مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: دولت از سال ۸۹ هیچ اتوبوسی به ما نداده است. محمود ترفع درباره کمک های دولت در زمینه خرید اتوبوس گفت: از سال ۱۳۸۹ دولت هیچ اتوبوسی به اتوبوسرانی تهران نداده است؛ این در صورتی اتفاق افتاده که تا آن زمان هرسال ما سهمیه اتوبوس داشتیم و […]
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: دولت از سال ۸۹ هیچ اتوبوسی به ما نداده است. محمود ترفع درباره کمک های دولت در زمینه خرید اتوبوس گفت: از سال ۱۳۸۹ دولت هیچ اتوبوسی به اتوبوسرانی تهران نداده است؛ این در صورتی اتفاق افتاده که تا آن زمان هرسال ما سهمیه اتوبوس داشتیم و نهتنها تهران بلکه به بقیه شهرهای کشور هم هرسال اتوبوس اختصاص میدادند.
وی افزود: از سال ۱۳۸۹ هرچقدر پیگیری کردیم دیگر اتوبوسی داده نشد. قضیه از این قرار است که حملونقل عمومی صنعت درآمدزایی نیست و درواقع سرویس و خدماتی است که دولتها به مردم خود میدهند. به همین دلیل هم کرایه حملونقل را در شورا شهر تصویب میکنند زیرا عقیده دارند این یک سرویس و خدمت ارزان است که به مردم داده میشود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بیان کرد: اتوبوسرانی به اندازه کافی درآمد کسب نمیکند که بتواند اتوبوس بخرد. درواقع روابط دولتی مانع این کسب درآمد شدهاند؛ پس خود دولت باید اتوبوس تهیه کند. تا سال ۹۸ هرسال به تعداد متفاوتی اتوبوس میدادند اما پسازآن دیگر اتوبوسی به ما تحویل داده نشد.
ترفع درباره راه حل برون رفت از این مشکل تصریح کرد: برای حل این مشکل مصوبات مختلفی مانند مصوبه شورای اقتصاد به وجود آمد؛ اما هیچکدام منتج به تهیه اتوبوس نشدند. در هریک از این مصوبات برای اجرا یک دردسر و گرفتاری پیش آمد. مثلا برخی از آنها برای اینکه یارانه بگیرند باید اتوبوس خریداری شده، یک سال کار میکرد و بر اساس پیمایش آن اگر اتوبوس گازوئیلی بود از محل صرفهجویی سوختهای فسیلی یک یارانهای پرداخت میشد. اگر ما توان مالی خرید اتوبوس را داشتیم که خب میخریدیم.
یا مثلا بر اساس همین مصوبات کارخانههای خودروساز باید ضمانتهایی برای دریافت ارز میسپردند اما این خودروسازان به دلیل بدهیهای بانکی نتوانستند این ضمانتنامهها را ارائه دهند. دلایل مختلفی وجود داشته که براساس آن هرکدام از مصوبات منتج به اتوبوس نشدند.
وی درباره اقدامات دولت گفت: از سال ۸۹ به بعد دستورالعملهایی ابلاغ شد که آنها هم به اتوبوس منتج نشد. امسال اوراق مشارکت اسلامی اختصاص یافت که در سال ۹۸ پانصد میلیارد و امسال ۱۰۰۰ میلیارد تومان دولت اوراق مشارکت اسلامی پیشنهاد کرده است. ۵۰ درصد هزینه این اوراق مشارکت اسلامی را دولت از طریق سازمان برنامه تقبل کرده و مابقی را شهرداری میپردازد. در تلاشیم که با بستن قرارداد بتوانیم برای ناوگان اتوبوس بگیریم و از سهم ۵۰ درصدی دولت استفاده کنیم.
ترفع در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فرسودگی ناوگان پایتخت افزود: تهران ۵۸۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که از این تعداد ۷۰ درصد آن فرسوده است. معیار سن فرسودگی هم طبق ماده ۸ قانون هوای پاک است که برای اتوبوس دیزل ۱۰ سال و اتوبوس گازسوز ۱۲ سال تعیین شده است، بر این اساس الان ۷۰ درصد اتوبوسهای ما فرسوده هستند و عمرشان از این دو استاندارد بالاتر است. متوسط عمر ناوگان ما دوازده و نیم است. این فرسودگی باعث میشود اتوبوسی که در این شرایط در تهران و با مسافر زیاد دوازده سال کار کرده مثلا در حین ارائه خدمت از کار بیوفتد. خرابی اتوبوس اختلال در سرویسدهی را پیش میآورد و دیگر سرویسدهی با کیفیت مطلوب به مسافران ارائه نمیشود.
۵۰ درصد مسافران ورودی به فرودگاه
ماسک نداشتند
مدیرکل فرودگاه مهرآباد از فروش ماسک با نرخ مصوب خارج از فضای ترمینالهای فرودگاه خبر داد و گفت: هیچ مسافری بدون ماسک نمیتواند وارد فرودگاه شود. ابراهیم مرادی درباره اجرای پروتکلهای بهداشتی در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: پیش از اینکه پوشش و استفاده از ماسک اجباری شود، طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری استفاده از ماسک در داخل هواپیما اجباری بود و تمام ایرلاینها موظف به ارایه ماسک به مسافران بودند اما با دستور رییس جمهور و ستاد ملی مبارزه با کرونا مسافران در فرودگاه هم باید ماسک استفاده کنند.
وی با بیان اینکه پیش از اجباری شدن استفاده از ماسک ۵۰ درصد مسافران ورودی به مهرآباد پوشش ماسک نداشتند، گفت: از روز شنبه- چهاردهم تیرماه- فروش ماسک با نرخ مصوب را در خارج از فضای ترمینال فرودگاه آغاز کردهایم در حال حاضر مسافران میتوانند قبل از ورود به فضای ترمینالهای ۲ ، ۴ و ۶ ماسک را با قیمت مصو تهیه کنند.
مرادی درباره رعایت فاصله گذاری اجتماعی بین مسافران افزود: بحث رعایت فاصله گذاری مسافران در سفرهای هوایی شامل دو موضوع رعایت فاصله گذاری اجتماعی در فضای ترمینال و رعایت فاصله گذاری در داخل هواپیما و اتوبوسهای جابه جایی مسافران از ترمینال تا هواپیما و بالعکس است. نظارت بر رعایت این پروتکل در داخل هواپیما و اتوبوس بر عهده فرودگاه نیست و سه شرکت هندلینگ ایرانایر، سامان و همراه کوشا در بخش جابه جایی مسافران از ترمینال تا هواپیما و بالعکس را برعهده دارند.
مرادی با اشاره به نحوه برخورد با مسافرانی که دارای درجه حرارت بالا باشند، اظهار داشت: با توجه به گرمای هوا از مسافرانی که در بدو ورود به ترمینال با تب سنجی دوربینهای حرارتی، دما بالایی داشته باشند دوبار تست تب انجام میشود. اگر دوربینهای حرارتی برای یک مسافری آلارم تب را بدهد، مسافر ۳ دقیقه در همان محیط منتظر تست بعدی میماند اگر دما کمتر شود مسافر اجازه ورود به داخل ترمینال را خواهد داشت.