درخواست پلیس برای ورود مباحث ترافیکی به کتاب‌های درسی
درخواست پلیس برای ورود مباحث ترافیکی به کتاب‌های درسی

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا از درخواست پلیس برای ورود مسائل و موضوعات مرتبط با فرهنگ ترافیکی به کتاب‌های درسی خبر داد. سرهنگ عین‌الله جهانی گفت: در دیدار اخیر میان رییس پلیس راهور ناجا و وزیر آموزش و پرورش یکی از موضوعاتی که از سوی سردار هادیانفر ارائه شد، مساله ورود مسائل […]

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا از درخواست پلیس برای ورود مسائل و موضوعات مرتبط با فرهنگ ترافیکی به کتاب‌های درسی خبر داد.
سرهنگ عین‌الله جهانی گفت: در دیدار اخیر میان رییس پلیس راهور ناجا و وزیر آموزش و پرورش یکی از موضوعاتی که از سوی سردار هادیانفر ارائه شد، مساله ورود مسائل و موضوعات ترافیکی و فرهنگ ترافیکی به کتاب‌های درسی بود که خوشبختانه با استقبال حاجی میرزایی نیز مواجه شد.
وی با بیان اینکه باید فرهنگ‌سازی ترافیکی از سال‌های کودکی به شهروندان آموزش داده شده و این آموزش‌ها به شکل دنباله‌دار و متناسب با سن و شرایط درک دانش آموزان تغییر کند، افزود: در همین راستا نیز این پیشنهاد مطرح شد تا مسائل مربوط به فرهنگ ترافیک از سال اول ابتدایی در کتاب‌های درسی دانش آموزان گنجانده شده و این آموزش‌ها تا پایان تحصیلات در مقطع متوسطه ادامه داشته باشد.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در حال حاضر نیز در محتوای درسی برخی از پایه‌های تحصیلی اشاره‌هایی به موارد ترافیکی و فرهنگ ترافیک شده است، اظهارکرد: اما این کافی نیست و لازم است محتوای آموزشی به شکل هدفمند و دنباله‌دار در تمام مقاطع تحصیلی ارائه شود.
جهانی درباره اینکه آیا این پیشنهاد اجرایی خواهد شد نیز به ایسنا گفت: وزیر آموزش و پرورش از این پیشنهاد استقبال کردند؛ البته پلیس در دوره‌های قبل نیز مکاتباتی در این خصوص با وزارت آموزش و پرورش داشت، اما بنا شد تا دوباره مکاتباتی انجام شده و پلیس موارد مدنظر خود برای درج در کتب درسی در پایه تحصیلی را به وزارت آموزش و پرورش ارائه دهد تا پس از طرح در شورای سیاست‌گذاری مربوطه اجرایی شود.
وی در مورد زمان ورود این مباحث به کتب درسی نیز اظهار کرد: امیدواریم که در سال‌ آتی این مباحث وارد کتاب‌های درسی شود.

ساخت مدارسی با سازه‌های توپی/ مدارس کپری برچیده نمی‌شوند

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور از بهینه سازی و متناسب سازی مدارس کپری خبر داد و گفت: کپر جزئی از معماری منطقه است، به دنبال کپرزدایی نیستیم بلکه باید سازه‌های مناسبی را جایگزین کنیم.
مهراله رخشانی مهر درباره آخرین وضعیت مدارس کپری و در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای حذف مدارس کپری بعد از مدارس خشت و گلی خواهید داشت یا خیر؟ گفت: کپر جزو معماری برخی مناطق کشور است و حتی در بسیاری مناطق دیده می‌شود که خانواده‌ها در باغ و ویلای خودشان هم کپری ساختهاند و از مهمانهایشان در آنجا پذیرایی می کنند؛ همچنین هتل کپری ساخته شده که مورد استقبال قرار گرفته است.
وی ادامه داد: کپر جزئی از معماری است و به علت اقلیم خاص یک منطقه ساخته می‌شود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه مدارس کپری بهینه سازی شوند گفت: برای استفاده مناسب از معماری منطقه برنامه‌ریزی جدی داریم.
وی درباره علت بحث کپرزدایی که در مقطعی نیز مطرح و انجام شد اظهار کرد: در دوره‌ای این بحث مطرح شد و کپرها را حذف کردند اما بعد از آن شاهد بودیم که دوباره تعدادی کپر تولید شد. به جای این کار باید سازه مناسب برای این امر طراحی شود.
رخشانی مهر ادامه داد: در سیستان و بلوچستان یک سری سازه‌ها تحت عنوان سازه‌های توپی در حال طراحی است که مشابه کپر بوده و با استقبال مواجه شده است. ما به دنبال ساخت چنین سازه‌هایی هستیم که البته قیمت بالایی هم ندارند و شاید حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته باشد. کپرها یک کلاسه بوده و وسیع نیستند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به مدارس خشت و گلی افزود: مدارس خشت و گلی که عملیات حذف آنها در چند ماه گذشته آغاز شده بود، تعداد قابل توجهی از آن در مهرماه به پایان رسید و مدارس مناسبی جایگزین شد. در استان سیستان و بلوچستان که بیشترین حجم مدارس خشت و گلی را داشت نیز این عملیات در آبان ماه به پایان می‌رسد و می‌توانیم شاهد آن باشیم که امسال کلیه مدارس خشت و گلی جمع آوری شدند اما درباره مدارس کپری همانطور که گفته شد به دنبال طراحی و اجرای سازه‌های متناسب هستیم اما کپرزدایی را دنبال نمی کنیم.

 

 

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت ازفعالان صنایع‌دستی به دولت ارسال شد

وزارت میراث‌فرهنگی یش‌نویس آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۵ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی را برای بررسی و تصویب به کمیسیون فرهنگی هیئت دولت ارسال کرد.
وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی پیشنهادی آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی را با همکاری نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز ملی فرش ایران) و سازمان برنامه و بودجه کشور، در ۱۱ ماده تدوین، برای طرح در هیات وزیران ارائه کرده است.
بر این اساس و به استناد ماده (۱۵) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، آیین‌ نامه اجرایی این قانون ظرف مدت شش ‌ماه پس از ابلاغ آن توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.