سازمان حفاظت محیط زیست طی مکاتبات متعددی خواستار لغو فوری مصوبه هیات وزیران در خصوص تعویق استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه شد. در این درخواست امده است: در خصوص درخواست سازمان حفاظت محیطزیست مبنی بر لغو مصوبه شماره ۱۶۵۶۴۲/ت۵۸۸۸۴ ه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ صادره از سوی هیات وزیران در خصوص تعویق استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه […]
سازمان حفاظت محیط زیست طی مکاتبات متعددی خواستار لغو فوری مصوبه هیات وزیران در خصوص تعویق استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه شد.
در این درخواست امده است: در خصوص درخواست سازمان حفاظت محیطزیست مبنی بر لغو مصوبه شماره ۱۶۵۶۴۲/ت۵۸۸۸۴ ه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ صادره از سوی هیات وزیران در خصوص تعویق استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه به اطلاع میرساند که این سازمان در دولت سیزدهم با تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و در راستای سیاستهای ابلاغی معظم له در صیانت و حراست از محیطزیست کشور، تأکید داشته و تلاش خواهد کرد که ضمن توجه به شرایط و واقعیتهای کشور و تأمین منافع نسل فعلی، حافظ منافع نسلهای آتی هم باشد، بیتردید در وفای به این پیمان و امانت داری، نه با خودروسازان و نه با هیچ یک از عاملان تخریب محیطزیست مماشات نکرده و نخواهد کرد، امیدواریم که با پیگیری و تلاش ایشان و سایر نمایندگان، لایحه برنامه هفتم توسعه کشور و سایر لوایح و طرحها مبتنی بر معیارها و ظرفیتهای محیط زیستی و در راستای حفظ و بهبود وضعیت محیطزیست کشور تدوین و به تصویب برسد.
همچنین در خصوص موارد مطروحه در مصوبه مذکور به اطلاع میرساند؛ در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۲۹ ، وزارت صمت به دلیل نبود شرایط لازم برای ارتقاء استاندارد خودروها به یورو ۶ درخواست تعویق ۴ ساله اعمال استانداردهای جدید (موضوع ماده ۴ آییننامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک) را به دولت ارسال کرد که موضوع در دستور کار کمیته تخصصی کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیطزیست دولت قرار گرفت و مقرر شد تا وزارت صمت توجیهات و مستندات خود را به کمیسیون ارائه کند و پس از ارائه مدارک و بررسی اولیه در کمیسیون، ابتدا با تعویق ۶ ماهه موافقت کرد و مقرر شد که وزارت صمت با همکاری وزارت نفت و سازمان حفاظت محیطزیست طی سه ماه به ارائه برنامه عملیاتی ارتقاء استاندارد سوخت و خودرو را مطابق استاندارد روز اروپا ارائه کند.
در این خصوص جلسات مشترکی برگزار شد و ضمن لحاظ داشتن شرایط کشور و قابلیتهای اجرایی جهت دستیابی به استانداردها، در راستای اهداف قانون هوای پاک مبنی بر کاهش آلایندههای ناشی از منابع متحرک، پیشنهاد اصلاحی جدول ماده ۴ تهیه شد ولیکن متأسفانه وزارت صمت، خلاف توافقات انجام شده پیشنهاد جدیدی را بدون اطلاع سازمان در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ دولت ارائه شد که با توجه به ایرادات عدیده محیط زیستی، فنی و حقوقی، این سازمان بلافاصله ضمن اعتراض به مصوبه مذکور، پیشنهاد اصلاحی را به معاون اول رئیسجمهوری و کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیطزیست دولت، ارسال شد و با توجه به اهمیت موضوع و پیگیریهای ریاست سازمان طی مکاتبات متعدد، در دستور کار جلسه این هفته کمیسیون امور زیربنایی دولت قرار گرفت.
با توجه به آسیبشناسیهای انجام شده قانون هوای پاک و آییننامههای اجرایی، این سازمان در نظر دارد، با همکاری تمام دستگاههای اجرایی، صاحبنظران و تمام ذینفعان، با همدلی و همفکری قوای سهگانه کشور، در راستای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیطزیست، به اهداف سند چشمانداز بیستساله کشور مبنی بر بهرهمندی از محیطزیست مطلوب، دست یابیم.