مدیرعامل راهآهن از دستور رئیسجمهور برای در اولویت قراردادن حمل ریلی کالاهای اساسی بر دیگر شقوق حمل و نقل، خبر داد و گفت: نگاه دولت، توسعه ناوگان به ویژه توسعه ناوگان باری در راهآهن است زیرا قرار شده سهم ۱۰ درصدی که تاکنون ریل از حمل کالاهای اساسی داشته است، افزایش یابد. «میعاد صالحی» در […]
مدیرعامل راهآهن از دستور رئیسجمهور برای در اولویت قراردادن حمل ریلی کالاهای اساسی بر دیگر شقوق حمل و نقل، خبر داد و گفت: نگاه دولت، توسعه ناوگان به ویژه توسعه ناوگان باری در راهآهن است زیرا قرار شده سهم ۱۰ درصدی که تاکنون ریل از حمل کالاهای اساسی داشته است، افزایش یابد.
«میعاد صالحی» در حاشیه بازدید از نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته که در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، افزود: نگاه و تلاش ما این است که دستور رئیسجمهور به نحو صحیح اجرایی شود و این یک شعار یا یک مصاحبه نیست بلکه رویکردی است که باید در وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم و شرکت راه آهن با برداشتن قدم های موثر و عملیاتی اجرایی شود و در این راه حتی با دو وزارت خانه اقتصاد و جهاد کشاورزی هماهنگی های لازم به عمل آمده است.
وی با بیان اینکه در گذشته حمل و نقل ریلی بیش از تحریمهای خارجی، از تحریمهای داخلی زیان دیده است، ادامه داد: رییس جمهور بر استفاده حداکثری از ظرفیتهای شبکه ریلی کشور تاکید دارند. از همین رو، راه آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده تا تحریمها و موانع پیشرفت داخلی را از سر راه توسعه حمل و نقل ریلی بردارد.
صالحی با بیان اینکه حوزه حمل و نقل ریلی در گذشته یکی از مظلوم ترین حوزه های حمل و نقلی در کشور بوده است، افزود: در دولت سیزدهم تلاش می شود تا سرمایه گذاری در ریل برای بخش خصوصی جذابیت های لازم را داشته باشد و بازگشت سرمایه بخش خصوصی در اسرع وقت صورت گیرد.
وی افزود: یکی از راه های بازگشت سرمایه در کوتاه ترین زمان ممکن به سرمایه گذار بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت های قانونی ماده ۱۲ قانون ارزش افزوده است که در آن بر معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان تولیدی تاکید شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی توصیه ای نیز به تولیدکنندگان قطعات ریلی داشت و از آن ها خواست تا با ساخت قطعات دانش بنیان و پیشرفته از ظرفیت های قانونی که برای تولیدات دانش بنیان نوع یک در قانون دیده شده است، استفاده کرده و قطعات مورد نیاز ریلی کشور را که از سوی شرکت راه آهن اعلام شده است، با استفاده از دانش داخلی بومی سازی کنند.
مدیرعامل راه آهن همچنین به تبیین مشکلات مالی که از سوءمدیریت گذشتگان به این شرکت تحمیل شده، پرداخت و اظهار کرد: وضع مالی شرکت از ابتدای دولت با تسویه بدهکاری هایی که از دولت گذشته برای این دولت به ارث رسیده بود، روز به روز بهبود می یابد. از همین رو در نظر است با کاهش بروکراسی های معمول و شفاف سازی روندها بر همکاری هر چه بیشتر با بخش خصوصی اهتمام ورزیم.