در مواجهه با تنش‌های روزافزون سیاسی و منطقه‌ای؛  سرگردان میان جنگ و صلح
در مواجهه با تنش‌های روزافزون سیاسی و منطقه‌ای؛  سرگردان میان جنگ و صلح
مسعود پزشکیان تا امروز رییس‌جمهور خوش‌شانسی نبوده است از این منظر که در شب پس از مراسم تحلیف‌ش، «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی حماس در تهران ترور شد و از همان روز احتمال پاسخ‌گویی تهران به اسراییل بالا گرفت و مدتی بعد در 6 مهرماه، «سید حسن نصرالله» به همراه سردار عباس نیل‌فروش در محله ضاحیه جنوبی در بیروت هدف حمله قرار گرفتند و به شهادت رسیدند و پس از اقدام جمهوری اسلامی ایران و اجرای دومین عملیات وعده صادق در شامگاه 9 مهر تا امروز همواره احتمال حمله تلافی‌جویانه اسراییل به تهران یکی از موضوعاتی بود که بازارها را تحت تأثیر خود داشته است و حتی دست دولت را در پیگیری برخی اولویت‌ها بسته است.

روشن است که در چنین شرایطی یک دولت نمی‌تواند بر برنامه‌های اصلی خود متمرکز باشد و هر لحظه و هر روز باید در انتظار یک ویژه‌برنامه باشد که اولویت‌های دولت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
مسعود پزشکیان خود نیز روز گذشته به این موضوع پرداخت و گفت: ما را در وضعیتی قرار دادند که نگذارند ایران‌مان را بسازیم و جنگی که به ما تحمیل شده روز به روز بدتر می‌شود، اما معتقدیم تولیدگنندگان می‌توانند در این جنگ کمک‌مان کنند
رییس‌جمهور گفت: ما در جنگ هستیم و معتقدیم تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان‌مان در خط مقدم‌ این جنگ هستند.
مسعود پزشکیان در آیین بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات، گفت: آمریکا و اروپایی‌‌ها ما را در وضعیتی قرار دادند که نگذارند ایران‌مان را بسازیم اما ما مصمم هستیم که ایران را بسازیم.
وی خطاب به تجار و صادرکنندگان برتر کشور که در این جلسه حضور داشتند، گفت: مملکت با شما می‌تواند، قوام پیدا کند و موظفیم همه موانعی که وجود دارد را از سر راه شما برداریم.
رییس‌جمهور تاکید کرد: بارها در سفرهای خارجی اعلام کردیم شما در سفرها به ما بگویید چه مباحثی را عنوان کنیم تا کار شما تسهیل شود.
پزشکیان ادامه داد: یکی از معضلات ما ایجاد هدف‌گذاری‌ها است و تعهداتی که مجلس بر گردن دولت‌ها گذاشته با واقعیت‌ها هم‌خوانی ندارد.
رییس‌جمهور بیان کرد: مداخلات اقتصادی، ارزی و قوانین ما عوارضی در گروه‌هایی ایجاد خواهد کرد و آنچه دغدغه ما است، گروه‌هایی است که ممکن است با تصمیمات وضع‌شده به زیر خط فقر روند؛ ما مصمیم اگر عارضه‌‌‌ای پیش آمد، نگذاریم این اقشار صدمه‌ای ببینند. هر مداخله و نسخه‌ای می‌خواهیم بنویسم باید گروه‌های مستعد آسیب را در نظر بگیریم.
پزشکیان گفت: ما در تمام مسائلی که وجود دارد، آماده‌ایم با شما جلسه بگذاریم و مشکلات‌تات را حل کنیم تا رشد و تولیدمان رونق پیدا کند.
تحلیل ما این است که دولت مسعود پزشکیان که باید روی دو پا حرکت کند، در هر دوپای خود زنجیر می‌بیند. زنجیر اول به وضعیت منطقه مربوط است و این حقیقت که هر روز احتمال دارد اسراییل حملاتی علیه برخی زیرساخت‌ها انجام دهد و حجم خسارات نیز ممکن است سنگین باشد و با توجه به برخی اظهارنظرهای رسمی، در آن صورت تهران نیز پاسخ متقابل خواهد داد و تردیدی نیست که در این‌صورت، اقتصاد دچار زلزله خواهد شد و ارزش پول ملی سقوط خواهد کرد و نرخ سرمایه‌گذاری خارجی که در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، همچنان سیر نزولی خواهد داشت و احتمال سرمایه‌گذاری روسیه و چین در تهران نیز برای همیشه منتفی خواهد شد.
مشکل جدی دولت چهاردهم در صورت مواجهه نظامی تهران و تل‌آویو، عادی‌شدن روابط سیاسی جمهوری اسلامی با غرب و آغاز مذاکرات نیز به تعویق خواهد افتاد و هرچند برخی روزنامه‌ها در داخل کشور تیتر بزنند که ما اسراییل را شکست دادیم، اما در نهایت همه می‌دانند که چه آواری بر سر اقتصاد ملی و معیشت شهروندان ریخته خواهد شد.دومین نقطه فشار دولت مسعود پزشکیان، نوع برخورد اصولگرایان افراطی در «خانه ملت» است که کم‌کم از لاک سکوت درآمدند و نقدهای تند خود به دولت چهاردهم را آغاز کردند و تأکید بر حذف «محمدجواد ظریف» و همچنین مداخله در انتخاب استانداران ازجمله این فشارها است.
مسعود پزشکیان که در زمان تبلیغات انتخابات بر مذاکره و صلح با جهان تأکید داشت، امروز در میان جنگ و صلح گیر افتاده است. در برخی نشست‌ها به اقتضای فضا، ناچار است با اقتدار صحبت کند و حرف از شکست اسراییل و آمریکا بدهد و در برخی جلسات نیز ناچار است به ذات صلح‌طلب خود برگردد و در میان فعالان اقتصادی از آنان بخواهد به کمک دولت بشتابند و به آنان بگوید این جنگ، تحمیلی از سوی غرب است.کارشناسان حوزه سرمایه‌گذاری می‌گویند «اقتصاد ترسو است» به این معنا که هر جا، امنیت حاکم نباشد یا متزلزل نشان دهد، توسعه و فعالیت‌های اقتصادی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند و امروز دولت چهاردهم در چنین شرایط نامساعدی قرار دارد و حتی وزیر امور خارجه دولت چهاردهم که باید منادی صلح و کاهش تنش باشد، گاهی به‌گونه‌ای سخن می‌گوید که اقتصاد ملی به وحشت می‌آید.
ما امیدواریم تنش‌زدایی و پرهیز از جنگ و درگیری محور کار دولت چهاردهم باشد تا دولت هم فرصت پیدا کند و مشکلات را تدبیر کند.
اگر دولت چهاردهم تلاش نکند که فضا را به نفع صلح و آرامش بازگرداند و گفتمان خود را از جنگ به صلح بازگرداند، تقریباً به هیچ یک از اهداف خود نخواهد رسید و بعید نیست افراطیون اصولگرا بتوانند به نفع خود گام بردارند و دست وزیران دولت را بیش از امروز ببندند و دولت را در تیول خود بگیرند و در آن‌صورت مسعود پزشکیان که تا امروز خوشنام بود و پاک زیست، مانند بسیاری از اسلاف خود بدنام خواهد شد.