پروژه راهآهن خرمآباد- دورود ـ اندیمشک با گذشت بیش از یک دهه از شروع کلنگزنی هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. سال ۹۰ کلنگ احداث راهآهن خرمآباد- دورود ـ اندیمشک به عنوان یکی از پروژههای مهم عمرانی لرستان به زمین زده شد و سال ۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد. این پروژه قرار بود طبق برنامهریزیهای […]
پروژه راهآهن خرمآباد- دورود ـ اندیمشک با گذشت بیش از یک دهه از شروع کلنگزنی هنوز به بهرهبرداری نرسیده است.
سال ۹۰ کلنگ احداث راهآهن خرمآباد- دورود ـ اندیمشک به عنوان یکی از پروژههای مهم عمرانی لرستان به زمین زده شد و سال ۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد.
این پروژه قرار بود طبق برنامهریزیهای صورت گرفته تا شهریور ۹۸ به بهرهبرداری برسد اما به دلایل مختلف این مهم تاکنون انجام نشده است.
موضوع راهآهن لرستان سالها پیش باید حل میشد
حساسیت و ضرورت احداث این راهآهن برای مردم لرستان در سفر ریاست جمهور به استان به عنوان یک مطالبه جدی بار دیگر مطرح شد که حجتالاسلام رئیسی، در دیدار خود با اقشار مختلف مردم این استان نسبت به این خواسته گفت: موضوع راهآهن سالها پیش باید حل میشد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.
وی بیان کرد: عقب ماندگیهای گذشته را باید جبران کنیم و بعد حرفهای جدید برای استان بزنیم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پروژه راهآهن خرمآباد در دستور کار و جزو مصوبات قرار گرفته و آن را از اولویتهای استان میدانیم.
é پروژه راهآهن خرمآباد ظرف سه سال به پایان میرسد
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر هیئت دولت به استان در خصوص آخرین وضعیت راهآهن لرستان با بیان اینکه بین ۳۸ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سه سال بوده که پروژه تعطیل است، افزود: در این زمینه نیز تلاش کنیم تا این پروژه تمام شود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پیشنهادم برنامه زمانبندی سهساله است تا بتوانیم پروژه را به نقطهای برسانیم و در پایان دولت تعیین تکلیف شده باشد.
وی قول داد: منابع این پروژه هم قابل تأمین است و بعد از سفر، طرح راهآهن لرستان مجدد فعال میشود.
قاسمی افزود: این پروژه در دولت و در حضور معاون اول رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفته و بناست از محلهایی خارج از بودجه جاری کشور تأمین اعتبار شود.
é راهآهن لرستان جزو پروژههای تهاتر نفت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت
احمدرضا دالوند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در این خصوص با بیان اینکه گیر اصلی پروژه راه آهن دورود-خرمآباد- اندیمشک موضوع قرارداد است، عنوان کرد: قرارداد پروژه همان قرارداد سال ۹۲ است و بروز رسانی نشده که برای بروزرسانی نیاز بود حتما از مسیر سازمان و شورای عالی فنی کشور عبور کند، در این رابطه مکاتبات زیادی داشتیم و یک سری مدارک و توجیهات را به سازمان برنامه و بودجه کشور و شرکت توسعه زیر ساختها ارائه کردیم.
وی بیان کرد: همراه با استاندار لرستان با سازمان برنامه و بودجه پیگیری پیش جلسه شورای عالی فنی با حضور رییس دبیرخانه شورای عالی فنی کشور، قرارگاه خاتم، شرکت توسعه زیر ساختها، سازمان برنامه و بودجه بودیم که در این جلسه ابهامات برطرف شد.
این معاون استانداری لرستان گفت: منتظر جلسه نهایی شورای عالی فنی کشور در رابطه با اصلاح قرار داد راه آهن هستیم، که اگر این قرار داد آن طور که مدنظر است اصلاح شود مشکل اصلی برطرف شده است.
دالوند در خصوص تامین اعتبار پروژه نیز گفت: این پروژه، ملی بوده جزو پروژههای تهاتر نفت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه پروژه در حال حاضر متوقف است، بیان کرد: بازه زمانی برای تکمیل پروژه در سفر وزیر راه و شهرسازی ۳ سال تعریف شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد اراضی پروژه تملک شده و باقی تملک هم با بروزرسانی قرار داد و تامین اعتبار انجام میشود، عنوان کرد: پروژه از پیشرفت ۳۸ درصدی برخوردار است.
دالوند با تاکید بر اینکه این پروژه یکی از مطالبات جدی مردم است، گفت: به طور جدی پیگیر پروژه هستیم و امیدواریم در دولت سیزدهم که به عنوان یکی از پروژههای اولویتدار این دولت است به سرانجام برساند.
é راهآهن لرستان باید به ریل کشور وصل شود
فاطمه مقصودی، رئیس مجمع نمایندگان لرستان نیز در این رابطه گفت: راهآهن استان باید به ریل کشور وصل شود که از بن بست توسعه بیرون بیاییم.
وی با اشاره به اجرای پروژه راهآهن لرستان و وصل شدن یک شاخه از آن به بروجرد، عنوان کرد: راهآهن لرستان باید به ریل کشور وصل شود که از بن بست توسعه بیرون بیاییم و نزدیکترین مسیر وصل شدن شبکه ریلی به همدان از طریق بروجرد است که بعد از آن به ریل سراسری وصل میشویم.
رئیس مجمع نمایندگان لرستان افزود: ما نمایندگان مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی ممکن است در برخی مسائل اختلاف سلیقه داشته باشیم اما آنجا که بناست کل استان سود ببرد دلها یکی است.
وی تصریح کرد: باید اقدام و تلاش خود را بیشتر کنیم که حرکت خوبی برای استان در سطح ملی داشته باشیم.
é مسیر لرستان کوتاهترین مسیر برای انتقال بار است
در این رابطه محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یک موضوعی که در کنار بحث آب برای لرستان مهم است احداث شبکه ریلی است که شهرستانها به ویژه مرکز استان را در بر بگیرد. وی افزود: ما بیشاز ۳۰ میلیون تن بار در بندر امام داریم که امکان صادرات آن از طریق ریل وجود دارد اما به دلیل کیفیت پایین شبکه ریلی موجود متأسفانه حداکثر سه میلیون تن بار را از طریق ریل جابجا میکنیم و بقیه از طریق جاده که میتواند هزینههای مالی و جانی را افزایش دهد. این نماینده مجلس با بیان اینکه مسیر لرستان کوتاهترین مسیر برای انتقال بار است، افزود: با راهآهن اندیمشک – پلدختر – خرمآباد – بروجرد – دورود – الیگودرز که بروجرد و الیگودرز به صورت آنتنی به این شبکه وصل میشوند، میتواند کل مسیر انتقال کالا را در لرستان داشته باشیم که در اقتصاد استان مؤثر است.
é دستور رئیس جمهور بر تکمیل پروژه راهآهن لرستان
در این رابطه سمانه حسنپور، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی لرستان نیز آخرین برآورد پروژه را ۶۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این پروژه علاوه بر اینکه جزو مصوبات رئیس جمهوری بوده و دکتر رئیسی تاکید بر ضرورت تکمیل آن کرده است.
وی بیان کرد: طبق برنامه زمانبندی باید ظرف سه سال پروژه راهآهن دورود- خرمآباد تکمیل شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: تحرکات خوبی صورت گرفته و عزم مسئولان کشوری و استانی بر فعال شدن و به سرانجام رسیدن پروژه راهآهن است.
é راهآهن دورود خرمآباد اندیمشک در برنامه کاری وزارت
خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل نقل کشور نیز در حاشیه بازدید از پروژه تجهیز کارگاه راهآهن بروجرد، اظهار کرد: بازدیدی از پروژه اتصال راهآهن که در حال اجرا صورت گرفت و هدفمان این است که بروجرد به شبکه ریلی متصل شود.
وی تصریح کرد: از طریق راهآهن جدید، دورود به خرمآباد متصل میشود که در حال احداث است و از منطقه دلیآباد که در این محدوده قرار دارد یک اتصال به سمت بروجرد به طول ۲۷ کیلومتر در نظر گرفته که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل نقل کشور خاطرنشان کرد: فاز اول عملاً دورود را به بروجرد، بروجرد را به ملایر و ملایر به همدان و از آنجا به زنجان متصل میکند که بهعنوان یک کریدور غربی بهصورت شمال جنوبی از استان خوزستان به لرستان و از لرستان به همدان و زنجان و استان آذربایجان شرقی این محور را برای آینده کشور داشته باشیم.
خادمی اضافه کرد: راهآهن اصلی دورود به سمت خرمآباد و به سمت اندیمشک در برنامه کاری وزارت برای رفع گلوگاه ریلی جنوب بوده که پیشرفت فیزیکی خوبی داشته اما مدتی است که دچار کاهش عملیات شده که رئیسجمهور از آن بازدید کردند. وی بیان کرد: این پروژه یکی از پروژههای بزرگ است که امیدواریم بتوانیم با تأمین منابع برای امسال این پروژه را فعال کنیم تا عملیات اجرایی را ادامه دهیم که لرستان و خرمآباد هم به این شبکه اتصال خواهد داشت.
é موانع پیشروی پروژه راهآهن لرستان اداری است
فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در این خصوص با بیان اینکه راهآهن خرمآباد-دورود- بروجرد یکی از پروژههای مهم در حوزه زیرساختی استان است، گفت: اعتبارمورد نیاز این پروژه چند هزار میلیارد است و از اینرو باید تامین اعتبار و پشتوانههای مالی متفاوتی از جمله تهاتر نفت برای آن پیشبینی شود.
وی پیشرفت فعلی پروژه راهآهن لرستان را ۳۹ درصد اعلام کرد و گفت: طی روزهای آینده از طرف شرکت زیرساخت و قرارگاه خاتم بازدیدهایی را خواهند کرد.
استاندار لرستان بیان کرد: در حال حاضر موانع پیشروی پروژه اداری است، ضمن اینکه عزم اضلاع چندگانه این مجموعه از قبیل قرارگاه خاتم، وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه همگی درصدد راهاندازی و تکمیل آن هستند.
نماینده عالی دولت در لرستان با بیان اینکه تاکنون ۳۷۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و برای ادامه عملیات اجرایی و تکمیل آن هر سال ۲۰۰۰ میلیارد ریال در مجموع طی سه سال ۶۰۰۰ میلیارد ریال برای آن نیاز است، خاطرنشان کرد: این ابر پروژه با تاکید رئیس جمهور به عنوان مصوبه سفر قرار گرفته و در شرف حل موانع و آغاز مجدد عملیات اجرایی است.
زیویار اضافه کرد: عدم بروز رسانی قرارداد و عدم تامین منابع مالی از دلایل تاخیر در اجرای پروژه راهآهن دورد- خرمآباد- اندیمشک است.
é مشکل قراردادی پروژه راهآهن لرستان مرتفع شده است
استاندار لرستان اضافه کرد: با پیگیریهای انجام شده و برگزاری پنج جلسه در سازمان برنامه و بودجه کشور با مصوبه شورای عالی فنی کشور خوشبختانه مشکل قراردادی پروژه مرتفع شده است.
وی عنوان کرد: همچنین با پیگیریهای صورت گرفته پروژه راهآهن لرستان جزو چهار پروژه پیشنهادی به مقام معظم رهبری برای تامین اعتبار از محل تهاتر نفت میباشد. زیویار از اشتغالزایی و درآمدزایی بالای این پروژه پس از برطرف شدن موانع خبر داد و گفت: اعتبارات آماده تزریق به پروژه هستند و تنها موانع اداری باید حل شوند. وی، احداث راهآهن لرستان را از جمله اقدامات در راستای تحقق شعار سال دانست و خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه راههای کشور را ارتقاء بخشیده و نقش بسیار مهمی در توسعه منطقه دارد و در عین حال اشتغالزایی بالایی نیز به همراه خواهد داشت و بر همین اساس تمام تلاش خود را برای آغاز مجدد پروژه بکار گرفتهایم. به گزارش ایسنا، پروژه راهآهن دورود- خرمآباد به طول ۱۲۱ کیلومتر قرار است در چهار قطعه احداث شود که مردم لرستان امیدوارند عملیات اجرایی این ابرپروژه هرچه زودتر آغاز و استان از یک زیرساخت مهم توسعه بهرهمند شود./ایسنا
در دیدار رئیس سازمان هواپیمایی ایران و مسئولان عراقی تاکید شد؛
تسهیل پروازهای اربعین
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با هدف افزایش پروازهای اربعین و بررسی محدودیتهای فرودگاه نجف به کشور عراق سفر کرد؛ در این دیدار، روسای سازمان هواپیمایی ایران و عراق بر تسهیل پروازهای اربعین تاکید کردند.
در دیدار محمد محمدیبخش؛ رئیس سازمان هواپیمایی با نائب رئیس سازمان هواپیمایی عراق مسائل مربوط به فعالیت سازمان هواپیمایی عراق و روابط مشترک بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.
در این دیدار نائب رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: هدف از برگزاری این نشست هماهنگی برای ارتقا خدماترسانی به زائران اربعین با ساماندهی پروازهای ورودی از ایران به فرودگاه نجف و بغداد است.
وی یادآور شد: نشستهای دورهای بین سازمان هواپیمایی ایران و عراق در راستای هماهنگی فعالیتها درخصوص حمل و نقل هوایی و سلامت هوانوردی برای خدمت به مسافران بین دو کشور برگزار خواهد شد.
به گزارش تسنیم، چهارشنبه هفته گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از ترمینال زیارتی سلام در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم از سفر به کشور عراق برای مذاکره جهت افزایش پروازهای اربعین با توجه به تقاضای سفر زائران ایرانی خبر داده و گفته بود: پیشبینی کردهایم در بازه زمانی ۱۵ تا ۳۰ شهریور حدود ۱۰۰۰ پرواز اربعین به کشور عراق انجام شود. امروز به ترمینال سلام آمدهایم چون اولین روز پروازهای اربعین است و از نزدیک وضعیت را بررسی کردیم. ورودی، خروجی، پارکینگها، جابجایی زائران، گذرنامه،گیتهای بازرسی،گیتهای کمک بازرسی، چک مسافر و.. را مورد بررسی قرار دادیم.
محمد محمدی بخش افزود: خوشبختانه موضوعات اجرایی در فرودگاه امام قابل قبول است و مردم خدمات ارائه شده را مطلوب ارزیابی کردند و بازخوردهای خوبی دریافت کردیم.
رئیس سازمان هواپیمایی با اعلام اینکه اکثر پروازهای امروز بهموقع انجام شد به جز پرواز یک شرکت هواپیمایی، افزود: هواپیمای این شرکت به دلیل نقص فنی تاخیر داشت و قرار شد که برای این پرواز هواپیمای جایگزین در نظر بگیرند که این کار در حال انجام است.
محمدیبخش بیان کرد: از مسافران این پرواز با وعده ناهار پذیرایی به عمل آمد، ضمن اینکه در هتل اسکان داده شدند.
وی با بیان اینکه مشکلات و نواقصی در پروازها وجود داشت که در این رابطه به مدیران ایستگاهها و مدیران اجرایی تذکر لازم داده شد،اضافه کرد: طی بررسی صورت گرفته در حوزه گرانفروشی نیز بخش اعظمی از مردم با قیمت مصوب بلیت پروازهای اربعین را خریداری کردهاند. تعدادی از زائران هم قبل از بازه زمانی اعلام شده بلیت خریده اند.
وی با اشاره به اینکه امروز همکاران ما در سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی در ترمینال سلام حضور داشتند، اظهار کرد: گزارشهایی در رابطه با گرانفروشی دریافت و مقرر شد با اینها برخورد قانونی صورت بگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از رایزنی با عراقیها برای افزایش پروازهای اربعین خبر داد و گفت: برای همین منظور عازم عراق هستیم، در فرودگاه نجف محدودیتهای عملیاتی داریم و افزایش پروازها را بررسی خواهیم کرد.
مدیرعامل هواپیمایی قشم:
نگاه ما به “پروازهای اربعین” درآمدی نیست
مدیرعامل هواپیمایی قشم با بیان “چارترکنندگان حرف اول و آخر را در حملونقل هوایی کشور میزنند” گفت: توسعه ناوگان را با توان داخلی انجام میدهیم.
رامین حمزهای در نشست خبری با یادآوری اینکه قشمایر در زمان حاضر ۱۲ فروند هواپیما ایرباس ۶۰۰-۳۰۰، ایرباس ۳۲۰، فوکر و آر جی دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۱۰ فروند فعال است و تا ۲ ماه آینده دو فروند هواپیمای زمینگیر به ناوگان اضافه خواهد شد.
وی با اشاره برنامهریزی برای توسعه ناوگان،ادامه داد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نباید اهداف اقتصادی را به مذاکرات گره زد، تجهیز و توسعه ناوگان را با توان داخلی عملیاتی خواهیم کرد.
وی با اشاره به دریافت گواهینامه TCO گفت: تنها دو ایرلاین ایرانی این گواهینامه را دارند که بر اساس آن میتوانند به مقاصد اروپایی پرواز انجام دهند. در واقع هیچ محدودیتی برای برقراری پرواز به مقاصد اروپایی نداریم.
مدیرعامل قشمایر درباره پروازهای اربعین، افزود: حسب تاکیدات رهبر معظم انقلاب و اظهارات رئیسجمهوری، تلاش کردهایم پروازهای اربعین آسان و ارزان باشد و بهعنوان بخش کوچکی از دولت این مسئله را سرلوحه قرار دادهایم.
حمزهای با تاکید بر اینکه نگاه ما به پروازهای اربعین درآمدی نبوده و نگاه ما خدمترسانی حداکثری است، اضافه کرد: در صنعت هوانوردی حرف اول و آخر را چارترکنندگان میزنند. بر اساس بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری برای بازه ۱۵ تا ۳۰ شهریورماه (ایام اربعین حسینی) چاترکنندگان حذف شدهاند.
وی از فروش ۱۲۵۰۰ بلیت پروازهای اربعین خبر داد و گفت: قشمایر در ایام اربعین ۱۵ تا ۱۸ هزار زائر را جابجا خواهد کرد.
وی همچنین قیمت ۶ میلیون تومانی پروازهای اربعین را نزدیک به بهای تمام شده عنوان کرد و با بیان “با این قیمت نه ضرر میکنیم نه سود” اظهار کرد: فرودگاه نجف یکی از گرانترین فرودگاههای دنیاست و خدمات آن گران است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور:
تفکیک وزارت راه وشهرسازی چندان هزینه بر نیست
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: تفکیک وزارت راه وشهرسازی با توجه به آنکه پیش از این ادغام بود چندان هزینه بر نخواهد بود.
حسینی درباره تفکیک وزارت راه وشهرسازی گفت:زمانی که طبع تفکیک یا ادغام داغ است، دولت ملزم شده است تعداد وزارتخانهها را کاهش دهد. این طرح ابتدای راه است، اما اینکه امضاها کامل شود هنوز قطعی نیست.
بهگفته معاون پارلمانی رئیس جمهور هر زمانی که طرح مجلس نهایی شود، در این خصوص بحث خواهیم کرد. دلیل اصلی تفکیک بخاطر حجم بالای کار وزارت خانه است. زیرا بحث ریل، جاده هم وجود دارد. مقاممعظم رهبری هم در دیدار اخیر با هئیت دولت اعلام کرد که موضوع مسکن عقب ماندگی داریم و ۴ میلیون واحد در ۴ سال باید ساخته شود. او می گوید: سال اول ممکن است مشکلاتی داشته باشیم. طرح زمین ابلاغ شده و باید تمامی دستگاهها را همراهی کنیم. او گفت: هنوز این طرح در دولت مطرح نشده بنابراین نمی توان نظر قاطعی در این خصوص داد و به نظر میرسد این کار انجام شدنی است.
حسینی بیان کرد: پیش از این وزارت راه وشهرسازی با یکدیگر ادغام شدهاند. آن زمان نیکزاد وزیر مسکن و بهبهانی وزیر راه بود که مجدد دولت مطرح کرد که هم اکنون چه اتفاقی میافتد.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره):
برای کاهش تاخیرها، هواپیمای جایگزین در فرودگاه قرار دادهایم
چلندری گفت: حداکثر تاخیر در پرواز های عتبات سه ساعت در نظر گرفته شده و برای کاهش تاخیرها، هواپیمای جایگزین در فرودگاه قرار دادهایم.
به گفته مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی، در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا ۳۰ شهریور ۶۵۰ پرواز برنامهای و ۸۰۰ پرواز فوقالعاده در خواست داده شده که در مجموع به درخواست ۱۲۰۰ پرواز به صورت قطعی مجوز داده شده است. او گفت: از این به بعد تمامی پروازهای عتبات و زیارتی از ترمینال سلام انجام میشود .۱۱۰ پرواز به صورت رفت وبرگشت در این ایام در ترمینال سلام قابل پذیرش است.
چلندری میگوید: برای به صرفه بودن پروازهای اربعین برای شرکتها، بخشی از هزینههای فرودگاهی را کاهش دادهایم و تمامی ایرلاینها باید بلیت با نرخ مصوب به مسافران بفروشند و جهت جلوگیری از بازار سیاه تمامی فروش بلیتها از طریق سایتهای خود شرکتهای هواپیمایی انجام میشود. او گفت: به هیچ عنوان بلیت هواپیما در مسیرهای نجف و بغداد در فرودگاه امام خمینی فروخته نمیشود. چلندری میگوید: میانگین تاخیر در پروازهای نجف حدود ۳۱ دقیقه تا ۳۲ دقیقه و بیشتر از سوی شرکتهای هواپیمایی خارجی بوده است و برای جلوگیری از افزایش تاخیرها برای هر سه تا ۴ ایرلاین یک هواپیمای جایگزین در فرودگاه امام خمینی قرار دادهایم. حداکثر تاخیر پروازهای عتبات بیش از ۳ ساعت نخواهد بود و مسافران در صورت افزایش تاخیر از خدمات ایرلاینها استفاده خواهند کرد.