ماهور مهراد/ مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ماه گذشته از دریافت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی از دولت خبر داد و گفت: این وام صرف تکمیل پروژه های زیرساختی فرودگاه خواهد شد. محمد مهدی کربلایی گفت: درآمدهای شهر فرودگاهی امام خمینی در پی سانحه هوایی سقوط هواپیمای اوکراینی و شیوع ویروس کرونا […]
ماهور مهراد/
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ماه گذشته از دریافت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی از دولت خبر داد و گفت: این وام صرف تکمیل پروژه های زیرساختی فرودگاه خواهد شد.
محمد مهدی کربلایی گفت: درآمدهای شهر فرودگاهی امام خمینی در پی سانحه هوایی سقوط هواپیمای اوکراینی و شیوع ویروس کرونا تا ۸۵ درصد کاهش یافت به همین دلیل وام کرونایی به فرودگاه امام هم تعلق گرفت که ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی از دولت دریافت کردیم.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با اشاره به اینکه قرار بود این وام را فقط شرکت های حمل و نقلی متضرر از کرونا دریافت کنند، گفت: به دلیل سیاست های بالادستی مربوط به توسعه فرودگاه و تبدیل آن به هاب (قطب) اول بار و هاب دوم مسافری و تعطیل نشدن فرودگاه این وام به ما هم تعلق گرفت.
این در حالی است که شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تنها شهر فرودگاهی ایران است که به منظور تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بینالمللی و افزایش درآمد ناشی از عبور و حمل و نقل کالا و … ایجاد شده است.
این در حالی است که بطور کلی با افزایش انواع خدمات ارایه شده در اطراف فرودگاهها، از جمله خرده فروشی و عرضه خدمات مختلف به مشتریان، تدارکات، دفاتر اداری و تجاری، مکانهایی برای برگزاری همایشها و پذیرایی، مراکز فرهنگی و تفریحی، نواحی اطراف فرودگاهها به نوبه خود در حال تبدیل شدن به شهر هستند. در این شهرها مسافران، کارکنان فرودگاهی و ساکنین آن به کار، تجارت، خرید، تغذیه، خواب و تفریح مشغول هستند.
اخیرا در همین ارتباط نیز مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ضمن اعلام افزایش سه برابری پروازها در فرودگاه امام (ره) نسبت به ابتدای سال از مذاکره با هواپیمای اتریشی و لوفتهانزا برای از سرگیری پروازها به ایران خبر داد.
هواپیمایی لوفتهانزا و هواپیمایی اتریشی Austrian Airlines روز ٨ مهرماه امسال از کنسلی پروازهای خود به مقصد ایران خبر دادند، بر این اساس پروازهای هواپیمایی لوفتهانزا تا ۱۳ دسامبر (۲۳ آذر) و پروازهای هواپیمایی اتریشی تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ (۱۰ اسفند) کنسل شد و مسافران آلمان و اتریش از مبدأ دو کشور مجبور به کنسلی بلیتهای خود شدند.
کربلایی درباره اینکه « در چند ماه گذشته چند درصد رشد پروازی بوده، گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان و توقف انجام سفرهای بینالمللی به دلیل بسته شدن مرزها، پروازهای بینالمللی بهطور چشمگیری کاهش داشت بهگونهای که در روزهای ابتدایی پاندمی تقریباً اکثر فرودگاههای جهان به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمد. در فروردین امسال یعنی حدود یک ماه پس از شیوع ویروس کرونا، پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) تا بیش از ۹۵ درصد کاهش داشت؛ اما با گذشت زمان و پیشبینی تمهیدات لازم و تنظیم پروتکلهای بهداشتی و همچنین نیاز جامعه جهانی به دادوستد و ارتباطات تجاری، به مرور پروازها کمی بیشتر شد. بر اساس آمار، تعداد پروازها پس از هشت ماه نسبت به ابتدای امسال سه برابر افزایش داشته است؛ اما این تعداد تنها ۱۰ درصد از تعداد پروازها در زمان قبل از شیوع COVID۱۹ است و ما تا رسیدن به وضعیت عادی فاصله زیادی داریم.
کربلایی با اشاره به خسارات وارده به صنعت هوایی به دلیل شیوع کرونا، اظهار کرد: انتظار به سمت کاهش چشمگیر پرواز به دلیل عدم امکان مسافرت در زمان این همهگیری است که تأثیر منفی بر صنعت هوایی جهان گذاشته است. بهطوریکه فرودگاههای بزرگ بینالمللی را با چالش جدی اقتصادی مواجه کرده و خطوط هوایی را به مرحله ورشکستگی کشانده است. در این شرایط مجموعه فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) و همینطور تمام ایرلاین های داخلی و خارجی همکار تلاش کردهاند تا با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی، میزان آسیبپذیری مسافران را در مقابل این ویروس کاهش دهند. مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری در میان کارکنان و مسافران با تنظیم برنامههای منظم و تخصصی و رعایت پروتکلهای بینالمللی تلاش خود را برای سالمسازی محیط و کسب آمادگی برای افزایش پروازها انجام داده است.
وی با یادآوری مذاکرههای انجام شده با ایرلاین های خارجی که پروازهای خود را به فرودگاه امام (ره) متوقف کردند، تأکید کرد: از ابتدای شیوع ویروس تاکنون بارها با ایرلاین های مختلف مذاکره شده و اطمینان خاطر برای رعایت تمام مسائل بهداشتی در مجموعه فرودگاه به آنها داده شده است. اکنون علاوه بر ایرلاین های داخلی، پروازهای شرکت هواپیمایی قطر، امارت و ترکیش ایر به فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) برقرار است و در هفته گذشته مذاکراتی هم با دو شرکت هواپیمایی لوفتهانزا و اتریشی برای ازسرگیری پروازها داشتهایم.
گفتنی است که شهر فرودگاهی دو نوع درآمد برای خود متصور است درآمد هوانوردی و درآمد غیر هوانوردی که با توجه به کاهش پروازها درآمدهای هر دو بخش تحت تأثیر شدید قرار گرفته است؛ اما اکنون راهکار برای برونرفت از بحرانی که جهان با آن مواجه شده است، توسعه بخش اقتصادی و توجه به منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است. راهاندازی هسته پیشران منطقه آزاد و توجه ویژه به رونق و جهش تولید در این منطقه از طریق ارائه خدمات به سرمایهگذاران، تولیدکنندگان و بازرگانان و توسعه راههای کسب درآمد بازرگانی، از برنامههای این فرودگاه یا بهتر است بگوییم شهر فرودگاهی است.
این در حالی است که در همین باره اخیرا مدیرعامل فرودگاه امام همچنین از اختصاص بودجه ۵ میلیاردی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای شهر فرودگاهی امام خمینی خبر داد و گفت: فرودگاه همچنین هزار میلیارد تومان مطالبات معوق دارد که سعی داریم با دریافت آنها برای امور جاری خرج کنیم و وام ۲۰۰ میلیاردی را برای تکمیل زیر ساخت فرودگاه هزینه کنیم.