در جهت هویت بخشی، برندینگ شهری و کارآفرینی اجتماعی
در جهت هویت بخشی، برندینگ شهری و کارآفرینی اجتماعی

    نشستی با حضور عبدالوهاب شهلی بر، سرپرست دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید، مسعود حق لطفی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد و اعضای انجمن صنفی گلخانه داران هیدروپونیک این شهر جدید با هدف بهره گیری از زیرساخت مذکور برای برندینگ شهری و هویت بخشی برگزار شد. نماینده گلخانه دارها […]

 

 

نشستی با حضور عبدالوهاب شهلی بر، سرپرست دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید، مسعود حق لطفی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد و اعضای انجمن صنفی گلخانه داران هیدروپونیک این شهر جدید با هدف بهره گیری از زیرساخت مذکور برای برندینگ شهری و هویت بخشی برگزار شد.
نماینده گلخانه دارها در این نشست اعلام کرد که این سایت در سال ۱۳۸۲ با هدف اشتغال فارغ التحصیلان بیکار کشاورزی، ایجاد اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار و الگوسازی برای تولید هیدروپونیک در کشور در قالب ۹۲ قطعه ۵ هزار مترمربعی که ۳ هزار مترمربع آن گلخانه باشد، تعریف می شود.
وی همچنین ادامه داد که با آمدن طرح مسکن مهر برخی از اراضی سایت به این طرح اختصاص یافته و تنها ۶۴ قطعه واگذار می شوند که در حال حاضر ۵۴ واحد گلخانه در یک زمین حدود ۱۵ هکتاری ایجاد شده و به عنوان بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور از آن یاد می شود.
شهلی بر پس از این نشست و بازدید از ۳ گلخانه اموجود در شهر جدید هشتگرد این طور بیان کرد که این گلخانه ها با تمام ظرفیت در حال برداشت محصول توت فرنگی مرغوب و بسته بندی آن توسط کارگران زنی هستند که اکثریت آنها ساکنین مساکن مهر بودند.
به گفته وی مشکل اصلی که مالکان در این خصوص مطرح می کردند عدم اختصاص آب کافی بود که مسئولان مربوطه هم اکنون در حال پیگیری مستمر نزد دستگاه های مربوطه هستند. البته تعدادی از آنها مخازن بزرگی جهت ذخیره آب بارانِ سقف گلخانه ها ایجاد کرده اند که می گفتند نیاز آبی ۲ ماه از آنها راتامین می کنند.
طبق گفته مالکان، آنها پس از ۱۷ سال علی رغم ضرر در برخی از سال ها، به دلیل علاقه شان به تولید، کماکان چراغ گلخانه ها را روشن نگه داشته اند و با آزمایش و خطاهای مختلف به یک دانش ارزشمندی رسیده اند که علاوه بر تولید، خدمات مشاوره ای کشاورزی را در سطح کشور ارائه می دهند.
با توجه به مطالبی که بیان شد سایت گلخانه ای هشتگرد این ظرفیت را دارد که با محوریت محصول توت فرنگی که در طول سال به غیراز ۲ ماه بصورت پیوسته تولید می شود، یکی از محورهای اصلی برندینگ شهری و هویت آفرینی و کارآفرینی اجتماعی شود.
برای این منظور می توانیم با ایجاد گذر هیدروپونیک شهر جدید هشتگرد از یک سو، گلخانه های فعال موجود را تبدیل به یک فضای شهری و گردشگری فعال کنیم که در کنار عرضه مستقیم محصول توت فرنگی، برگزاری رویدادهای مرتبط با آن را هم میزبانی نماید و ازسوی دیگر، مالکان گلخانه هایی که متخصص کشاورزی اند خدمات مهندسی و مشاوره ای این رسته را به متقاضیان ارائه داده و شهرجدید هشتگرد میزبان برنامه های آموزشی و طرح و توسعه گلخانه داران هیدروپونیک کشور شود. بدون شک این طرح می تواند به جای گذر فرهنگ و هنر که دستورالعمل آن در حال نهایی شدن است در شهر جدید هشتگرد اجرا شود و فضای ایزوله فعلی گلخانه ها را هم به شهر و هم به منطقه شهری تهران پیوند دهد.