دلمان کمی «ژاپن اسلامی» می‌خواهد
دلمان کمی «ژاپن اسلامی» می‌خواهد

گروه سیاسی تجربه یکدست شدن قدرت برای جریان اصولگرا در اوائل دهه هشتاد، به ما یادآور می‌شود که برخی رجال سیاسی در چنین فضایی جوزده می‌شوند و سخنانی بر زبان می‌رانند که بعدها، خودشان نیز از یادآوری آن سخنان و تحلیل‌های آبکی، شرم دارند و یکی از آن سخنان مشعشع، اظهارات حداد عادل بود که […]

گروه سیاسی

تجربه یکدست شدن قدرت برای جریان اصولگرا در اوائل دهه هشتاد، به ما یادآور می‌شود که برخی رجال سیاسی در چنین فضایی جوزده می‌شوند و سخنانی بر زبان می‌رانند که بعدها، خودشان نیز از یادآوری آن سخنان و تحلیل‌های آبکی، شرم دارند و یکی از آن سخنان مشعشع، اظهارات حداد عادل بود که مدعی شده بود ایران را به «ژاپن اسلامی» تبدیل خواهند کرد.
غلامعلي حداد عادل نماينده و رییس مجلس هفتم در اوائل دهه ۸۰ درگفتگو با خبرگزاري فرانسه مژده داده بود: ايران را به يك ژاپن مسلمان تبديل خواهيم كرد و برای تحقق این هدف، تمام تلاش خود را به كار خواهيم بست.
وي همچنین گفته بود: محافظه‌كاران -طیف سیاسی مورد علاقه حداد- از جايگاه خود در مجلس براي در هم كوبيدن اصلاح طلبان استفاده نخواهند كرد.

در همان اوائل دهه ۸۰ که حداد عادل رییس مجلس بود، یکی از رقبای سیاسی وی به نام محمود احمدی‌نژاد خیز برداشت تا رییس‌جمهور شود و به این شکل همه ارکان حکومت در سال ۸۴ یک‌دست شدند و سال‌ها به همین منوال گذشت اما ما نه تنها «ژاپن اسلامی» نشدیم بلکه درحقیقت به یک «ونزوئلای اسلامی» شبیه شدیم و اتفاقاً در همین دوره‌ای که مورد علاقه ویژه حداد عادل بود، در بسیاری از شاخص‌های توسعه و رفاه اُفتی نجومی کردیم و به قهقرا رفتیم اما هرگز به ژاپن اسلامی تبدیل نشدیم و حداد عادل هم هرگز به یاد شعار و راهبردی که داده بود نیفتاد و لازم ندید از مردم عزیز عذرخواهی کند.
امروز و دوباره حداد عادل در قامت رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که برای پیروزی آیت الله رییسی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، نقشی مهم داشت، تأکید کرد: هشتم شهریورماه هزار و چهارصد، با نخستین روزهای کار دولت آیت‌الله رییسی مقارن شده است و مردم ایران ما در شخصیت و رفتار ایشان همان ارزش‌ها و منش‌ها و روش‌هایی را می‌بینند که چهل سال پیش در رجایی و باهنر دیده بودند.
حداد عادل افزود: مردم وقتی آیت‌الله رییسی را در فردای پس از شکل‌گیری دولت، در گرمای چهل‌وهفت درجه خوزستان در میان مردم خون‌گرم و رنجدیده اهواز و روستاهای اطراف آن می‌بینند به یاد شهید رجایی و ساده‌زیستی و صمیمیت و پرکاری و انقلابی او می‌افتند. پیداست که با دولت جدید، امید جدیدی در دل ملت پدید آمده است، این امیدواری را باید قدر دانست و آن را حفظ کرد و بر آن افزود.
درخصوص این اظهارات غلامعلی حداد عادل چند نکته را قابل ذکر می‌دانیم:
نخست این‌که اصولگراها در سال ۸۴ محمود احمدی‌نژاد را به شهید رجایی تشبیه کردند و امروز آیت الله رییسی را. وقتی در هر دوره‌ای یک تن از مدیران مورد علاقه حداد عادل و اصولگرایان به شهید والامقام رجایی یا باهنر تشبیه می‌شوند بدین معناست که ما در عالم واقع در سیاست طی این چهاردهه که از شهادت دولت‌مردان ما در ۸ شهریور ۱۳۶۰ سپری شد، موفق نشدیم فردی را به‌عنوان جایگزین تربیت کنیم و به همین دلیل برای تطهیر یک فرد، وی را به شهیدان رجایی یا باهنر تشبیه می‌کنیم.
نکته دوم این‌که درخصوص سفر رییس‌جمهوری به استان‌ها نیز باید گفت: سفر استانی باید محدود و با راهکارهای مشخص باشد و درصورت نداشتن طرح و برنامه برای اجرا، نمی‌توان از حصول نتیجه مطمئن بود و لازم است هم وزیران و هم شخص رییس‌جمهوری با شهروندان و مردم استان‌های دوردست و کم‌برخوردار در ارتباط دائم باشند اما طرح و برنامه مشخصی نیز با خود ببرند.
نکته سوم این‌که آیت الله رییسی خود از نیروهایی است که بیش از ۴ دهه در فضاهای کاری مختلف در جمهوری اسلامی مسئولیت داشت و بهتر از هر کسی می‌داند شبیه خودش است و نه شبیه کسی دیگر و مردم نیز به رییسی مانند خودش نظر خواهند کرد چون بخش اعظمی از این مردم، دوران مدیریت شهیدان عزیز رجایی و باهنر را ندیدند و با آن دو شهید سعید هم ملاقاتی نداشتند و نمی‌توانند با دیدن خدمات و تلاش آیت الله سید ابراهیم رییسی، به یاد آن دو بزرگوار بیفتند و به باور ما رییس‌جمهوری اگر گام‌های درست برای خدمت بردارد، در تاریخ نامی در کنار شهید رجایی و باهنر خواهد یافت و ما دوست داریم چنین اتفاقی بیفتد.
نکته آخر این‌که رجال شاخص جریان اصولگرا مانند حداد عادل به جای این‌که مشغول رصد دقیق اوضاع کشور باشند و هر روز بررسی کنند و ببینند کدام مشکل در کدام گوشه مملکت، با دستان دولتمردان جدید، مرتفع شده یا کدام مشکل بر زمین مانده، آمده‌اند و مجیز می‌گویند اما نمی‌دانند این مجیزگویی، می‌تواند سطح مطالبات مردم را افزایش دهد و دولت را با مشکلات وحشتناکی که به ارث برده است، نزد افکار عمومی دچار مشکل اعتبار و حیثیت کند و آن روز هم حداد عادل، سکوت خواهد کرد همان‌گونه که در مقابل وعده ژاپن اسلامی خود سکوت کرد.