ماهور مهراد / هر شهری را هسته ای است. به این معنی که قلب پویای شهر همواره باید در حال تپیدن باشد تا بتوان آن را مزین به نام شهر زنده یا شهر هوشمند کرد. حال می خواهد این شهر یک شهر واقعی با تعداد زیادی سکنه باشد و یا شهری با کارکرد […]
ماهور مهراد /
هر شهری را هسته ای است. به این معنی که قلب پویای شهر همواره باید در حال تپیدن باشد تا بتوان آن را مزین به نام شهر زنده یا شهر هوشمند کرد. حال می خواهد این شهر یک شهر واقعی با تعداد زیادی سکنه باشد و یا شهری با کارکرد صنعتی و تکنولوژیکی. شهر فرودگاه امام خمینی در این میان، چند سالی است که راه تبدیل به شهر هوشمند را طی می کند. در همین راستا اخیرا توافقی پیرامون امضای تفاهمنامه همکاری میان شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و مرکز صادرات روسیه امضا شده که تسهیل تجارت روسیه از طریق شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان هاب هوایی حوزه اوراسیا را هدف قرار می دهد.
مشارکت و سرمایه گذاری در حوزه های انبارداری، حمل و نقل، صنعت هوانوردی، لجستیک، خدمات، صنعت، تسهیل صدور روادید و تبادلات بانکی از جمله اقداماتی است که در راستای چنین قراردادهایی در سطح بین الملل و همچنین با شرکت های داخلی انجام شده است تا شهر فرودگاهی به یک مرکز تمام عیار در زمینه تجارت داخل و بین الملل تبدیل شود. تاکید بر تجارت بین الملل در این شهر فرودگاهی بیش از توجه به داخل است.
در همین زمینه مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با تاکید بر اهمیت گام برداشتن به سوی ایجاد شهرالکترونیک و هوشمند گفت: شهر الکترونیک در شرایطی محقق خواهد شد که اجزاء فعال در شهر هر یک به شکل مجزا الکترونیک و هوشمند شوند و این اجزا به شکل سیستماتیک و معنی دار اینتگریت شوند. همچنین در شرایطی می توان از هوشمندی و الکترونیک بودن شهر سخن گفت که برنامه ریزی به صورت سیستمی انجام و هماهنگ اجرا شود و آنچه باید نسبت به آن توجه داشت اینکه هسته مدیریت شهر هوشمند مورد توجه محوری قرار گیرد. این هسته وظیفه اتصال هماهنگ اجزا را به عهده دارد.
محمد مهدی کربلایی در ادامه با تاکید بر اهمیت مقوله هوشمندسازی در توسعه زیرساخت ها افزود: پایبندی به تفکر سیستمی موجب عملکرد قابل قبول در این زمینه خواهد شد. هرچند محتمل است که در بخش هایی شرایط مهیا نباشد اما توجه به مقوله هوشمند سازی در مراحل طراحی و ایجاد زیر ساختها بسیار ضروروی و راهگشا است.
به گفته وی، پیشبرد اهداف بر اساس برنامه ریزی از ابتدای پروژه موجب خواهد شد تا در آینده ناچار به دوباره کاریها نشویم. این رویکرد نه تنها منجر به پیشبرد سریع برنامه ها خواهد شد، بلکه شرایطی را محقق خواهد ساخت که ناگزیر به صرف هزینه های مضاعف نشویم.
کربلایی همچنین افزود: تا به امروز تمرکز شهرفرودگاهی بیشتر بر فرودگاه بوده است. این رویکرد کاملا طبیعی و قابل درک است اما بعد از این باید ساختاری متمرکز بر روی هوشمندسازی شهرفرودگاهی ایجادشود. ایجاد مدیریت مجزا و متمرکزبه راهبری و پیشبرد بهتر برنامه ها کمک خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با توصیف دیگر شهرهای فرودگاهی مهم در دنیا افزود: شهرهای فرودگاهی در کشورهای توسعه یافته شهرهای هوشمند هستند و تجمیع سیستم های الکترونیک یک مگا سیستم را تشکیل داده اند. شهرفرودگاهی امام خمینی نیز در مسیر مگاسیستم شدن پیش خواهد رفت.
وی در پایان با تاکید بر اهمیت مدیریت هسته هوشمندسازی شهر فرودگاهی، مدیرکل دفتر شهر فرودگاهی الکترونیکی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را معرفی کرد و گفت: بررسی ها نشان داد، مهندس محمد جعفرآبادی به دلیل تجربه در امور مخابراتی، IT و امور بین المللی و سوابق کاری توان مدیریت این مسئولیت را خواهند داشت. امید آن را داریم که در این جایگاه با توجه به طرح و برنامه ای جامع شاهد آینده ای روشن در این زمینه و ایجاد شهر هوشمندفرودگاهی امام خمینی (ره) باشیم. این ماموریت سنگین قطعا با همکاری همه جانبه محقق خواهد شد.
این در حالی است که اخیرا در راستای منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید و اهمیت توسعه صنعت در دوران سخت تحریمهای ظالمانه و در راستای اعتمادسازی برای صنعت گران کشور، منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی، تسهیل روند ترخیص لوازم و قطعات کلیدی و کاربردی در صنعت خودروسازی را انجام داده است.
همچنین تکیه بر تولید داخل نیز با نصب دومین دستگاه فرود دقیق هواپیما که اخیرا انجام شده نشان از جدی بودن تلاش ها برای رشد تجارت در این بنگاه بزرگ اقتصادی را دارد. در ذکر تاریخچه این مرکز، باید گفت که فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سال ١٣٨٤ به بهرهبرداری رسید و با شروع فعالیت آن، پروازهای بینالمللی از مبدا و به مقصد تهران به این فرودگاه منتقل شد. در پی نقش و ماموریت منحصر به فرد این فرودگاه در شبکه حملونقل کشور و سوددهی بالای آن و با هدف افزایش درآمدهای غیرهوانوردی در ایران و تقویت موقعیت کشور در حملونقل هوایی، لجستیک و ترانزیت مسافر و بار، بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مساحت ١٤هزار هکتار تبدیل شدو با تصویب اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در سال ١٣٩٢ توسط هیئت محترم دولت، این شرکت فعالیت خود را از آذر ماه سال ١٣٩٤، به عنوان یکی از شرکتهای تابعه وزارت راه و شهرسازی آغاز نمود. همچنین طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با در نظر گرفتن اهداف برنامه ریزی شده همچون تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به قطب اول بار در منطقه و قطب دوم مسافری و لحاظ کردن ملاحظات هوانوردی و لجستیکی در تاریخ ١٥ خرداد ماه ١٣٩٧ به عنوان سند ٣٠ ساله توسعه، به تصویب مجمع عمومی شرکت شهر فرودگاهی و وزارت راه و شهرسازی رسید.