وزیر راه و شهرسازی با بیان این که پیشرفتی که در حوزه هوانوردی نظامی داشته ایم، در حوزه هوانوردی تجاری قابل مشاهده نیست، گفت: می توان در همکاری با وزارت دفاع صنعت هوانوردی تجاری را نیز توسعه داد. محمد اسلامی در مراسم تجلیل از چهره های ماندگار صنعت هوایی کشور با بیان اینکه اراده اطمینان […]
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که پیشرفتی که در حوزه هوانوردی نظامی داشته ایم، در حوزه هوانوردی تجاری قابل مشاهده نیست، گفت: می توان در همکاری با وزارت دفاع صنعت هوانوردی تجاری را نیز توسعه داد.
محمد اسلامی در مراسم تجلیل از چهره های ماندگار صنعت هوایی کشور با بیان اینکه اراده اطمینان و باور توانستن، در زمره شاخصه هایی است که در طول تاریخ همواره برای رسیدن به عزت و سربلندی نتیجه بخش بوده گفت: ما همواره در سالهای پس از انقلاب اسلامی با تاکید بر این خصیصه ها توانسته ایم در مسیر توسعه و سربلندی حرکت کنیم.
اسلامی با اشاره به وابستگی صنعت هوایی در سال های پیش از انقلاب به عوامل خارجی افزود: پیش از انقلاب متخصصان ایرانی اجازه مشارکت در فرایند تعمیر و نگهداری هواپیما را نداشتند و بسیاری از اقلام و قطعات نیز برای تعمیر به آمریکا ارسال می شد. وی ادامه داد: این در حالی است که در سال های پس از انقلاب با وجود این که همواره تحت تحریم بوده و برای تامین قطعات با مشکل مواجه بوده ایم، توانستیم تولید جت جنگنده آموزشی بالگرد و رباط ها را با طراحی و تدوین فناوری در داخل کشور به سرانجام برسانیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مهمترین هدف صنعت ایجاد قدرت طراحی، تولید فناوری، پرورش نیروهای دانشی و خلق محصول بوده است گفت: امروز از ظرفیت طراحی و ساخت یکپارچه درکشور برخورداریم. وی ادامه داد: در این صنعت در برخی از حوزهها قوی حرکت کرده ایم و حرکتمان در برخی حوزه ها ضعیف تر بوده است. اما شرایط و فرآیند در تمام روزها مشابه است. اسلامی با اشاره به ضعف صنعت در طراحی و تولید هواپیماهای تجاری گفت: در بخش تجاری هم اگر حرکت یکپارچه صورت میگرفت، امروز حرفی برای گفتن داشتیم. اما کاهلی کردیم و اهتمامی که در بخش نظامی صورت گرفت، در بخش تجاری وجود نداشت. وی ادامه داد: هرچند امروز نیز دیر نیست و می توان با استفاده از ظرفیت دانش بنیان و تجربه های مدیریتی کاری بزرگ در حوزه تجاری انجام داد. این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه بخش هوایی و هوافضا جزوه کشنده های علم و فناوری است گفت: باید فرصت شغل های دانش بنیان که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست را در این حوزه فراهم کنیم. در دوره جدید مدیریتی وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری بر این موضوع تاکید دارد. اگر بتوانیم همراه با وزارت دفاع کار مشترکی در حوزه هوانوردی تجاری انجام دهیم، می توان کشور را از این مرحله عبور داد.
وی در پایان ضمن استقبال از پیشنهاد سازمان صنایع هوایی با تأسیس دبیرخانه ای مشترک بین سازمان صنایع هوایی و سازمان هواپیمایی کشوری برای تجلیل سالیانه از چهره های ماندگار صنایع هوایی و هوانوردی موافقت کرد.
فروش اینترنتی بلیت هواپیمای ویژه اربعین
فقط از طریق سایت ایرلاینها مجاز است
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اربعین سال جاری فروش اینترنتی بلیت ممنوع است و فقط ایرلانها مجاز به فروش اینترنتی بلیت در سایت خود هستند که باید نسبت فروش خود پاسخگو باشند.
محمد اسلامی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص ممنوعیت فروش اینترنتی بلیت هواپیما برای ایام اربعین اظهار داشت: به دلیل تخلفهایی که در ایام اربعین سال گذشته منجر به گرفتاری مردم در فرودگاههای نجف و بغداد شد، در شورای حملونقل و لجستیک تصمیمی اتخاذ شد که بر اساس آن برای اربعین سال جاری فروش اینترنتی بلیت ممنوع است و فقط ایرلاینها مجاز به فروش اینترنتی بلیت در سایت خود هستند که باید نسبت فروش خود پاسخگو باشند.
وی افزود: این تصمیم در راستای حفظ رفاه و آسایش زوار عزیز در ایام اربعین اتخاذ شد، زیرا سال گذشته بلیتهایی به مردم فروخته شده بود که وجود خارجی نداشتند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صدور بیش از ۶۵۰ مجوز پرواز به عراق برای جابهجایی زوار اربعین حسینی گفت: وزارت راه و شهرسازی محدودیتی برای صدور مجوز پرواز ندارد و تا جایی که فرودگاه بغداد و نجف ظرفیت پذیرش داشته باشند و طبق هماهنگی ظرفیت خود را اعلام کنند، مجوز صادر میشود.
اسلامی در ادامه بیان داشت: امروز ظرفیت مجموع بنادر شمالی و جنوبی به ۲۴۰ میلیون تن رسیده که نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۱۰ برابر شده است. لذا به طور طبیعی باید سهم بیشتری از ترانزیت کالا جذب کنیم. وی افزود: بهرغم اینکه در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن بار از طریق جاده و بیش از ۳۰ میلیون تن بار با استفاده از حملونقل ریلی جابهجا شده است، اما سهم ایران از ترانزیت کالا ۱۰ میلیون تن است که قابلیت افزایش به ۳۰ تا ۵۰ میلیون تن را دارد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رویکرد ایران برای افزایش امنیت دریانوردی در تنگه هرمز نیز گفت: ایران همواره حافظ صلح و امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بوده است و از کشورهای همسایه خواستار استقبال راهبرد خود مبنی بر عدم مداخله کشور های بیگانه در امنیت آبهای منطقه بوده است و تامین امنیت آبهای خلیج فارس و دریای عمان بر عهده کشورهای منطقه باشد. اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی همواره شایستگی و ابزار لازم را برای کنترل و برقراری صلح و آرامش داشته و همه جهانیان دیده اند که شرایط امنی در تنگه هرمز برقرار است.
وی یادآور شد: در خصوص جذب سرمایه خارجی، سازمان بنادر و دریانوردی یک قرار داد با کشور هندوستان برای توسعه بندر چابهار منعقد کرد که اپراتوری بندر به هندوستان سپرده شد. بعد از آن شرکتهای چینی از سرمایهگذاری در بنادر ایران استقبال کردهاند و همچنین چند کشور همسایه از سرمایهگذاری در بنادر ایران برای ایجاد پایانه و سایر موارد ابراز تمایل کردهاند.