زهرا ایرانشاهی / دور دوم تحریم های ظالمانه امریکا که آغاز شد، نخستین صنعت حمل ونقلی که به فکر ترمیم سریع خود با استفاده از منابع و متخصصان داخلی افتاد، صنعت ریلی بود. این ادعای گزافی نیست چراکه میزان تولید ناوگان ریلی ساخت داخل در دو ساله اخیر و همچنین میزان ساخت قطعات موردنیازی […]
زهرا ایرانشاهی /
دور دوم تحریم های ظالمانه امریکا که آغاز شد، نخستین صنعت حمل ونقلی که به فکر ترمیم سریع خود با استفاده از منابع و متخصصان داخلی افتاد، صنعت ریلی بود. این ادعای گزافی نیست چراکه میزان تولید ناوگان ریلی ساخت داخل در دو ساله اخیر و همچنین میزان ساخت قطعات موردنیازی تعمیر و نگهداری این صنعت، نشان دهنده چنین جهشی در تولید است.
شاید بتوان گفت که رشد تولید داخل و همکاری با بخش خصوصی و شرکت ها مهمترین کلید توسعه این صنعت در یک سال گذشته بوده است. رشدی که اگرچه کافی نیست و با شیوع کووید۱۹ نیز دستکم در بخش مسافری متوقف شده اما با تزریق اعتبار پروژه های ریلی از طریق تامین دولتی و ارائه مشوق هایی که راه آهن برای سرمایه گذاری در این بخش در نظر گرفته، می تواند به عدم ادامه این ضرر کمک کند.
اما این صنعت در سال گذشته در مجموع بخش های مختلف خود به طور میانگین رشد ۹۵ درصدی را تجربه کرده است. بیشترین رشد مربوط به بخش ترانزیت ریلی است. این در حالی است که مدیرعامل شرکت راه آهن از افزایش سه برابری حمل غلات و کالاهای اساسی در تنها فروردین ماه امسال نسبت به پارسال خبر داده است.
سعید رسولی در اینباره افزود: با همکاری شرکت بازرگانی دولتی، گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی، اتفاق بزرگی در حوزه حمل کالاهای اساسی در کشور رخ داد و حمل غلات و سایر کالاهای اساسی رسیده به بنادر کشور از طریق ریل، رشدی بیش از ۳۰۰ درصدی را در ماه نخست امسال نشان میدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حمل مستقیم کالا از کشتی به روی قطار که پس از ۱۵ سال در بنادر کشور اجرایی شد، نقش مهمی در افزایش سرعت جابجایی بار و کاهش هزینههای حمل و نقل کالاها دارد.
وی افزود: در حوزه حمل بار معادن بزرگ کشور به صنایع فولادی و مراکز تولید مواد معدنی نیز در فروردین امسال رشدی ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته رقم خورد و با توجه به شیوع بیماری کرونا که تقاضای سفرهای ریلی را به شدت کاهش داد، از این فرصت برای توسعه حمل کالا و بار استفاده کرده و اقدامات موثری در این بخش انجام دادیم.
رسولی پیگیری اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار کشور را از جمله وظایف راه آهن و وزارت راه و شهرسازی در تحقق سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در برنامه ششم توسعه کشور دانست و افزود: برنامههای تحقق این برنامه با توجه به رویکرد سال جاری یعنی جهش تولید تدوین شده و امیدواریم این سیاستها تا پایان امسال به اجرا درآیند.
مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین در خصوص حمایت دولت از شرکتهای حمل و نقل ریلی که به خاطر شیوع بیماری کرونا و لغو سفرها متضرر شدند نیز گفت: دولت تدابیری در قالب تسهیلات کم بهره دو ساله برای حمایت از شرکتهای حمل و نقل ریلی اندیشیده است که مقدمات آن و اقدامات اولیه انجام شده است ضمن اینکه راه آهن نیز، برای کمک بیشتر به شرکتهای حمل و نقل ریلی از ظرفیتهای قانونی دیگر نیز استفاده کرده است.
وی افزود: در دو ماه اسفند و فروردین گذشته، بلیتهای زیادی ابطال شد که با همکاری شرکتهای حمل و نقل ریلی در این دو ماه استرداد بهای بلیتهای خریداری شده به طور کامل انجام شد ضمن اینکه شرکتها اقدامات زیادی برای ضد عفونی قطارها و سیر آنها با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام دادند که هزینهها زیادی برای شرکتها در بر داشت.
این در حالی است که شیوع ویروس کرونا موجب شد که مسافران قطار در نوروز امسال ۹۰ درصد نسبت به نوروز ۹۸ کاهش یابند و بلیتهای خود را پس دهند. طبق آمار در این مدت ۳۰۰ هزار بلیت قطار کنسل و ۹۱ میلیارد تومان پول بلیت قطار به مردم برگردانده شده است.
طبق آمار انجمن شرکت های ریلی، بخش حمل و نقل ریلی مسافری تا پایان خردادماه امسال، ۵۰۵ میلیارد تومان و حمل و نقل باری، ۱۰۰ میلیارد تومان از کرونا آسیب میبیند. بنابراین حمایت از شرکت های ریلی ضرورتی نه فقط برای شرکت ها بلکه برای اقتصاد کشور و اقتصاد حمل ونقل محسوب می شود.
در همین زمینه رسولی با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، تسهیلات حمایتی بانکها در اختیار شرکتهایی قرار میگیرد که هیچ یک از همکاران خود را بخاطر شیوع بیماری کرونا تعدیل نکرده باشند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری شبکه بانکی، منابع مالی و تسهیلات کم بهره هرچه زودتر در اختیار این شرکتها قرار گیرد.
گفتنی است که در حال حاضر حدود ۱۲ درصد حمل ونقل باری در کشور توسط ناوگان ریلی انجام می شود که رقم بسیار کمی است؛ اگرچه که با استمرار تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، شاهد رشد مشارکت بخش خصوصی در این حوزه هستیم و این درصد حمل پایین به وسیله قطار قطعا امسال تغییر محسوسی خواهد داشت.
این در حالی است که طبق آمار، در حال حاضر سهم ريل در حمل بار در كشور تنها ۵/۱۱ درصد و در حمل و نقل مسافر حدود ۸ درصد است و حالا نیز نبود تقاضای گسترده در این بخش، شرکت های حملونقل ریلی را با مشکلات و مسائل مالی متعددی روبه رو ساخته است که کمک دولت برای احیای این بخش می تواند سنگ بنایِ ادامه رشد این حوزه نوپا شود.