راه‌آهن در حوزه مالی بدهکار است
راه‌آهن در حوزه مالی بدهکار است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در حال جبران بدهی‌های شرکت راه آهن و صنعت حمل و نقل ریلی هستیم. میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از حمل بار ریلی خور در کشور بار معدنی است، گفت: در همین راستا تفاهم‌های خوبی با وزارت […]

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در حال جبران بدهی‌های شرکت راه آهن و صنعت حمل و نقل ریلی هستیم.

میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از حمل بار ریلی خور در کشور بار معدنی است، گفت: در همین راستا تفاهم‌های خوبی با وزارت صمت، از جمله در موضوع تهیه اطلس ریلی باری در حوزه معدنی کشور انجام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره بدهی‌های راه آهن و کمبود منابع مالی شرکت‌های حمل و نقلی گفت: راه آهن در حوزه مالی بدهکار است و البته از دوره قبل هم توانمندی و هم ناکارآمدی‌هایی برای ما به جای مانده است. در حال جبران بدهی‌های شرکت راه آهن و صنعت حمل و نقل ریلی هستیم و به موازات آن در حال حرکت به سمت به سازی، نوسازی و سرمایه گذاری‌های جدید هستیم.
صالحی گفت: اخذ مجوز‌های جدید در شورای اقتصاد هم در دستور کار است، درباره برنامه راه آهن در حوزه تامین ناوگان، بخش خصوصی در تامین ناوگان بیش از بخش دولتی ورود دارد.
وی از گشایش مالی در بخش صنعت ریلی خبر داد و گفت: امیدواریم با این گشایش مالی تسهیل کننده بخش خصوصی از منابع دولتی باشد.
صالحی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت تامین مالی برای و بدهی‌های شرکت‌های حمل ونقلی گفت: بیش از ۵۰ درصد حمل و نقل ریلی مسافری تنها توسط یک شرکت حمل و نقلی انجام می‌شود، آنچه بین راه آهن و شرکت رجا مورد بحث است، این است که اگر دولت در بخش تکلیفی مسیر‌هایی را به رجا اختصاص داد و اگر ضریب اشغال آن بالا نیست از چه محلی قرار است، جبران شود. وی ادامه داد: اگر این مشکلات حل شود موضوع مسافری هم حل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به طور کلی در دولت اینگونه مطرح است که وضعیت رجا در دولت تعیین تکلیف شود و سازمان تامین اجتماعی به عنوان مالک در بخش تامین مالی اقدامی انجام دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ما امروز شاهد افزایش چشمگیر تبادلات تجاری با واگن در مرز سرخس و اینچه برون هستیم. میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه راه‌آهن با هدف گذاری‌هایی که اعلام شده بود فاصله بسیار زیادی دارد، گفت: ما مرحله به مرحله در این بخش برنامه داریم و به زودی نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.
وی ادامه داد: تا پیش از تحویل شرکت راه‌آهن حدود ۹۵۰ لوکوموتیو وجود داشت که از این تعداد ۲۰۰ واگن زمین‌گیر بوده و تنها از قطعات آن برای بازسازی سایر لوکوموتیو‌ها استفاده می‌شد. حدود ۲۰۰ لوکوموتیو دیگر هم قابل استفاده نبوده و در ۷ ماه امسال هم ۶۰ لوکوموتیو دیگر زمین‌گیر شدند و در حال حاضر حدود ۴۸۰ تا ۵۱۰ واگن در سیر قرار دارد.
صالحی گفت: ۱۵ هزار کیلومتر ریل در کشور وجود دارد که اگر بخواهیم طبق اسناد بالادستی خطوط ریلی را افزایش دهیم، باید اقدامات بسیار زیادی را در دستور کار خود قرار دهیم و از هدف گذاری‌های صورت گرفته فاصله بسیار زیادی داریم.
مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: در بخش باری سن بسیاری از ناوگان ما بیش از ۳ دهه است و متأسفانه در زمانی که باید این ناوگان نوسازی می‌شد، آن‌ها را نوسازی نکردند.
صالحی گفت: در بخش لوکوموتیو بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بدهی به تعمیرکاران داریم و ۳ هزار میلیارد تومان هم باید در بحث تعمیر و نگهداری هزینه شود.
وی ادامه داد: در ۷ ماهه امسال ما هفته‌ای یک و نیم سانحه خروج از خط داشتیم که دلیل اصلی این مسائل و مشکلات هم آن است که در حوزه تعمیر و نگهداری اقدامات موثری انجام نشده است، در حال حاضر حوزه ایمنی ما خط قرمز دولت است و جان مردم در این بخش بسیار ارزشمند است، بنابراین باید تمرکز خود را بر افزایش ایمنی در مسیر‌های ریلی افزایش دهیم.
این مقام مسئول گفت: به جای آنکه ماهی ۵ لوکوموتیو از ریل خارج شود ما در حال حاضر تعداد خروجی لوکوموتیو خود را به صفر رسانده‌ایم و در بازه‌ای از زمان هم تعدادی لوکوموتیو اضافه کرده‌ایم.
صالحی ادامه داد: در حوزه مسافری باید توجه جدی به این بخش شود و باید نظارت خود در حوزه توسعه انسانی و مسافری را افزایش دهیم. در حال حاضر متأسفانه شاهد آن هستیم که در بسیاری از خط‌ها ما با مشکلاتی از جمله آنکه در برخی از مسیر‌ها ریل داریم واگن نداریم و در برخی از مسیر‌ها هم ریل وجود دارد، اما لوکوموتیوی برای جابه‌جایی حمل بار نداریم و ما سعی خواهیم کرد رفع این مشکلات را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: واقعیت آن است که در ۱۰ سال اخیر عقب‌ماندگی‌های ما در این بخش بسیار زیاد شده و بسیاری از قرارداد‌های بین‌المللی ما مناسب نبوده و در حال حاضر طرف مقابل حاضر به اجرای بند‌های قرارداد نیست؛ بنابراین باید این قرارداد‌ها را به روزرسانی کنیم و اولویت خود را در استفاده توان داخلی و توجه به تولیدات داخلی خود متمرکز کنیم.