ماهور مهراد/ خروج امریکا از برجام با همه زیان های غیرقابل چشم گوشی که برای اقتصاد کشور داشت را میتوان دارای اثرات مثبتی نیز دانست. ارتقای بخش حمل ونقل با اتکا به توان داخل و دست برداشتن از برون سپاری پروژه هایی که امکان انجام آنها با اتکا به نیروهای متخصص داخلی وجود […]
ماهور مهراد/
خروج امریکا از برجام با همه زیان های غیرقابل چشم گوشی که برای اقتصاد کشور داشت را میتوان دارای اثرات مثبتی نیز دانست. ارتقای بخش حمل ونقل با اتکا به توان داخل و دست برداشتن از برون سپاری پروژه هایی که امکان انجام آنها با اتکا به نیروهای متخصص داخلی وجود داشت و همچنین همکاری با شرکت های دانش بنیان جهت افزایش تولید از جمله این موارد است. حالا در بخش جاده ای کشور نیز قرار است کارخانه نوآوری راهداری و حمل و نقل جاده ای با مشارکت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شود.
بر این اساس، ۱۰ پروژه زودبازده طی ۱۲ ماه با همکاری مشترک این سازمان و ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته اجرا میشود. در همین زمینه نشست مشترک عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با منوچهر منطقی رئیس ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته با حضور جمعی از مدیران دو مجموعه نیز برگزار شده است.
رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در این نشست با اشاره به ضرورت استفاده از سیستمهای هوشمند در بخش حملونقل جادهای اظهار داشت: حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده در سطح کشور ساخته شده است و علاوه بر فعالیت ۳۵۰ هزار دستگاه ناوگان باری و ۱۰۰ هزار دستگاه ناوگان مسافری، حدود ۱/۵ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه حملونقل جادهای اشتغال دارند.
عبدالهاشم حسن نیا افزود: بیش از ۹۰ درصد مایحتاج کشور از طریق حمل و نقل جادهای جابجا میشود و گردش مالی سالانه این بخش بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به وظیفه اصلی سازمان راهداری و حملونقل جادهای مبنی بر تسهیل حملونقل بار و مسافر، استفاده از سیستمهای هوشمند را در تحقق این وظیفه مهم دانست و تصریح کرد: دادههای اطلاعاتی حملونقل جادهای از طریق سازمان راهداری و حملونقل جادهای در اختیار سایر دستگاهها قرار میگیرد و سهولت دسترسی به دادههای اطلاعاتی پایش شده از سوی سایر دستگاهها نیز منجر به پربارتر شدن اطلاعات و استفاده بهینه از آنها می شود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای خاطرنشان کرد: امید است با برخورداری از فرصت تجمیع دادههای اطلاعاتی بخش حملونقل جادهای بتوانیم «سند هوشمند حملونقل جادهای» را به منظور پاسخگویی به نیازهای نسل آینده تدوین کنیم. وی تاکید کرد: توسعه سیستم های هوشمند حملونقل جادهای باعث میشود تخلفات به حداقل ممکن برسد.
در ادامه این نشست منوچهر منطقی رئیس ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اظهار داشت: آمارها نشان میدهد که حجم عظیمی از فعالیتها در سازمان راهداری و حملونقل جادهای انجام می شود.
وی با اشاره به همکاریهای دو مجموعه برای اجرای ۱۰ پروژه مشترک در حوزه راهداری و حملونقل جادهای پیشنهاد کرد: به منظور جلوگیری از موازی کاری، پروژههای مشابه که هم اکنون در حال انجام است را تطبیق داده و با تسهیل گری روند اجرای آن تسریع شود. منطقی بر اهمیت استانداردسازی تجهیزات هوشمندسازی حمل و نقل تاکید کرد.
رئیس ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته پیشنهاد ایجاد مرکز پایش و استفاده بهینه از دادههای بزرگ، همچنین ایجاد کارخانه نوآوری طی سه سال را مطرح کرد و گفت: برای شروع پروژه کارخانه نوآوری میتوان با تعامل مرکز نوآوری، بخشی از آن مرکز را به پروژه های مشترک با سازمان راهداری و حملونقل جادهای اختصاص داد. همچنین پروژههای تهیه سند نقشه راه هوشمندسازی حملونقل جادهای و برگزاری نخستین رویداد تخصصی راهداری «INOROAD2020» در دست انجام است. در این رویداد تیمها و ایده های برتر آموزش می بینند تا تبدیل به محصول دانش بنیان یا استارتاپ فناورانه شوند. بستر این رویداد آماده و فراخوان این رویداد به ۲۰۰ سازمان و دانشگاه ارسال شده است، همچنین تا به امروز حدود ۳۰ ایده به دبیرخانه رسیده است.
لازم به ذکر است؛ محورهای اصلی این رویداد شامل پایش هوشمند شبکه راه های کشور، روسازی اقتصادی برای راه های فرعی و روستایی، روش های نوین نگهداری راه ، پل های سبک و سنگین و نصب در مواقع بحران ، تامین مالی راهداری راه های روستایی و مشارکت اجتماعی، بهینه سازی فنی و اقتصادی انواع حفاظ، افزایش دوام و کیفیت خط کشی راه ها مشخص شده است.
یادآور میشود این رویداد توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته، پردیس دانشگدههای فنی دانشگاه تهران و شتابدهنده توسعه اکوسیستم کارآفرینی و شتابدهنده «لکوتک» برگزار میشود.
گفتنی است که اهميت نوآوري و نقشي كه در توسعه اقتصاد دانشبنيان و كارآفريني ايفا ميكند، می تواند موجب افزایش تولید یا توسعه اقتصادی در شرکت ها و سازمان ها شود. این در حالی است که امروزه در نظریات رشد و توسعه اقتصادی نوآوری در فرآیند تولید یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده توسعهیافتگی و رشد بلندمدت اقتصاد کشورها محسوب میشود. نوآوری امکان افزایش سود و سهم بازاری بنگاهها را فراهم کرده و رشد اقتصادی بالاتر را نتیجه میدهد. مفهوم نوآوری در طی سالهای اخیر به طور قابلتوجهی تکامل پیدا کرده است. پیامد تحولات در مفهوم نوآوری ورود سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از عوامل اصلی تبیینکننده نوآوری است. درواقع پس از تحولات نظریههای مبتنی بر نوآوری صاحب نظران دریافتند نوآوری صرفاً تابعی از اشکال ملموس سرمایه نیست بلکه یکی از عوامل اصلی تعیینکننده در تحقق نوآوری یک سرمایه غیر ملموس به نام سرمایه اجتماعی است.