاهش دهند. سید سجاد پادام کارشناس اقتصادی درباره […]

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش ۴٫۶ درصدی درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی پس از افزایش قیمت بنزین گفت: دولت برای جبران این موضوع هم می‌تواند با رایزنی خود با شرکت های تاکسی ها اینترنتی آنها را مجاب کند که این شرکت ها حق الزحمه خود را کاهش دهند.
سید سجاد پادام کارشناس اقتصادی درباره میزان کاهش رفاه رانندگان تاکسی های اینترنتی پس از افزایش قیمت بنزین گفت: وقتی پای صحبت رانندگان اینترنتی می نشینیم بابت افزایش قیمت بنزین نگرانی فراوانی دارند و گاهی بابت نگرانی خود، انتظار افزایش نرخ کرایه های خود تا ۵۰ درصد را هم دارند. پادام افزود: به همین دلیل، تلاش کردم با کسب اطلاعات میدانی صحت و سقم ادعای این رانندگان را بررسی کنیم.
این کارشناس اقتصادی افزود: فرض کنیم یک راننده اینترنتی در هر ماه ۲۴ روز را کار می‌کند و هر روز ۲۲۰ کیلومتر مسیر را برای جابجایی مسافران می پیماید. تحقیقات ما نشان داده که هر راننده با طی ۱۰۰ کیلومتر مسیر بطور میانگین ۸۰ هزار تومان درآمد بدست می‌آورد. یعنی یک راننده تاکسی اینترنتی در تهران اگر روزی ۲۲۰ کیلومتر مسیر را طی کند، بطور میانگین روزی ۱۷۶ هزار تومان درآمد بدست خواهد آورد. این درآمد با احتساب ۲۴ روز کار در ماه ۴ میلیون و ۲۲۴ هزار تومان خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه خودروهای تاکسی های اینترنتی عمدتاً پراید، تیبا و…. هستند و بطور میانگین به ازای هر ۱۰۰ کیلیومتر ۶٫۸ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، اظهار داشت: یعنی یک راننده برای طی مسیر ۲۲۰ کیلیومتری حدود ۱۵ لیتر بنزین می‌سوزاند که در ۲۴ روز ۳۶۰ لیتر خواهد شد. بنابراین با احتساب قیمت بنزین هزار تومانی، یک راننده تاکسی اینترنتی برای کسب درآمد ۴ میلیون و ۲۲۴ هزار تومان باید ۳۶۰ هزار تومان پول برای بنزین خرج می‌کرد. یعنی درآمد راننده با احتساب کسر هزینه بنزین ۳ میلیون و ۸۶۴ هزار تومان در ماه می شد. حال سوال این است که همین راننده با طی همین مسیر و برای کسب همین درآمد باید چه مقدار پول برای بنزین خرج کند و رفاه او چقدر کاهش می یابد؟
پادام با تاکید بر اینکه با توجه به قیمت های جدید بنزین تا ۶۰ لیتر سهمیه ۱۵۰۰ تومانی دارند و بیشتر از آن را باید با نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومانی حساب کنند، اضافه کرد: یک راننده برای طی مسیری که ۳۶۰ لیتر بنزین لازم دارد و قبل از گرانی بنزین ۳۶۰ تومان هزینه داشت، حال باید ۹۹۰ هزار تومان بپردازد یعنی ۹۰ هزار تومان سهمیه ای و ۹۰۰ هزار تومان آزاد. در نتیجه، در فرمول جدید قیمت بنزین درآمد راننده با احتساب کسر هزینه بنزین ۳ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان خواهد شد. در واقع، با ثابت نگه داشتن میزان کار، درآمد راننده مذکور تا اینجای کار ۶۳۰ هزار تومان کاهش یافته است.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت تعهد داده است که به رانندگان تاکسی های اینترنتی تا سقف ۳۰۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی یارانه بدهد، گفت: شرط اعطای یارانه هم میزان پیمایش راننده است یعنی راننده در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین یارانه ای دریافت می‌کند. در واقع یک راننده با طی مسیر ۴۳۰۰ کیلیومتر در ماه مشمول دریافت همه یارانه ۳۰۰ لیتری بنزین می شود که معادل ریالی آن یعنی ۴۵۰ هزار تومان به حساب راننده واریز می شود. به عبارت دیگر، راننده ای که روزانه ۲۲۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد، در ۱۹ روز کاری مشمول دریافت تمام یارانه خواهد شد.
وی افزود: اگر این عدد را با ۳ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان درآمدش جمع کنیم ۳ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان خواهد شد یعنی راننده با همان میزان کار با توجه به حمایتی که از سمت دولت خواهد شد، فقط ۱۸۰ هزار تومان که برابر با ۴٫۶ درصد درآمد قبل از گرانی بنزین خواهد بود، متضرر خواهد شد.
پادام با تاکید بر اینکه بر خلاف تصور عمومی این رانندگان عزیز، با ثابت نگه داشتن میزان کار و نرخ کرایه ها تنها ۴٫۶ درصد از درآمدشان را متضرر میشوند، پیشنهاد داد: دولت برای جبران این ۴٫۶ درصد هم می‌تواند با رایزنی خود با شرکت های تاکسی ها اینترنتی آنها را مجاب کند که این شرکت ها حق الزحمه ۱۵ درصدی خود را به ۱۱ درصد کاهش دهند، تا هیچگونه ضرری متوجه زندگی این قشر از رانندگان محترم کشورمان نشود.
به گزارش فارس، این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ضمن اینکه دریافت یارانه نقدی هم نیز مقداری از ضرر این رانندگان را جبران خواهد کرد، خلوت تر شدن خیابانها و کمتر شدن ترافیک نیز به رانندگان اینترنتی کمک می‌کند که با سرعت بیشتر و سوخت کمتری مسافران خود را به مقصد برسانند. هر چند این موضوع را هم نباید فراموش کرد که برخی از این رانندگان خودروهای دوگانه سوز دارند، که باعث می‌شود ضمن استفاده از طرح های بنزینی دولت به هیچ وجه در معرض بنزین ۳۰۰۰ تومانی هم قرار نگیرند.
وی در پایان افزود: تورم انتظاری گاهی نتیجه محاسبات ذهنی اشتباه ماست، گاهی لازم است برای رسیدن به واقعیت دست به قلم برد.