دودلی سکه بازها و یک‌دندگی دلار
دودلی سکه بازها و یک‌دندگی دلار
بازار جهانی طلا در روزهای اخیر به آقای چشم‌گیر، با کاهش قیمت مواجه شد و همین مسئله سکه بازها را در یک دوراهی قرار داده است.

گروه اقتصادی جمله – بازار جهانی طلا در روزهای اخیر به آقای چشم‌گیر، با کاهش قیمت مواجه شد و همین مسئله سکه بازها را در یک دوراهی قرار داده است. نکته عجیب اینجاست که عموما قیمت دلار با نوسان نرخ سکه کم و زیاد می‌شد اما این‌بار این اتفاق رخ نداده است و دلار چند روزی است که روی قیمت ۴۹ هزار و ششصد تومان جا خوش کرده.
از سوی دیگر افت نرخ هر انس طلا به آرامی تأثیر خود را بر بازار سکه در ایران نیز نمایان کرده و منجر به هیاهو در بازار بر سر دلار و سکه شده است.
وضعیت بازارهای جهانی حاکی از آن است که سیگنال پاول در خصوص تشدید یا احتمال ثبات بهره در سطوح قبلی خود، دلار جهانی را به بالاترین سطح خود در ۱۱ ماه اخیر رساند و بار دیگر طلای جهانی را به مسیر نزولی هدایت کرد. بر این اساس دارایی امن سرمایه‌گذاران به پرریسک‌ترین دارایی‌ها تبدیل شد و با شروع روند معاملاتی بازارها در روز دوشنبه حدود ۲/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد.
در پی وقوع این رویداد طلا پایین‌ترین سطح خود در ۸ ماه اخیر را تجربه کرد و در ساعت ۱۶ به وقت تهران رقمی معادل ۱۸۲۵ دلار را به ثبت رساند.این در حالی است که روز شنبه قیمت هر اونس طلا در حدود ۱۸۴۸ دلار معامله شده بود.
فعالان بازار باور دارند در شرایط کنونی مهم‌ترین مرز حمایتی برای سکه امامی محدوده ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که در صورتی که این مرز از دست برود احتمال عقب‌نشینی آن به سمت کانال ۲۶ میلیون تومان وجود دارد.
اما انس و دلار چطور روی طلای داخل تاثیر می‌ذارند؟ معامله‌گران معتقدند تاثیرپذیری طلا و سکه از دلار ۷۰ درصد است و از اونس ۳۰ درصد. آن‌ها معتقدند چه بسا بیشتر وقت‌ها اثر دلار صد درصد می‌شود. برای همین در ابتدای معاملات سکه، با اینکه انس کاهش داشت اما با توجه به پیشروی دلار هرات به مرز مقاومت، سکه از دلار خط گرفت. اما در ادامه از دلار مایوس شد و رو به کاهش رفت.
به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی و با توجه به فریز شدن مذاکرات میان ایران و آمریکا اتفاق خاصی از لحاظ سیاسی رخ نخواد داد و نوسان بازار ارز و سکه بیش از هرزمان دیگری به هم وابسته‌اند.