در برخورد با فساد با هیچ احدی تعارف نخواهیم کرد
در برخورد با فساد با هیچ احدی تعارف نخواهیم کرد

  رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در پیامی توئیتری در واکنش به مطلبی درباره اینکه شنیده شده همزمان با دستگیری مدیرعامل شرکت عمران صدرا شیراز به دلیل تخلفات گسترده مالی و تحویل به مقامات قضایی فشارهای زیادی توسط معاون وزیر راه، یکی از نماینده‌های شیراز و دفتر امام جمعه، جهت آزادسازی این متهم اقتصادی […]

 

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در پیامی توئیتری در واکنش به مطلبی درباره اینکه شنیده شده همزمان با دستگیری مدیرعامل شرکت عمران صدرا شیراز به دلیل تخلفات گسترده مالی و تحویل به مقامات قضایی فشارهای زیادی توسط معاون وزیر راه، یکی از نماینده‌های شیراز و دفتر امام جمعه، جهت آزادسازی این متهم اقتصادی انجام شده، چه دلیلی ممکن است داشته باشد؟ پاسخ داد: ضمن تشکر از دغدغه شما، موضوع را بررسی کردم ، نماینده وزارتخانه صرفا برای پاسخگویی به برخی ابهامات و انتخاب سرپرست به شیراز آمده است. در برخورد با فساد با هیچ احدی تعارف نخواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد؛
تلاش ایران برای گسترش توافقنامه سه‌جانبه
ایران-هند-افغانستان
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تلاش ایران برای گسترش توافقنامه سه‌جانبه ایران-هند-افغانستان به سایر کشورهای آسیای میانه گفت: قرارداد با اپراتور هندی چابهار فعال است.
محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی با بیان اینکه ایران از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم جزو کشورهای پیشرو در دنیا است، گفت: اکنون ۲۶۰ میلیون تن ظرفیت سالانه پایانه‌های بنادر تجاری است و ۱۵۰ میلیون تن از این ظرفیت بهره‌برداری می‌شود و این نشان می‌دهد هنوز ظرفیت‌های زیادی داریم.
وی افزود: در کنار ظرفیت‌های بندر و ناوگان باید مراودات اقتصادی به گونه‌ای رشد کند که از این ظرفیت بالقوه به صورت بهینه استفاده شود. باید به دنبال این باشیم که در شرایط مناسب کالاهای ترانزیتی جذب شود و بنادر به هاب‌های ترانزیتی منطقه تبدیل شوند. این قابلیت را داریم که هاب ترانشیپی برخی بنادر منطقه باشیم.
راستاد با بیان اینکه ایران در صنایع دریایی از نظر ظرفیت زیرساخت‌ها توسعه مناسبی دارد، گفت: اما در سفارش ساخت داخل احتیاج به تامین مالی و منابع مالی است. اکنون اگر شرکت‌کشتیرانی کشور به سراغ کشتی‌سازی‌های خارجی برود، می‌تواند با ۱۰ درصد قیمت کشتی، کشتی خریده و مابقی را آن کشور به عنوان تأمین مالی تسهیلات با نرخ سود کم ارائه می‌دهد. این نشان می‌دهد که کشورهای دیگر در واقع از صنایع دریایی‌شان حمایت می‌کنند.
وی افزود: در زمینه ناوگان مورد نیاز سازمان بنادر که متکی به منابع سازمان است همه نیازهای دو دهه آینده به صنایع دریایی داخلی سفارش شده است. در زمینه فراساحل عزم جدی جایگزینی ناوگان داریم. حرکتی تحت تدابیر ویژه شورایعالی صنایع دریایی آغاز شده است ما هم در حوزه تسهیلات وجوهه اداره شده حمایت می‌کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای توسعه آتی بنادر طبق مطالعات بازار و پیش‌بینی رشد اقتصادی طرح جامع بنادر بازرگانی برای افق ۱۴۰۴ نهایی شده است، گفت: می‌دانیم در چهار سال آینده از نظر زیربنا و روبنای بنادر و تجهیزات چه مواردی باید اجرا شود. در توسعه جزایر پیش از این اختلافی بین ذی‌نفعان مختلف در ساماندهی وجود داشت، اما در کمیته ساماندهی سواحل و بنادر مصوب شد طرح ویژه ساماندهی ۳۵ جزیره کشور با تولیت سازمان بنادر انجام شود و برنامه عمل برای همه جزایر در بخش‌های مختلف خواهیم داشت.
وی افزود: طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی به مرحله تدقیق در مقیاس ۱-۵ هزارم رسیده است؛ با تصویب طرح‌های تدقیق مدیریت اقدامی درباره چگونگی بهره‌برداری مناسب از نوار ساحلی کشور خواهیم داشت.
راستاد درباره سرنوشت توافقنامه سه‌جانبه ایران-هند-افغانستان پس از ظهور طالبان گفت: این توافق‌نامه همچنان پابرجاست و تاکنون صحبتی درباره خروج افغانستان از این توافق‌نامه نشده است.
وی افزود: سعی ما بر این است که کشورهای دیگری را نیز به این توافق‌نامه اضافه کنیم تا سایر کشورهای آسیای میانه نیز بتوانند از ظرفیت بندر چابهار بهره‌مند شوند.