دوئل روزانه با مرگ
دوئل روزانه با مرگ
در همه کشورهای توسعه‌یافته، دولت خود را در مشکلات سهیم و مقصر می‌داند و تلاش می‌شود مشکلات به سمت حل شدن، هدایت شود و اگر این مشکلات با سلامت و جان مردم در ارتباط بود، حتماً به شکل اورژانسی و به فوریت به مسیر حل شدن هدایت می‌شود اما در کشور ما که البته «درحال توسعه» هستیم و نه توسعه‌یافته، مشکلات در یک چرخه آزاردهنده‌ای تکرار می‌شوند و خود را به جان و مال و سلامت مردم تحمیل می‌کنند اما مدیران و مسئولان هر از گاهی، وجود آن را و گاه عمق مشکلات را تأیید می‌کنند و در موارد بسیاری هم تلاش دارند مشکلات را انکار کنند، روی آن سرپوش بگذارند یا به بهانه امیدسوزی، با کسانی که مشکلات را طرح می‌کنند برخوردهای تند قضایی و اداری صورت می‌گیرد.

دولت پزشکیان تا امروز تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات نداشته است و در بسیاری از مشکلات با مردم صادق بود هرچند راه درمان و راه حلی هم برای آنان ارائه نکرده و شاهد هستیم مشکلات روزانه مشغول کشتن ماست یا ما مشغول دوئل با مشکلات هستیم تا بمیریم، دوئل با تورم و گرانی تا آلودگی هوا و مرگ بر اثر تصادف با خودروهای ناایمن و جاده‌های ناهموار.
روز گذشته معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وقوع بیش از ۴۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در سال گذشته، از افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصد این مرگ‌ها خبر داد.
دکتر علی‌رضا رییسی گفت: در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور رخ داده است که سهم بیشتر این مرگ‌ها مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های انسدادی تنفسی و سرطان‌ها بوده است.
وی با اشاره به افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن افزود: آلودگی هوا سالانه بیش از ۱۲ میلیارد دلار هزینه بر سلامتی مردم تحمیل می‌کند. علاوه بر این، تعطیلی‌های ناشی از این مساله، از دیگر هزینه‌های آلودگی هوا هستند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: امسال میزان مراجعه‌کنندگان با مشکلات تنفسی به اورژانس‌ها بیش از ۲۲ درصد افزایش داشته است و در خوزستان هم تقریبا به همین میزان بوده است.
وی تصریح کرد: اثر آلودگی هوا بر سلامتی، زیان تجمعی است یعنی سال به سال با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، شانس بروز بیماری بیشتر می‌شود، بنابراین در صورت تداوم روند آلودگی هوا، دچار مشکلات بیشتری در حوزه سلامت خواهیم شد.
رییسی با بیان این‌که میزان بروز بیماری‌های تنفسی در خوزستان بالا است، گفت: در خوزستان شاهد آلودگی هوا بر اثر ریزگردها و همچنین آلودگی شیمیایی ناشی از گازهای آلوده فلرها هستیم که می‌تواند بسیار
آسیب‌زا باشد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از سوی دیگر باید حواسمان باشد کشور ما در حال رفتن به سمت سالمندی است و این افراد بیشتر در معرض خطر بیماری‌ها هستند، بنابراین باید از هم‌اکنون به فکر
پیشگیری باشیم.
اگر به اظهارات این مقام رسمی دولت توجه کنیم می‌بینیم به چند نکته مهم اشاره دارد که لازم است برای آن اقدامی کرد.
نخست این‌که مرگ و میر شهروندان براثر آلودگی هوا که مانند مرگ و میر در جاده‌ها که ریشه آن عواملی چون خودروهای غیراستاندارد داخلی و جاده‌های ناایمن است، درصدر عوامل مرگ و میر در کشور است و در هر دو مورد دولت‌ها کم‌کاری کردند تا شرایط به اینجا رسیده است.
نکته مهم بعدی هزینه هنگفتی است که آلودگی هوا بر بخش سلامت دارد به بیان روشن، آن افرادی که زنده مانده‌اند، اسیر تبعات جسمی ناشی از این آلودگی هستند که بر اقتصاد خانواده سنگینی می‌کند و چه بسا موجبات مرگ ناگهاني می‌شود که از آمار مرگ مستقيم بر اثر آلودگی هوا به حساب نمي‌آید.
نکته بعدی روند افزایشی ازین آلودگی‌ها است و دلیل این روند افزایشی هم این است که دولت‌ها در این زمینه، فقط خبر دادند اما اقدامی انجام ندادند و از سخنان وز یر دولت چهاردهم نیز این‌گونه بر می‌آید که طرحی هم برای آینده دور یا نزدیک ندارند و می‌تواند حدس شد مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در سال‌های آینده نیز افزایش یابد.
عجیب است که دولت‌ها برای خود در این مرگ و میرها، سهمی قائل نیستند و مانند یک رسانه بی‌طرف تنها به ارائه آمار و ارقام بسنده می‌کنند و این رویکرد، از اصل مرگ و میر آزاردهنده است، مدیرانی که عموماً درآمدشان بالاتر از سطح متوسط زندگی مردم است و مشکلاتی چون درماندگی برای هزینه درمان، برای آنان غیرقابل فهم است و در موارد بسیار نیز مشاهده شده که برای درمان به خارج از کشور می‌روند و کودکانه است اگر تصور کنیم با چنین مدیرانی، مشکلات حل خواهند شد.
حل خواهند شد.