مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بررسی «طرح جایگزینی شناورهای سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن» در سومین جلسه کمیسیون تخصصی اقتصاد، از پیشنهاد این سازمان سازمان در مورد طرح افزایش انگیزه مالکان برای جایگزینی شناورهای سنتی خبر داد. حسین عباس نژاد اظهار کرد: بر اساس دعوتنامه دبیر […]
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بررسی «طرح جایگزینی شناورهای سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن» در سومین جلسه کمیسیون تخصصی اقتصاد، از پیشنهاد این سازمان سازمان در مورد طرح افزایش انگیزه مالکان برای جایگزینی شناورهای سنتی خبر داد.
حسین عباس نژاد اظهار کرد: بر اساس دعوتنامه دبیر کمیسیون اقتصاد دولت، سومین جلسه کمیسیون تخصصی اقتصاد به منظور بررسی «طرح جایگزینی شناورهای سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن»، موضوع ماده ۱۸ آیین نامه ورود کالا توسط ملوانان و کارکنان شناور با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن در روز ۲۱ شهریورماه و به صورت ویدئو کنفرانس به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار شد.
وی افزود: این جلسه با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف از جمله شورایعالی صنایع دریایی، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و گمرک ج.ا.ا و با حضور نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نمایندگان وزارت راه و شهرسازی اعم از مدیرکل امور دریایی و رئیس اداره ثبت کشتی ها و صدور گواهینامه های دریایی برگزار شد.
به گفته مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، همچنین در این جلسه روی پیشنهاد این سازمان در خصوص طرح افزایش انگیزه مالکان برای جایگزینی شناورهای سنتی که طی نامه شماره ۴۷۵۲۰/ص مورخ سیزدهم بهمنماه سال گذشته به کمیسیون اقتصاد ارسال شده بود، بحث و بررسی بعمل آمد.
عباس نژاد افزود: با توجه به توضیحات نمایندگان سازمان بنادر و دریانودری و نقطه نظرات سایر حاضرین در جلسه، ضمن تائید پیشنهادات این سازمان مقرر شد برخی موارد از جمله توجیه اقتصادی پیشنهاد تخفیف عوارض گمرکی با در نظر گرفتن زمان لازم و نیز اقدام مشابه برای بند پیشنهادی تخصیص سوخت یارانهای، اصلاحات مورد نیاز انجام و به کمیسیون ارسال شود.
جزئیات درآمدهای مهرآباد در شیوع کرونا
مدیرکل فرودگاه مهرآباد با اشاره به وصولی صفر فرودگاه مهرآباد از محل و منابع درآمدی خود در اردیبهشت ۹۹ گفت: دوره زمانی بازگشت صنعت به شرایط پیش از شیوع کرونا ۲۴ تا ۲۸ ماه تخمین زده شده است.
ابراهیم مرادی درباره آخرین وضعیت صنعت فرودگاهی در دوران شیوع کرونا، گفت: کاهش چشمگیر پروازها، مسیرهای پروازی و همچنین مسافران هوایی، تعطیلی اماکن خدماتی و غرف تجاری، کاهش شدید موقعیت های پارک هواپیماها جهت پذیرش هواپیماهایی که به دلیل کرونا به اجبار استراحت می کنند و نگرانی فزآینده جهت حفظ سلامت کارکنان تبعاتی است که شیوع ویروس کرونا بر صنعت فرودگاهی داشته است.
وی ادامه داد: تبعات فوق الذکر تغییرات بنیادی در بحران حادث شده کسری بودجه بالای فرودگاه ها جهت تامین هزینه های روزمره و اجرای برنامه های توسعه ایی راهکارهای مناسب برای خروج از بحران را می طلبد و مهم ترین راهکار پیش رو، انجام اقداماتی جهت جلب اطمینان و اعتماد مسافران هوایی است، آنان باید اطمینان حاصل کنند که هیچ معضل بهداشتی آنها را تهدید نمی کند و در صحت و سلامت می توانند به سفر بپردازند. راهبر فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: در همه فرودگاه های کشور تلاش کرده ایم این راهکار را اجرایی کنیم، اما همکاری و تعامل هندلینگ کننده ها، ایرلاین ها و ارگان ها و سازمان های خدمت رسان در اجرای این مهم تاثیر بسزایی دارد و با عنایت به کاهش سفرهای هوایی ضرورت تعامل چند جانبه و اهتمام نسبت به حل این مشکل که مستقیماً با معیشت و اشتغال هزاران نفر در کشور ارتباط دارد، یک امر مهم ضروری است.
پیش بینی کاهش ۹۷ میلیارد دلاری درآمد فرودگاه های دنیا در سال ۲۰۲۰
وی گفت: پیش بینی اتحادیه بین المللی فرودگاه ها حاکی از کاهش درآمد فرودگاه های جهان به میزان قریب به ۴۰ میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال جاری میلادی و بیش از ۹۷ میلیارد دلار تا پایان سال است.
وصولی صفر فرودگاه مهرآباد از محل و منابع درآمدی خود در اردیبهشت ۹۹
مرادی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرها بر درآمدهای فرودگاهی توضیح داد: کاهش میزان درآمدهای فرودگاهها در خاورمیانه بیش از ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خواهد بود، متاسفانه فرودگاه بین المللی مهرآباد در دومین ماه سال ۹۹ نیز وصولی صفر را از محل و منابع درآمدی خود تجربه کرده است و این شرایط فرودگاه های کشور که همگی به صورت درآمد هزینه ایی اداره شده و بخش بزرگی از زیر ساخت های عمرانی –خدماتی و اقتصادی کشور محسوب می شوند روز به روز با چالش جدی تر مواجه می شوند.
مدیرکل فرودگاه مهرآباد تاکید کرد: اگر دولت از این صنعت حمایت نکند زیرساخت های این صنعت دچار ضعف و شکست می شود.
دوره زمانی بازگشت به شرایط پیش از شیوع کرونا حداقل ۲۴ تا ۲۸ ماه
وی افزود: در شرایط فعلی و به جهت مدیریت شرایط بحرانی موجود و برای ادامه حیات فرودگاه ها در چرخه اقتصادی کشور به همه روش های مدیریت هزینه، بازاریابی، راهکارهای جدید اقتصادی و اعتمادسازی تقاضای سفر نیازمند هستیم.
مرادی گفت: اکنون در شرایطی که درآمدها کاهش یافته و وصول مطالبات به صفر رسیده است، به طور مداوم درخواستهایی از قسمتهای مختلفی که قبلا از منابع کلان درآمدی ما بودند، جهت بخشودگی یا امهال مطالبات فرودگاهی دریافت کرده ایم که در این شرایط فکر می کنم بانک ها با ارائه تسهیلات وتضمینهای مالی می توانند به این واحدها یاری رسانده و گذشتن از این بحران را آسان تر کنند و شرایط برای بازگشت فرودگاه ها به چرخه اقتصادی پیش از کرونا نیز از این طریق تسهیل شود.
مدیرکل فرودگاه مهرآباد افزود: هر چند مطابق مطالعات انجامی از سوی ایکائو و یاتا، ACT دوره زمانی بازگشت شرایط پیش از شیوع کرونا حداقل ۲۴ تا ۲۸ ماه زمان نیاز دارد.
مرادی با اشاره به بسته های حمایتی دولت در راستای کمک به شرکت های هواپیمایی و پیگیری های وزیر راه و شهرسازی در این باره، گفت: امید داریم که شرکتهای هواپیمایی دریافت کننده این بستهها هر چه سریع تر نسبت به پرداخت بدهی های خود به فرودگاه های کشور خاصه فرودگاه بین المللی مهرآباد اقدام کرده تا این فرودگاه نیز توانایی ادامه خدمات خود را مثل گذشته داشته باشد.