دولت پزشکیان در سیاست خارجی  چه مسیری را باید طی کند؟
دولت پزشکیان در سیاست خارجی  چه مسیری را باید طی کند؟
دولت پزشکیان در حالی هفته‌های اول استقرار در پاستور را می‌گذراند که ماموریت دشواری را پیش روی خود می‌بیند.

به گزارش جمله، در واقع دولت چهاردهم اگر می‌خواهد، آلام‌های اقتصادی مردم را کمرنگ کند چند راه پیش روی خود دارد که طبق قانون مدیریت کشور تغییر فضای تنازعی با نظام بین الملل البته به شرطی که توام با ماندگاری آرمان‌ها و ارزش‌ها و همچنین حفظ منافع ملی باشد، مهمترین کاری است که دولت باید در راستای کاهش مشکلات و در نتیجه افزایش رضایتمندی در لایه‌های مختلف جامعه انجام بدهد.
اصغر زارعی، کارشناس خاورمیانه در همین رابطه در گفتگو با «جمله» می‌گوید: ایران در نظام سیاسی جهان جایگاهی استراتژیک دارد و از آنجایی که قابلیت کشور ما زیاد است، آمریکا به همراه هم پیمانانش هر آنچه در چنته دارند، به کار می‌گیرند تا تهدیدمان کنند؛ بنابراین دولت پزشکیان باید در قدم اول تلاش اش را به کار بگیرد تا در مراوده با کشور‌های حوزه خلیج فارس بتواند، محروم بودن از اقتصاد جهان را به نوعی جبران کند.
کارشناس بین الملل در ادامه گفت: دولت چهاردهم دولتی است که حتما برجام را کاغذ پاره و همنشینی با کشور‌های غربی را مذموم نمی‌داند. به نظر من مسعود پزشکیان قابلیت این را دارد که آگاهی دقیقی از شرایط موجود پیدا کند و بدون اینکه افراط و تفریط کند به راه حل‌های مناسبی جهت رفع محدودیت‌های بین المللی برسد و مقدمات کاهش مشکلات را فراهم کند. فقط کافی است، دولتمردان شایسته سالاری را در انتخاب مدیران جدی بگیرند و همچنین با دوری جستن از تندروی و تکیه بر نظرات کارشناسی تصمیم‌هایی بگیرند که منطبق با واقعیت هستند.
این چهره در پایان گفت: اینکه تحریم هستیم و از چند جهت فشار به ما وارد می‌شود، دلیل نمی‌شود دولت از مسئولیت شانه خالی کند. ایران با وجود همه تهدید و تحدید‌ها کشوری است که با مدیریتی صحیح و منطقی می‌تواند بسیاری از موانع را از پیش رو بردارد؛ بنابراین همتی مضاعف می‌طلبد تا کاستی‌ها کمررنگ‌تر و در نتیجه زندگی برای مردم سهل‌تر شود.
مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل بین الملل در این رابطه در گفتگو با «جمله» اظهار داشت: آقای پزشکیان در حالی آماده می‌شود آرامش و اطمینان خاطر به جامعه تزریق کند که فضای سیاسی و حتی اجتماعی کشور بعد از تغییراتی که در این چند ماه صورت گرفت، تا حد زیادی آمادگی تغییر و مهیای تلاش برای اصلاح امور است؛ بنابراین حالا که سیستم مدیریتی کشور به فهم و درک مشترک رسیده است جامعه توقع دارد، مقدمات گریز از بحران هر چه زودتر پیگیری شود.او در ادامه گفت: در حالی خواستِ جمعی از دولت جدید تلاش برای احیای برجام و در نتیجه رفع تحریم‌ها است، این مهم به این شرط محقق می‌شود که درباره مذاکره با طرفین پرونده هسته‌ای، نظام به این تشخیص برسد که به تغییر رویه در سیاست خارجی احتیاج داریم. البته اینطور نیست که دولت در بحث رابطه با کشور‌های دیگر هیچ کاره باشد و نتواند تصمیم گیری کند، اما مشخصا در موضوع برجام این نظام است که باید تصمیم بگیرد با چه رویکردی دور میز مذاکره با طرفین بنشینیم.استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد در پایان گفت: نکته اصلی و مهم این است که به دلیل نابسامانی اقتصادی که شدت گرفته است، باید راهی پیدا کنیم تا بلکه بتوانیم در واردات_صادرات بین المللی به اندازه دارایی‌های کشورمان سهم داشته باشیم تا از طریق تزریق ارز خارجی به خزانه کشور، بتوانیم مشکلات اقتصادی مان را رفع کنیم.