زهرا ایرانشاهی / با حضور وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و در مرحله ششم و هفتم از تولیدات ناوگان ریلی داخلی، ۱۲۲ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۳۶۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسید. به گزارش تین نیوز، در این مرحله ۱۰۷ دستگاه واگن باری نو، ۴ دستگاه […]
زهرا ایرانشاهی /
با حضور وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و در مرحله ششم و هفتم از تولیدات ناوگان ریلی داخلی، ۱۲۲ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۳۶۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
به گزارش تین نیوز، در این مرحله ۱۰۷ دستگاه واگن باری نو، ۴ دستگاه لکوموتیو نو، ۹ دستگاه واگن مسافری بازسازی شده و ۲ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده به بهره برداری رسید که با ورود این تعداد ناوگان به شبکه ریلی در مجموع برای ۵۶۵ نفر اشتغال زایی شده و صرفه جویی ارزی ۶۰۶ میلیون یورویی به دنبال داشته است.
وزیر راه و شهرسازی در این مراسم که صبح دیروز برگزار شد، ضمن درخواست از بانکها برای تسریع در پرداخت تسهیلات به شرکت های ریلی گفت: در شرایطی که مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مصوبات ستاد اقتصادی کشور بر این استوار است که هیچ یک از نهادهای تولید در گمرکات نماند، شگفتانگیز است که چرخ و محور واگن، یک سال در گمرک رسوب میکند.
محمد اسلامی ادامه داد: با رایزنیهایی که با بانک مرکزی انجام دادهایم و با توجه به تامین و برآورد خسارتها، امیدواریم این تسهیلات به موقع پرداخت شوند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه خصوصی سازی تصمیمات مهمی گرفته شده است، افزود: امیدواریم با اخذ تصمیمات درست بتوانیم این مشکلات را رفع کنیم.
به گفته این مقام مسئول برخی از این دستگاهها در حوزه خصوصی سازی با مشکلاتی روبهرو بودهاند که امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
اسلامی با بیان اینکه ما باید بتوانیم گره از تولید برداریم گفت: در فرآیند خصوصی سازی با مشکلاتی روبهرو بودهایم که بخشی از کارخانهها از این مشکلات در حوزه خصوصی سازی در رنج بودند که امیدواریم بخشی از این مشکلات هرچه سریعتر رفع شود.
یک سال از رسوی پیچ و مهرههای کارخانههای ریلی در گمرک میگذرد
اسلامی با بیان اینکه مرحله ششم و هفتم بهرهبرداری از ناوگان ریلی امروز رونمایی شد، گفت: امروز مراحل ورود ۱۲۲ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخلی و تدارک ۱۵ دستگاه لوکوموتیو جرثقیل دار با استفاده از تسهیلات مالی خارجی به بهرهبرداری رسید.
او ادامه داد: امسال سال کاهش تولید است و با توجه به آن که دولت از ماههای گذشته در جنگ اقتصادی قرار گرفته اجرای چنین پروژههایی نقش بسیار موثری در کاهش وابستگی به خارج دارد.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: تهاجم همه جانبه دشمن تمام شریانهای اقتصادی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و بنابراین لازم است که ما در جهت برداشتن موانع تولید اهتمام ویژه داشته باشیم.
اسلامی توضیح داد: تلاش میکنیم با کارگران حوزه حمل و نقل ریلی، روانتر و راحتتر و با اعتماد سازی متقابل در جامعه بتوانیم این برنامهها را با اولویتهای خود را ادامه دهیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به صحبتهای شرکت راه آهن در اراک و مپنا اشاره کرد و گفت: گزارشهای که شرکت اراک مپنا ارائه کرده اند در جای خود قابل تامل است که باید هرچه سریعتر مدیرعامل شرکت راه آهن به این موضوع رسیدگی کند و با اقدامات به هنگام بتوانند در حوزه ریلی همچنین برداشتن موانع اقدام کنند.
اسلامی تاکید کرد: در شرایط کنونی و پر التهاب که کشور ما جنگ اقتصادی را تجربه کرده در این زمینه باید به ساز و کارها توجه کنند تا بتوانیم اقداماتی در حوزه گره گشایی برداریم.
او با اشاره به اینکه زمانی که دستورات از سوی مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور و همچنین دستگاههای مختلف اعلام شده انتظار می رود که گمرک در بحث ترخیص کالا اقدامات متناسب را انجام دهد و تصریح کرد: نباید کالای مورد نیاز دستگاههای مختلف در گمرکات از جمله چرخ و پیچ و مهرههای ریلی باقی بماند و در یک سال گذشته ترخیص نشدن این کالاها در گمرکات شگفت انگیز است و باید هرچه سریعتر اقدامات لازم برای ترخیص آن صورت گیرد.
او ادامه داد: ما امروز با همت مهندسان و پژوهشگران داخلی از یک ترمز داخلی رونمایی کردیم که نشانگر پیشرفت در حوزه حمل و نقل ریلی است.
اسلامی تصریح کرد: در این راه ما نیازمند مراقبتهای ویژه هستیم و باید ساز و کار برای شرایط کنونی که مورد تحریمهای ظالمانه قرار گرفتهایم صورت گیرد. همچنین در بحث زیرساختها از ظرفیت تولید ملی استفاده شده و برای اولین بار در تمامی خطوط ریلی از این ظرفیتها استفاده میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: هرجا که خطوط ریلی ایجاد شده زیرساختهای آن را هم متناسب با آن توسعه میدهیم و با حمایت از تولید داخل از این بخش و فرصتها استفاده میکنیم؛ و با استفاده از نیروی انسانی حرفهای گامهای بزرگی در این بخش بر می داریم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجهیز، نوسازی و روزآمدسازی در بخش ناوگان ریلی، گفت: در بخش زیرساخت از ظرفیت تولید ملی بهرهمند بودهایم، برای اولین بار است که امسال زیرساخت ریلی را توسعه میدهیم و در کنار آن نیروی انسانی به عنوان بالاترین ارزش ما در شرکت راهآهن در قالب سامانهای اطلاعات آنها بررسی میشود تا سازمانی هوشمند و کارآمد در راهآهن داشته باشیم.
ایران موفق به تولید ترمز قطار باری شد
مدیر عامل شرکت راه آهن در مراسم ششمین و هفتمین مراحل بهرهبرداری از ناوگان جدید ریلی در سال جهش تولید گفت: امروز اولین سیستم ترمز ملی واگنهای باری کشور که تا پیش از این ۱۰۰ درصد وارداتی بود، به همت تولیدکنندگان داخل، بهرهبرداری میشود.
سعید رسولی ادامه داد: این واگنها شامل واگنهای لوکوموتیو، باری و مسافری است و امیدواریم با حمایتهای وزیر راه و شهرسازی و مساعدتهای کارخانههای تولیدی ناوگان ریلی، با ارائه و اعتقاد در سال جهش تولید بتوانیم این تولیدات را ادامه دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا حداکثر تولید را داشته باشیم و بتوانیم تا پایان سال تعداد قابل توجهی از آنها را به شبکه ریلی اضافه کنیم.
مدیر عامل شرکت راه آهن با بیان اینکه نهضت نوسازی و بهسازی ناوگان ریلی از سال گذشته همواره در دستور کار ما بوده است، افزود: از سال گذشته با تاکید وزیر راه و شهرسازی سرعت اجرای این پروژهها افزایش یافته است. رسولی بیان کرد: ما تمام تلاش خود را انجام میدهیم که ناوگانی شایسته و درخور مردم در خدمت رسانی به آنها ارائه شود.
او ادامه داد: امروز با استفاده از تسهیلات خارجی که سالهای گذشته اقدامات آن انجام شده بود ۱۵ دستگاه لوکوموتیو جرثقیل دار که موجب ارتقاء ایمنی میشود به شبکه ریلی اضافه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از رونمایی ۲ پروژه مهم در حوزه ریلی هم خبر داد و گفت: طبق قولی که داده بودیم و با همت بلند نیروهای داخلی برای کاهش وابستگی به کشورهای خارجی امروز خوشبختانه اولین سیستم ترمز ملی واگنهای باری کشور توسط وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری میرسد.
رسولی توضیح داد: این سیستم ترمز از مهمترین قطعاتی بود که همواره به کشورهای خارجی برای تولید آن وابسته بودیم و در سالهای گذشته برخی از قطعات آن داخلی سازی شده بود، اما امروز به صورت کامل وابستگی ما برای این سیستم ترمز قطع شد.
صرفه جویی ارزی ۶ میلیون یورویی، حاصل اتکا به توان داخل
مدیر عامل شرکت راه آهن تصریح کرد: پیش از این سیستم ترمز واگن باری به صورت ملی نداشتیم، اما امروز خوشبختانه این ترمز با همکاری سازندگان و کارشناسان داخلی به بهره برداری رسید.
رسولی تاکید کرد: همچنین در راستای توجه به سرمایههای انسانی هم پروژه مدیریت استعدادهای راهآهن که سال گذشته اقدامات آن آغاز شده بود امروز این سامانه آغاز به کار کرد و ۳ هزار و ۷۵۵ نفر از کارشناسان و مدیران راهآهن در مرحله اول مخاطبان ما قرار گرفتهاند و اطلاعات خودشان را بارگذاری میکنند.
او با بیان اینکه این افراد در طی مراحل شش گانه مورد ارزیابی قرار میگیرند گفت: ما یک بانک اطلاعات خوب خواهیم داشت که برای انتخاب مدیران و هم برای استفاده از نیروهای کلیدی از این استعدادها استفاده خواهیم کرد. این مقام مسئول افزود: ۶ میلیون یورو صرفهجویی ارزی با بهره برداری از این واگنها انجام شده است.
لازم به توضیح است که شرکت های تجارت کوشش سپاهان، پویا ترابر پیشتاز، آذرکیا تجارت، جنرال مکانیک، توکا ریل، ریل پرداز نوآفرین، حمل ونقل ریلی رجا و راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۸ شرکت سرمایه گذاراین ناوگان هستند که در شرکت های واگن پارس، واگن سازی کوثر، فولاد درخشان، مپنا، کارخانجات بازسازی لکوموتیو کرج، ریل پرداز سیستم، کلاهدوز و نوین صنعت رجا تولید و یا بازسازی شده است.
امسال در سال جهش تولید و در مجموع هفت مرحله، ۴۵۱ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۹۳۳ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۶ درصد افزایش نشان می دهد.