راه‌آهن بستان آباد – خاوران افتتاح شد
راه‌آهن بستان آباد – خاوران افتتاح شد

راه آهن بستان آباد-خاوران به طول ۴۴ کیلومتر با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان، با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن بستان آباد- خاوران با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. این […]

راه آهن بستان آباد-خاوران به طول ۴۴ کیلومتر با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان، با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن بستان آباد- خاوران با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
این مسیر ریلی به طول ۴۴ کیلومتر با هدف کاهش ۱۱۴ کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.
یکی از مهمترین مزایای بهره برداری از راه آهن بستان آباد-خاوران کاهش ۴ ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر ۱۲ ساعت زمان می برد.با توجه به اینکه زمان سفر ازطریق جاده ۸ ساعت است مسافران جاده را به ریل ترجیح می دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی های زیست محیطی و ارتقاء شاخص های حمل و نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.
راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران به طول ۲۰۳ کیلومتر در ۱۰ قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲کیلومتر در سال های گذشته ساخته شده است.
با افتتاح مسیر بستان آباد- خاوران و ایستگاه راه آهن خاوران این محور به ویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره برداری است.این پروژه از نظر شیوه اجرایی با تاکید بر کیفی بودن روش‌ها و همچنین از نظر توجه به حمل و نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرح های ریلی مهم کشور محسوب می شود.خط‌آهن بستان آباد- خاوران اولین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دو خطه طراحی و اجرا شده است. احداث بزرگترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول ۳کیلومتر و بزرگترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با ۲۰ دهانه ۵۰ متری و با ارتفاع ۴۰ متری ستون ها از ویژگی های بارز این خط آهن است. استفاده از قالب لغزنده در عرشه پل های بزرگ از دیگر اقدامات ویژه این مسیر ریلی است.
استفاده از ابزار دقیق برای پایش رفتار زمین شناسی حین حفاری تونل ها نیز یکی دیگر از موارد قابل اشاره در اجرای این مسیر ریلی است که ضمن افزایش دقت در اجرا، ایمنی کار را نیز افزایش می دهد و موجب شده است هیچ حادثه ای برای کارگران حین اجرا روی ندهد.بهره مندی از توان و تخصص مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی در راه آهن بستان آباد-خاوران از ویژگی های این طرح است.برای اولین بار تمامی ادوات زیرسازی و روسازی استفاده شده در این مسیر ریلی از جمله بالشتک‌های بزرگ مقیاس، تولید داخل است که موجب کاهش ۶۰ درصد از هزینه ها در این بخش نسبت به گذشته شده است. همچنین تمامی ورق های خاص به کار رفته در عرشه پل های مسیر نیز تولید داخل و ساخت کارخانه اکسین اهواز است که پیش از این تماما وارداتی بوده است.تمامی ریل به کار رفته در این مسیر و تراورس ها تولید داخل است به نحوی که می توان گفت این پروژه موجب شکستن سدهای بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در ساخت خطوط ریلی کشور است.طراحی مسیر و نوع اجرای تونل ها و گالری ها به نحوی است که امکان برقی شدن مسیر وجود دارد.پیش بینی جانمایی و امکان احداث ایستگاه مشترک در خاوران با قطار درون شهری از دیگر امکانات این مسیر ریلی است که باز هم برای اولین بار در حین احداث این موضوع مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شده است.

ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود
افتتاح راه آهن خاوران با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با حضور رئیس جمهور راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران در آذربایجان شرقی را به‌عنوان بخشی از پروژه راه‌آهن میانه-تبریز افتتاح شد.رئیسی در سخنان کوتاهی در آیین افتتاح این مسیر ریلی، با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: احداث این مسیر ریلی یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان شرقی در دور دوم سفرهای استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه‌ای ۲۳ ساله به سرانجام رسید.
رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از تحقق وعده دولت به مردم آذربایجان شرقی افزود: اینکه سفر زیارتی مشهد مقدس به عنوان نخستین مقصد این مسیر ریلی انتخاب شده و مسافران آن نیز خانواده معظم شهدای دفاع مقدس، مدافعین حرم، مدافعین امنیت و سلامت هستند نیز به برکات آن خواهد افزود.با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه-تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز ۱۱۴ کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد.این پروژه با تحقق وعده رئیس جمهوری در اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده است.
این مسیر ریلی صرف‌نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه ۳٫۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح و … به‌دست می‌آید.افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی معادل ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر در سال از دیگر مزیت‌های این پروژه ریلی است.تمامی ریل به کار رفته در خط‌آهن بستان آباد-خاوران تراورس‌های تولید داخل است.احداث راه‌آهن تبریز-بستان‌آباد-میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و پس از ۲۲ سال وقفه سرانجام با همت دولت مردمی تکمیل و با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.راه‌آهن دوخطه میانه-بستان‌آباد-تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران-تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.راه‌آهن تبریز-میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه
ریلی کشور می‌شود.

رشد شتابان پروژه‌های حمل‌ونقل با وجود محدودیت منابع
..وزیر راه‌ و شهرسازی توسعه حمل‌ونقل به ویژه حمل‌ونقل ریلی را لازمه توسعه کشور دانست و گفت: با وجود محدودیت منابع شاهد رشد شتابان پروژه‌های حمل‌ونقلی در کشور هستیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح راه‌آهن بستان آباد_ خاوران با اشاره به امتیازات این مسیر ریلی اظهار کرد: در این پروژه از ریل تمام ایرانی استفاده شده و تمام زیرساخت‌ها با ظرفیت دو خطه شدن نیز احداث شده است.بذرپاش خاطر نشان کرد: این پروژه به عنوان سبزترین پروژه ریلی ایران در حال حاضر می باشد چرا که در تمام طول مسیر و تونل و تمامی سازه‌های به کار رفته در این پروژه تماما با رعایت موارد زیست محیطی انجام شده است.
به گفته بذرپاش، وجود تعداد زیادی سازه و پل با تلاش مهندسان ایرانی نشان دهنده همت بلند مهندسان و متخصصین ایرانی و اهمیت این پروژه را نشان می‌دهد.وی ادامه داد: قطعه ایستگاه خاوران به ایستگاه راه‌آهن قدیمی تبریز نیز در اولویت ساخت قرار دارد و براساس برنامه زمان بندی شده با طی مراحل تملک زمین و احداث خط و سایر الزامات به زودی افتتاح خواهد شد.وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر کردیم با برنامه‌ریزی و زمان بندی، بخش اعظم حمل‌ونقل مسافر را به این مسیر منتقل کنیم تا تردد مسافری ریلی از این مسیر انجام شود و از ظرفیت مسیر قبلی بیشتر برای حمل‌ونقل بار و ترانزیت استفاده شود.بذرپاش تاکید کرد: با اتصال این ایستگاه به ایستگاه قدیمی تبریز زنجیره شرقی به غربی تکمیل می شود و از سرخس تا مرز جلفا ادامه خواهد یافت.وی با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک ایران در حوزه حمل‌ونقل نیز افزود: توسعه زیرساخت‌ها بدون توسعه حمل‌ونقل ریلی امکان پذیر نیست از این رو سیاست توسعه زیر ساخت های حمل و نقل از اولویت های وزارت خانه است.بذرپاش در ادامه به ابراز تمایل کشورها برای مشارکت در تکمیل کریدورها و زنجیره‌ها اشاره کرد و گفت: تکمیل این کریدورها و استفاده از ظرفیت‌های ارزآوری آن‌ها ثروت آفرینی بیشتری از نفت به ویژه برای آینده سرزمین و فرزندان ما به دنبال خواهد داشت.