راه‌آهن اردبیل و خط‌آهن کاسپین پاییز ۱۴۰۰  به ایستگاه آخر می‌رسد
راه‌آهن اردبیل و خط‌آهن کاسپین پاییز ۱۴۰۰  به ایستگاه آخر می‌رسد

  معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح آخرین وضعیت ۶ پروژه ریلی اولویت‌دار کشور، گفت: خط‌آهن رشت – کاسپین و راه‌آهن اردبیل تا پاییز امسال تکمیل می‌شود. خیرالله خادمی درباره وضعیت فعلی‌ پروژه‌های ریلی اولویت‌دار کشور، ‌اظهار داشت: پروژه‌های ریلی که در اولویت تکمیل و در آستانه بهره‌برداری قرار دارند، شامل ۶ پروژه است. مسیر […]

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح آخرین وضعیت ۶ پروژه ریلی اولویت‌دار کشور، گفت: خط‌آهن رشت – کاسپین و راه‌آهن اردبیل تا پاییز امسال تکمیل می‌شود.
خیرالله خادمی درباره وضعیت فعلی‌ پروژه‌های ریلی اولویت‌دار کشور، ‌اظهار داشت: پروژه‌های ریلی که در اولویت تکمیل و در آستانه بهره‌برداری قرار دارند، شامل ۶ پروژه است.

مسیر ریلی‌ یزد – اقلید در آستانه تحویل خط
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ‌ریل‌گذاری مسیر ریلی‌ یزد – اقلید در مرحله پایانی است به این ترتیب آماده می‌شویم که عملیات تحویل خط انجام شود، طول این مسیر ریلی ۲۷۱ کیلومتر است.

خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز در ایستگاه آخر
وی افزود: همچنین راه‌آهن بستان‌آباد به تبریز یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است، این خط‌آهن دارای سازه‌های بسیار بزرگ از جمله پل باسمنج به طول یک کیلومتر است، در این پرو‌ژه برای اولین‌بار در کشور د‌ر ساخت پل از هر طرف ۵۰۰ متر پیشرانی صورت گرفته‌ که کاری بی‌نظیر‌ در کشور است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: فقط برای محدوده ۴۴ کیلومتری ریلی بستان‌آباد به تبریز مبلغی حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد، خط به زودی به تبریز و ایستگاه خاوران متصل می‌شود و از جنوب تبریز به عنوان اولین ایستگاه وارد شهر خواهد شد.

افتتاح ۱۵۰ کیلومتر از راه‌آهن چابهار-زاهدان از زاهدان تا خاش
خادمی اظهار داشت: مسیر ریلیِ بعدیِ در اولویت، راه‌آهن زاهدان – خاش است اولین قطعه از محور ریلی شرق و چابهار محسوب می‌شود.
وی گفت: در آینده نزدیک ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر ریلی افتتاح خواهد شد، کمتر از ۲۰ کیلومتر از مسیر باقی مانده است که به سرعت در حال ریل‌گذاری هستیم و تا چند روز آینده ریل‌گذاری این مسیر هم به پایان می‌رسد و سپس به تنظیم و ریل‌واژ و زیرکوبی می‌رسد که امیدواریم این خط‌ ریلی هم به سرعت آماده شود.

اتصال کردستان به شبکه ریلی با تکمیل خط‌آهن همدان-سنندج در آینده نزدیک
خادمی اظهار کرد: مسیر ریلی دارای اولویتِ بعدی، خط‌آهن همدان به سنندج است که اتصال استان کردستان به شبکه ریلی را به همراه دارد، در این پروژه‌ ریل‌گذاری ‌به سرعت اجرا شده و در حال تکمیل است، ‌زمانی هم برای ریل‌واژ و تنظیم خط لازم داریم و‌ پس از آن پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

خط‌آهن رشت-کاسپین  اول مهر تکمیل می‌شود
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد: دیگر پروژه ریلی اولویت‌دار کشور، ‌‌راه‌آهن رشت – کاسپین به طول ۳۳ کیلومتر است که در حال اجراست؛ ۲۵ کیلومتر از این خط ریلی به زودی تحویل می‌شود و فقط یک پل باید روی بزرگراه رشت – انزلی ساخته شود که تا چند ماه بعد آماده افتتاح است و تلاش می‌شود خط‌آهن رشت – کاسپین تا پایان تابستان امسال بهره‌برداری شود.

راه‌آهن اردبیل پاییز امسال تحویل خواهد شد
وی اضافه کرد: دیگر مسیر ریلی، که پس از ‌خطوط ریلی مذکور به بهره‌برداری می‌رسد، اتصال اردبیل به شبکه ریلی است، این پروژه یکی از بزرگترین و سخت‌ترین مسیرهای ریلی کشور است، مسیر‌ ۲۸ کیلومتر تونل، پنج کیلومتر گالری تونل و پنج کیلومتر پل عظیم بر روی دره‌های بلند دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مسیر ریلی اردبیل به عنوان سخت‌ترین پروژه‌های ریلی، برنامه‌ریزی شده است که در پاییز امسال به بهره‌برداری برسد، در حال حاضر حدود ۷۰ کیلومتر از این خط ریلی، ریل‌گذاری شده است و زیرسازی خط بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: هفت محور آزادراهی دیگر با وجود نیاز قابل توجه آن‌ها به منابع مالی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

کدام آزادراه‌ها به ۱۴۰۰ می‌رسند؟
خیراله خادمی در پاسخ به اینکه با توجه به تاخیر در افتتاح برخی محورهای آزادراهی کدام آزادراه‌های در حال ساخت کنونی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید؟ اظهار کرد: در بین آزادراه‌هایی که در حال ساخت هستند بر آن‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالاتری داشته و در شبکه حمل‌ونقل تاثیر بیشتری دارند تمرکز بیشتری داریم و امیدواریم در سال جاری به بهره‌برداری برسد که تعداد آن‌ها به هشت آزادراه می‌رسد.
وی در این میان آزادراه‌هایی که مراکز استان‌ها را به هم متصل می‌کند در اولویت هستند،  افزود: آزادراه‌های اراک-خرم آباد، شیراز- اصفهان، منجیل-رودبار، منطقه دو آزادراه تهران-شمال، تبریز-صوفیان، مراغه-هشترود و گرمسار-سمنان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند و البته دو محور آزادراهی کنار گذر جنوبی تهران و کنار گذر شرقی اصفهان نیز به بهره‌برداری رسیدند.
مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: اگر این آزادراه‌ها در پایان امسال به بهره‌برداری برسند مجموعا به ۶۴۵ کیلومتر می‌رسد که البته تا کنون ۲۲۱ کیلومتر آزادراه در سال جاری به بهره‌برداری رسیده و هفت آزادراه دیگر نیز در برنامه کاری امسال قرار دارند.
خادمی با بیان اینکه افتتاح آزادراه‌های مذکور نیاز به منابع مالی زیادی دارد، گفت: آزادراه‌های در حال ساخت امسال ۴۲۴ کیلومتر است و مجموعا متوسط پیشرفت فیزیکی آن‌ها حدود به ۷۵ درصد می‌رسد. آزادراه اراک- خرم آباد یکی از این محورهاست که نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی افتتاح خواهد شد. دیگر آزادراه‌ها هم مانند شیراز-اصفهان ۸۹ درصد، منجیل-رودبار ۷۰ درصد، منطقه دو تهران-شمال ۶۳ درصد، تبریز-صوفیان ۵۰ درصد،  ۳۵ کیلومتر از مراغه- هشترود ۷۶ درصد و گرمسار-سمنان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند روی آن‌ها متمرکز شده‌ایم که تا پایان امسال زیر بار ترافیکی بروند.