«دهلی‌نو»؛ میانجیِ بی‌طرف
«دهلی‌نو»؛ میانجیِ بی‌طرف
جنگ اوکراین به مرحله‌ای رسیده است که اگر بگوییم «فرسایشی» شده است و بی‌هدف پیش می‌رود، بی‌راه نگفتیم و این در حالی است که طی چند روز اخیر نیروهای اوکراینی موفق شدند در خاک روسیه پیشروی کنند و حتی سخن از ایجاد منطقه حائل در داخل خاک روسیه زدند، موضوعی که حتی طرح آن از سوی رییس‌جمهوری اوکراین می‌تواند اعتبار و افسانه شکست‌ناپذیری ولادیمیر پوتین را به سُخره بگیرد.

تا این لحظه ارتش روسیه درخصوص حضور نظامیان اوکراینی در خاک این کشور در استان «کوروسک» اقدام خاصی انجام نداده است. هرچند نظامیان روس هم در برخی مناطق اوکراین حضور دارند اما کم‌تر کسی تصور داشت اوکراین هم بتواند به چنین موقعیتی برسد و ادامه حضور نیروهای اوکراینی در خاک روسیه این احتمال را افزایش داده است که مسکو در این جنگ در موقعیتی پایین‌تر از کی‌یف قرار گرفته است.
در حال حاضر روسیه اقدام به بمباران مناطق وسیعی از اوکراین کرد تا نیروهای این کشور ناچار شوند خاک روسیه را ترک کنند اما اگر روسیه به هدف خود نرسد و این وضعیت تثبیت شود و اوکراین، بتواند دستِ بالای خود را تا حدی حفظ کند، بهترین زمان برای توقف جنگ و رسیدن به صلح است چون ولادیمیر پوتین تنها در صورتی حاضر به صلح می‌شود که احساس کند شکست خواهد خورد اما این صلح نیاز به یک میانجی خوب دارد.
اگر امروز یکی از کشورهای غربی تلاش کنند نقش میانجی بین مسکو و کی‌یف را بازی کنند، حتماً ولادیمیر پوتین به حُسن نیت آنان شک خواهد کرد چون درست یا غلط تصور می‌کند آنان از اوکراین جانب‌داری می‌کنند همان‌گونه که اگر تهران طرح صلحی برای مناقشه روسیه و اوکراین در دست بگیرد، حتماً ولودیمیر زلنسکی درست یا به غلط در حسن نیت او تردید خواهد کرد چون تصور می‌کند تهران میانجی بی‌طرفی نیست و به نفع مسکو حرکت می‌کند.
در پیوند با مناقشه اوکراین، هندوستان ازجمله معدود کشورهایی است هر دو طرف جنگ به وی اعتماد کامل دارند. دهلی‌نو از یک‌سو با روسیه مراودات عمیق تجاری و صنعتی دارد و نرخ واردات این کشور از روسیه بالا است و مناسبات سیاسی دو کشور مطلوب است و از دیگر سو با کشورهای اروپایی مناسبات اقتصادی نزدیکی دارد و از نگاه و نظر آنان درخصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی اوکراین به‌عنوان پاره‌ای از خاک اروپا آگاه است.
بر همین اساس نخست‌وزیر هندوستان به یک اندازه مورد اعتماد مسکو و کی‌یف است و می‌تواند میانجی مرضی‌الطرفین و بی‌طرفی شاخته شود.
ابتدای هفته جاری «نارندرا مودی» به اوکراین رفت و با «ولودیمیر زلنسکی» در کی‌یف دیدار کرد. رییس‌جمهوری اوکراین از سفر نخست‌وزیر هند به این کشور به‌عنوان یک سفر تاریخی یاد کرد و گفت: اسناد امضا شده در این سفر زمینه‌هایی مانند همکاری‌های پزشکی، کشاورزی، روابط بشردوستانه و فرهنگی را در بر می‌گیرد.
زلنسکی همچنین از هند به‌خاطر مشارکت در اولین نشست صلح اوکراین که در ماه ژوئن در سوئیس برگزار شد تشکر کرد و گفت: موضوع پایان دادن به جنگ و دستیابی به صلح عادلانه، اولویت کی‌یف است.
زلنسکی با اشاره به ۱۶ بسته بشردوستانه که هند تاکنون به اوکراین ارائه کرده است، از حمایت دهلی‌نو از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین قدردانی کرد.
دیدار این دو مقام سیاسی درحالی صورت گرفت که بسیاری امیدوارند که هند به‌عنوان یک میانجی راه صلح بین دو کشور را هموار سازد.
ماجرا به همین نقطه ختم نشد و نخست وزیر هند پس از بازگشت از اوکراین در شبکه اجتماعی ایکس از گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه خبر داد.
نارندرا مودی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز با رییس‌جمهور پوتین صحبت کردم و در مورد اقدامات برای تقویت بیشتر مشارکت استراتژیک ویژه و ممتاز میان دو کشور گفت‌وگو شد.
وی افزود: دیدگاه‌های خود را در مورد مناقشه روسیه و اوکراین مطرح کردم و نظرم را با توجه به سفر اخیر، با پوتین در میان گذاشتم و بر تعهد قاطع هند برای حمایت از حل و فصل زودهنگام، پایدار و مسالمت‌آمیز مناقشه تاکید کردم.
البته احتمال این‌که ولادیمیر پوتین با چه شرایطی و چه پاسخی به این میانجی‌گری بدهد موضوع دیگری است اما نخست‌وزیر هندوستان گام نخست مأموریت خود را به‌خوبی برداشت. وی حدود دو ماه قبل به مسکو رفته بود، چند روز قبل به کی‌یف رفت و روز گذشته هم در گفت‌وگوی خود با پوتین بر حل زودهنگام جنگ اوکراین تأکید کرد و باید دید طرفین چه پاسخی به آن خواهند داد هرچند باور ما این است که رسیدن به صلح و آتش‌بس در جنگ اوکراین زیاد آسان نیست و به تحلیل ما درصورتی در دسترس خواهد بود که پوتین از قصد اولیه خود کوتاه بیاید و از مرزهای اوکراین عقب بنشیند.