دستورالعمل جدید شناسایی و اولویتبندی نقاط پر تصادف راههای کشور با هدف هماهنگی و تشریح فرآیند جمعآوری و ثبت اطلاعات مورد نیاز جهت درج در سامانه مورد نظر به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد . به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل […]
دستورالعمل جدید شناسایی و اولویتبندی نقاط پر تصادف راههای کشور با هدف هماهنگی و تشریح فرآیند جمعآوری و ثبت اطلاعات مورد نیاز جهت درج در سامانه مورد نظر به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در خصوص این دستورالعمل اظهار داشت : طی فرآیند شناسایی نقاط پرتصادف راههای کشور که از سال ۱۳۹۵ انجام شد، دستورالعمل شناسایی این نقاط پس از طی فرآیند تصویب در کمیسیون ایمنی طی دستورالعمل اجرایی برای استانها ارسال و اقدامات اجرایی در استانها آغاز شد .
وی گفت : بعد از تحلیل آمار و اطلاعاتی که از سوی ادارات کل استانها جمع آوری و ارسال شد، نواقصی وجود داشت که پس از اصلاح اطلاعات، صحت سنجی و تدقیق دادهها و همچنین انجام بازدیدهای حضوری از محورهای مواصلاتی، نقاط در فاز اول استخراج شد .
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای همچنین اظهار داشت : در سال ۱۳۹۵ در نهایت طی صورتجلسه با پلیس راه ۱۵۸۵ نقطه پرتصادف مبنای کار قرارگرفت و بر این اساس اعتبارات لازم تخصیص داده شده، مرحله آشکارسازی اجراشد که در سال ۱۳۹۶ طی بازدیدهای میدانی، طرحهای ایمن سازی با رویکردهای کم هزینه و با استفاده از تخصص بخش خصوصی و مشاوران طرحها آغاز و نقشهها تهیه شد و از سال ۱۳۹۷ در مدار کار اجرایی قرار گرفت .
اکبری همچنین گفت : از سال ۱۳۹۷ تا کنون طبق گزارش، ۵۰۰ نقطه از مجموع ۱۵۸۵ نقطه پرتصادف، اصلاح و صورتجلسه شده است و ۱۱۰۰ نقطه باقیمانده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ دستورالعمل شناسایی و اصلاح نقاط پرتصادف راهها بازنگری شد و بعد از جلسات مکرر و مستمر با سازمانهای مربوطه وپلیس راه، ماه گذشته در کمیسیون ایمنی راه ها به تصویب رسید .
اکبری با تاکید بر تهیه آمارها و دادهها بر اساس مفاد دستورالعمل جدید از سوی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای و تیم استانی جهت انجام صحت سنجی دادهها تا پایان تابستان امسال گفت : اهتمام ما بر این است که نقاط پر حادثه سنوات قبل و اصلاح بخشی از ۱۱۰۰ نقطه پرحادثه باقیمانده را اجرایی کنیم تا این فرایند تکمیل شود .
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای همچنین اظهار داشت : ما باید در این مقطع زمانی آمارها را دقیق کنیم و طبقه بندی خاصی برای دریافت اطلاعات داشته باشیم که انتظار میرود این فرایندها دقیقا بر اساس مفاد این دستورالعمل جدید انجام شود .
وی گفت : اگر نقاط درست ودقیق شناسایی نشوند، اعتبارات و برنامههای اجرایی به درستی نمیتواند اجرا شود و در نهایت در اصلاح نقاط پرحادثه نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد . نتایج حاصل از اجرای این دستورالعمل مبنای سه سال کار عمرانی در سطح کشور خواهد بود بنابراین وظیفه قانونی و سازمانی ما در مقطع فعلی است و حائز اولویت و اهمیت اجرایی است .
در ادامه این نشست مهران قربانی مشاور ریاست سازمان در امور مطالعات راهبردی حمل ونقل با تاکید بر اهمیت شناسایی دقیق نقاط پرتصادف راههای کشور و اصلاح نواقص موجود، آن را امری خطیر در جهت ارتقای ایمنی راهها و سفرهای برون شهری دانست .
وی اظهار داشت : همانطور که در قرآن کتاب جامع آسمانی آمده است، اگر جان یک انسان را نجات دهیم به مثابه نجات کل بشریت است این امر به خوبی اهمیت تدقیق و اهتمام و توجه جدی به اجرای طرحهای ایمنسازی جادهها را مشخص میکند .
قربانی اظهارداشت :فرآیند شناسایی و اصلاح نقاط پرحادثه چند مرحله شامل مرحله اول جمع آوری اطلاعات، مرحله دوم شناسایی و مرحله تشخیص و مرحله چهارم تجویز است که در مرحله تشخیص خیلی مهم است که دقت لازم صورت گیرد .
قربانی همچنین بر لزوم اجرای دقیق مرحله جمعآوری اطلاعات تاکید کرد و آن را اثر گذار بر سایر فرآیندها دانست و افزود : در این راستا توجه به تعیین و تشخیص دقیق موقعیت نقطه پر تصادف و نوع تصادف در مرحله جمع آوری و تشخیص حائز اهمیت است .
گفتنی است در این نشست ویدئو کنفرانسی علاوه بر مسولان و کارشناسان حوزه ایمنی در ستاد مرکزی، کارگروههای استانی مشتمل بر معاون راهداری، معاون حمل و نقل، نماینده فرمانده پلیس راه به همراه روسای ادارات ایمنی راه و حریم و ایمنی و ترافیک حضور داشتند .