زهرا ایرانشاهی/ با اوجگیری دوباره ویروس کرونا به دلیل عدم رعایت فاصله گذاری های اجتماعی از جانب مردم و همچنین عدم فرهنگ سازی و تزریق بودجه برای مبارزه با شیوع گسترده این ویروس از طرف دولت، این ویروس مجددا به جان مردم افتاده است و همچنان قربانی می گیرد. این در حالی است […]
زهرا ایرانشاهی/
با اوجگیری دوباره ویروس کرونا به دلیل عدم رعایت فاصله گذاری های اجتماعی از جانب مردم و همچنین عدم فرهنگ سازی و تزریق بودجه برای مبارزه با شیوع گسترده این ویروس از طرف دولت، این ویروس مجددا به جان مردم افتاده است و همچنان قربانی می گیرد. این در حالی است که سخنگوی دولت پیشتر، دلیل این امر را کمبود بودجه عمومی دولت عنوان کرد و از مردم خواست خودشان پروتکل ها را رعایت کنند و این در حالی است که به دلیل مشکلات اقتصادی، برخی از افراد از رعایت موازین بهداشتی سرباز می زنند و به این ترتیب جان خود و دیگران رابه خطر می اندازند.
در بخش حمل ونقل در حوزه باری و مسافری، از روزهای نخست شیوع کرونا سعی شد تا با گندزدایی ناوگان عمومی مسافری و همچنین کالاها در حمل ونقل باری، از شیوع این ویروس به این طریق جلوگیری شود. اقداماتی که موفق هم بود اما بار مالی زیادی برای شرکت های باری و بویژه در بخش مسافری به هماراه داشته است. چراکه علاوه بر ضدعفونی ناوگان، به منظور حفظ و رعایت فاصله گذاری های اجتماعی قطار و هواپیما با صندلی های خالی و یکی در میان، نسبت به مسافرگیری اقدام می کنند.
در همین زمینه هواپیمایی هما اعلام کرده که هر ۲۴ ساعت یکبار هواپیماها را ضدعفونی می کنند و دو ردیف صندلی آخر هر هواپیما طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی خالی میماند تا چنانچه در حین پرواز مسافری علایم سرفه داشت به این دو ردیف انتقال یابد. برای ضدعفونی ناوگان هما از مایع ضدعفونی با استاندارد تعیین شده اتحادیه اروپا و یاتا استفاده میشود. هواپیماها هر شب و پس از آخرین پرواز ضد عفونی میشوند. این ضد عفونی تا ۲۴ ساعت ماندگار است و پس از ان مجددا ضدعفونی هواپیماها انجام میشود.
هما در اقدامی دیگر کمیته پیشگیری از کرونا را تشکیل داده است که متشکل از معاونان مختلف از خدمات فرودگاهی، منابع انسانی، بازرگانی و… که با مسافران در ارتباطاند هستند. دستورالعمل ها نیز از منابع سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت بهداشت و سازمان ایمنی ارجاع شده و در کمیته پیشگیری از شیوع کرونا زمینه سازی برای اجرای آن انجام شده است.
این در حالی است که مدیرعامل ایران ایر در اینباره گفته است: از ابتدای شیوع این ویروس در کشور، کارگروهی ویژه در سطح کلان در شرکت تشکیل شد که در این کارگروه تمامی موارد مربوط به پروازها و همچنین تامین سلامت مسافران «هما» و کارکنان مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی نیز در این راستا اتخاذ و برای اجرا به بخشهای ذیربط ابلاغ شد.
کاپیتان تورج زنگنه به ضدعفونی روزانه ناوگان فعال «هما» اشاره کرد و گفت: از جمله تصمیمات این کارگروه، ضدعفونی ناوگان فعال «هما» بود که مقرر شد در راستای تامین امنیت سلامت عمومی مسافران پروازهای «هما»، تمامی ناوگان فعال، روزانه بعد و قبل از هر پرواز در تمامی ایستگاههای پروازی ضدعفونی شوند. همچنین بسته اقلام بهداشتی شامل یک جفت دستکش، یک عدد ماسک و دستمال ضدعفونی در تمامی پروازهای داخلی و بینالمللی که از فرودگاههای مهرآباد و حضرت امام خمینی(ره) و سایر ایستگاههای پروازی عملیاتی «هما» انجام میشود، به مسافران این پروازها ارائه میشود.
این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز در همین زمان، مسافران اقدام به بازگشت به وطن کرده اند. رئیس هیات مدیره و مديرعامل «هما» در خصوص انجام پروازهای فوقالعاده برای مراجعت هموطنان مقیم سایر کشورهای درگیر کرونا به کشور نیز گفت: با انتشار ویروس کرونا در بسیاری از کشورها و تقاضای هموطنان برای مراجعت به کشور و علیرغم وجود سختگیری سازمان هواپیمایی کشورهای مقصد و تاکید بر انجام پرواز یک طرفه، تاکنون چندین پرواز برای مراجعت هموطنان به کشور توسط «هما» انجام شده است.
او با اشاره به این که دریافت مجوز برای انجام این پروازها با سختگیریهای سازمان هواپیمایی کشوری مقصد همراه بود، تصریح کرد: با وجود سختگیریها، طی هماهنگیهای دو وزارتخانه امورخارجه و بهداشت، «هما» با برنامهریزی و دریافت مجوزهای لازم، چندین پرواز یک طرفه به کشورهای خاورمیانه، آسیا و اروپا انجام داد که با این پروازها هموطنان عزیزمان با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی وارد کشور شدند. زنگنه در خصوص سایر اقدامات «هما» در ایام کرونا گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا، در بخش سرویسهای غذایی مسافران «هما» کلاس، اکونومی، کادر پرواز و کارکنان بازنگری و تغییرات صورت گرفت. حذف وعده سرویس غذایی سرد و جایگزینی آن با میان وعده غذایی در تمامی پروازهای بینالمللی و همچنین حذف انواع غذاهای سرخ کردنی در برنامه فصلی پروازهای بینالمللی از جمله اقدامات در بخش سرویسهای غذایی مسافران بوده است.
ارائه ماسک با قیمت دولتی
در همین زمینه، معاون خدمات فرودگاهی هما نیز پیش از این گفت: در ۴ ماه گذشته مواد ضد عفونی برای انجام مراحل ضدعفونی به عنوان مرجع از وزارت بهداشت گرفته شد.
حسن خرسند با اشاره به این که از پایگاه تهران روزانه ۱۶ فروند هواپیما را ضد عفونی میکنیم، تصریح کرد: هنگام پرواز به استانهایی که وضعیت قرمز دارند نیز ضد عفونی هواپیماها پس از پرواز انجام میشود. همچنین به درخواست خلبان اگر مسافری در پرواز مشکوک به کرونا باشد ضدعفونی مجدد انجام میشود.
معاون خدمات فرودگاهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در همه ایستگاههای هما در شیراز، مشهد، اصفهان، اهواز و… اقدامهای ضدعفونی و مسائل بهداشتی همچنین ظرفیت پرواز و فاصله گذاری اجتماعی رعایت میشود.
لازم به توضیح است که طبق پروتکلهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انکس سازمان بهداشت جهانی و نیز طبق دستورالعمل ۱۹۰۰ سازمان هواپیمایی به هیچ عنوان اجازه ورود مسافر مشکوک به کرونا به داخل هواپیما داده نشده است. بنابراین مسافران هنگام ورود به ترمینال با همکاری مسئولان وزارت بهداشت از نظر ابتلا به بیماری چک میشوند و ماسک با قیمت دولتی در اختیار مسافران قرار میگیرد. علاوه بر این تب مسافر از طریق تبسنجهای استاندارد مورد تاکید وزارت بهداشت سنجیده می شود. داخل سالن فرودگاه نیز مراقبت از مسافران انجام میشود و هیچ مسافر مشکوکی اجازه ورود به ترمینال را ندارد.
این در حالی است که حتی اگر بعد از انجام تستهای اولیه مسافر حالت سرماخوردگی عادی نیز داشته باشد، به دو ردیف آخر هواپیما که طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی خالی نگه داشته میشود، منتقل میشود تا مسافران نگرانی بابت شیوع یا انتقال بیماری نداشته باشند.
بر اساس دستورالعملهای بهداشتی اماکنی که کارکنان مرتبط با مسافران حضور دارند، رمپها، کارگو، تجهیزات کمکی، اتوبوسها و همچنین تجهیزات مسافران توانخواه هر ۲۴ ساعت یکبار ضدعفونی میشوند. در هواپیماهای با ظرفیت ۱۲۰ مسافر حداکثر ۱۰۰ مسافر پذیرش می شود. در فوکرها با ظرفیت ۱۰۵ مسافر حداکثر ۷۰ مسافر و در ای تی آرها با ظرفیت ۶۵ مسافر حداکثر ۴۵ مسافر پذیرفته می شوند تا از شیوع هرچه بیشتر این ویروس جلوگیری شود. در کنار این اقدامات، همکاری و رعایت مردم قطعا منجربه تسریع در بازگشت به شرایط عادی زندگی خواهد شد.