رایزنی برای پایان اشغال
رایزنی برای پایان اشغال
در آخرین روز هفته گذشته و در اوج تنش در نوار غزه، دو اتفاق افتاد که می‌تواند تا حدی از سطح تنش بکاهد و فرصتی مهیا کند تا به ساکنان غیرنظامی و بی‌دفاع غزه کمک‌های پزشکی، غذا و مایحتاج زندگی ارسال شود.

سرویس سیاسی جمله – در آخرین روز هفته گذشته و در اوج تنش در نوار غزه، دو اتفاق افتاد که می‌تواند تا حدی از سطح تنش بکاهد و فرصتی مهیا کند تا به ساکنان غیرنظامی و بی‌دفاع غزه کمک‌های پزشکی، غذا و مایحتاج زندگی ارسال شود.
اتفاق اول بیانیه رسمی آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجع تقلید بزرگ شیعیان عراق و از شخصیت‌هایی است که هم اعتبار جهانی دارد و دو سال قبل، شاهد بودیم پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به دیدار وی در نجف رفت و هم در میان جامعه اهل تسنن و رجال سیاسی منطقه، فردی واجد ارزش و احترام
شناخته می‌شود.
آیت‌الله سیستانی در بیانیه خود به صراحت نوشت: ارتش اشغالگر می‌خواهد انتقام ضایعه مهیب و شکست بزرگ خود در رویارویی‌های اخیر را از مردم بگیرد.
این مرجع عالی شیعیان همچنین نوشت: جنایت‌های اسرائیل در برابر چشم و گوش جهانیان اتفاق می‌افتد اما هیچ اقدام بازدارنده‌ای وجود ندارد و بلکه کسانی هستند که از این اعمال مجرمانه حمایت و به بهانه دفاع از خود توجیه می‌کنند.
آیت الله سیستانی خاطرنشان کرد: همه جهان باید در برابر این وحشی‌گری فجیع بایستد و از امتداد یافتن نیروهای اشغالگر ممانعت کند و نباید به اشغالگران اجازه داد نقشه‌هایش را اجرا و آزار جدیدی به ملت مظلوم فلسطین برساند.
صدور بیانیه آیت‌الله سیستانی می‌تواند هم در میان برخی سیاسیون و هم در میان ملل مسلمان، اعم از شیعه و سنی زمینه ایجاد کند تا این تقاضا از اسراییل به شکل یک مطالبه عمومی درآید و تل‌آویو را وادار کند از برنامه خود برای تجاوز زمینی به غزه کوتاه بیاید و این جنگ را به آتش‌بس وصل کند.
اتفاق دوم نخستین تماس تلفنی بین رییس‌جمهوری اسلامی ایران و ولیعهد عربستان سعودی بود که برحسب وقایع پیش‌آمده به موضوع جنگ غزه مربوط بود.
سید ابراهیم رییسی در این تماس تلفنی با بیان این‌که تحولات اخیر نشان داد که هیچ راهکاری بدون توجه به حقوق مردم فلسطین نمی‌تواند این مشکل را حل و فصل کند، خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که جنایات اخیر صهیونیست‌ها با چراغ سبز حامیان این رژیم انجام می‌شود، اما این اقدامات نه تنها آنها را به اهداف‌شان نمی‌رساند، بلکه باعث گسترش و تشدید ناامنی در منطقه و جهان خواهد شد.
«محمد بن سلمان» ولیعهد پادشاهی عربستان سعودی نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تمجید از تلاش‌های متقابل دو کشور برای تقویت ثبات در منطقه به ویژه با توجه به تحولات روزهای اخیر در فلسطین، گفت: احیای روابط دوجانبه ایران و عربستان، آغاز روند همکاری و همگرایی است و خرسندم که امروز تلاش‌های خوبی در مسیر توسعه روابط فیمابین در جریان است.
ولیعهد عربستان رخدادهای اخیر در غزه را دردناک و خطرناک توصیف و تصریح کرد: آنچه نسبت به تضییع حقوق فلسطینیان در حال رخ دادن است، می‌تواند منجر به تشدید و توسعه ناامنی به سایر مناطق جهان از جمله کشورهای غربی شود.
آنچه که در این تماس تلفنی گفته شد، واجد ارزش است و هماهنگی کامل دو کشور مهم منطقه در موضوع فلسطین را می‌رساند اما مهم‌تر از آن اتخاذ نوعی وحدت رویه برای جلوگیری از اقدامات بعدی ارتش اسراییل در غزه است.
طی چند روز گذشته، شاهد حملات کور و ریختن بمب و موشک بر سر افراد غیرنظامی، زنان و کودکان و همچنین تهدید به اشغال زمینی و حتی زمینه‌سازی برای تخلیه کامل منطقه نوار غزه توسط اشغالگران بودیم.
همکاری و هماهنگی کامل «تهران» و «ریاض» امروز ضرورتی نه تنها به نفع مردم ستمدیده فلسطین که برای مردم مسلمان منطقه اعم از شیعه و سنی و حتی جهان اسلام است.
امروز موازنه قوا در منطقه به شکلی در حال تغییر است که هیچ اولویتی مهم‌تر از نزدیکی، همراهی و همکاری عربستان با جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند این موازنه را به نفع جهان اسلام و کشورهای منطقه کند.
مهم‌تر از آن سیاسیون این دو کشور نیز به ارزش و اهمیت همکاری با هم پی بردند و مانند چند سال قبل، در پی طرد و نفی هم نیستند.
سابقه نشان داد هرگاه ایران و عربستان بر امری توافق کنند، در میان سایر کشورهای منطقه کسی با آن مخالفت نخواهد کرد و کشورهای غربی و حتی آمریکا نیز سعی نخواهند کرد بر خلاف آن گامی بردارند و اگر امروز عربستان و ایران به نفع تمامیت ارضی فلسطین گام بردارند و هم‌صدا شوند، با توجه به بیانیه روشن و شفاف آیت‌الله سیستانی که نفوذ معنوی ارزشمندی در کشورهای منطقه و جهان دارد، طرح خطرناک اسراییل در نطفه خفه و جلوی خونریزی بیشتر و شهادت غیرنظامیان نیز گرفته خواهد شد.
این همراهی و همکاری همچنین می‌تواند قدرت چانه‌زنی دوکشور را در معادلات منطقه‌ای و جهانی افزایش دهد و سود و منافع آن از مرز عربستان و ایران عبور خواهد کرد و به کشورهای مسلمان منطقه خواهد رسید.
نکته آخر این‌که مهم‌ترین برگ برنده اسراییل طی ۸ دهه جنگ، اشغال و خونریزی نه قدرت این کشور که ضعف ناشی از تفرقه و اختلاف‌نظر بین کشورهای مسلمان منطقه بود و اگر دولت‌هایی چون ایران و عربستان، رجال سیاسی بزرگ در دیگر کشورها مانند آیت‌الله سیستانی و جریاناتی چون اتحادیه عرب در برابر این تجاوزات، موضع واحد بگیرند، شرایط می‌تواند به نفع مردم فلسطین و جهان اسلام تغییر کند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی