راه‌آهن ایران به دنبال افزایش حمل بار ریلی در طرح احیای راه ابریشم است
راه‌آهن ایران به دنبال افزایش حمل بار ریلی در طرح احیای راه ابریشم است

    مسئول برنامه‌ریزی دفتر امور بین الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اولویت راه‌آهن ایران را حمل بار دانست و گفت : اجرای طرح احیای راه ابریشم(BRI) در راستای تحقق این هدف در دستور کار قرار دارد. مهدی ترابی در نخستین جلسه اتاق بازرگانی تهران که روز یکشنبه به صورت ویدئو کنفرانسی در منطقه آزاد […]

 

 

مسئول برنامه‌ریزی دفتر امور بین الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اولویت راه‌آهن ایران را حمل بار دانست و گفت : اجرای طرح احیای راه ابریشم(BRI) در راستای تحقق این هدف در دستور کار قرار دارد.

مهدی ترابی در نخستین جلسه اتاق بازرگانی تهران که روز یکشنبه به صورت ویدئو کنفرانسی در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، اظهار داشت: این طرح با هدف توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل و ارتباطات در آسیا، آفریقا و اروپا در دست اجراست تا کالاهای ساخت چین با سرعت بالاتری به بازارهای هدف اروپایی حمل شوند.

وی تصریح کرد: این پروژه به منظور تسهیل در انتقال کالا به بازار های هدف در اروپا، ایجاد اشتغال برای نیروی کار عظیم این کشور، فروش مازاد تولید فولاد و سیمان و ماشین آلات صنعتی انجام می شود .

مسئول برنامه‌ریزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: با اینکه چین تاکید دارد احیای جاده ابریشم تنها با تلاش‌های جهانی محقق خواهد شد اما برخی کشورها چین را به انحصار طلبی متهم می‌کنند و آمریکا و ژاپن نیز پیش از این مخالفت خود را با این طرح ابراز کرده‌اند.

ترابی یاد آور شد: پیش از جنگ اوکراین بیشترین بار از مسیر قزاقستان به سمت روسیه و لهستان انجام می‌شد و چین حجم فزاینده‌ای از مبادلات را به کشورهای اروپایی داشت که تحولات اخیر در این بخش تاثیر گذار بود.

وی به اولین همکاری ریلی ایران و چین در کمربند – جاده ( در سال ۲۰۱۶ و طی مسیر ۱۱ هزار کیلومتر در مدت زمان ۱۴ روز از مرز اینچه برون) اشاره کرد و گفت: پس از آن راه‌آهن ایران تفاهم‌نامه‌های چهار و پنج جانبه با کشورهای چین، قزاقستان و ازبکستان منعقد کرد و ما شاهد ورود انواع قطار کانتینری از مبادی چین به ایران بودیم.

مسئول برنامه‌ریزی دفتر امور بین الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران متذکر شد: عمده قطعاتی که از این طریق وارد ایران شد شامل قطعات یدکی خودرو، لوازم آشپزخانه، روغن آفتابگردان و زغال سنگ بود و در قبال از ایران صادرات گچ انجام شد.

ترابی به تغییرات تجاری صورت گرفته در کشور قزاقستان اشاره کرد و افزود : مسیر قزاقستان بخش فعال حمل ریلی از چین به قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران است که سه هزار و ۵۸۵ کیلومتر مساحت دارد .

مسئول برنامه‌ریزی دفتر امور بین الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: مسیر دیگر در حال ایجاد قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران است که توافقات خوبی با کشور قرقیزستان انجام شده و به زودی این مسیر فعال می‌شود.

وی تصریح کرد : راه‌آهن جمهوری اسلامی در حوزه همکاری با کشور چین به ترانزیت و استفاده از مزایای ابتکار کمربند – جاده BRI ، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تامین ناوگان، توسعه زیر بنایی خطوط، احداث راه‌آهن سریع السیر، برقی کردن خطوط و ارتقا فنی خطوط ریلی نیاز دارد .

ترابی با بیان اینکه در شرایط تحریم نمی‌توانیم به طور کامل از طرح احیای راه ابریشم بهره‌برداری کنیم گفت: ایران ابتدا باید چالش‌های سیاسی را حل کند و سپس در قالب چشم انداز بلندمدت روابط تجاری با چین را تعریف کند.

وی خاطر نشان کرد: تحریم‌های ظالمانه، ریسک همکاری با ایران را بالا برده و موجب می‌شود چینی‌ها نتوانند همکاری لازم را با ما داشته باشند. همچنین فقر شناختی موجب می‌شود دو کشور از ظرفیت واقعی هم آگاهی نداشته باشند و نتوانند ارتباط مناسبی برقرار کنند که حل این مشکل تنها بر عهده راه‌آهن نیست بلکه همه دستگاه‌های دیپلماسی باید به راه‌آهن کمک کنند تا کار به خوبی انجام گیرد.