رتبه نخست راه‌آهن در رعایت پروتکل‌های بهداشتی
رتبه نخست راه‌آهن در رعایت پروتکل‌های بهداشتی

            زهرا ایران‌شاهی در روزهای گذشته مدیرعامل شرکت راه‌آهن از رعایت ۱۰۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور طی ایام نوروز خبر داده و اظهار کرده است که به‌زودی گزارش نهایی راه‌آهن در خصوص این ایام منتشر خواهد شد. سعید رسولی با بیان اینکه طی ایام نوروز، هیچ‌گونه […]

 

 

 

 

 

 

زهرا ایران‌شاهی
در روزهای گذشته مدیرعامل شرکت راه‌آهن از رعایت ۱۰۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور طی ایام نوروز خبر داده و اظهار کرده است که به‌زودی گزارش نهایی راه‌آهن در خصوص این ایام منتشر خواهد شد.
سعید رسولی با بیان اینکه طی ایام نوروز، هیچ‌گونه مشکل خاصی در راه‌آهن رخ نداده است، اظهار داشت: به‌زودی گزارش نهایی راه‌آهن در خصوص ایام تعطیلات نوروزی منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید. وی با اشاره به کیفیت خدمات ارائه شده به مسافران در ایام نوروز، اظهار کرد: ملاک تمامی ارزیابی‌های ما رضایت مردم است و به همین دلیل یک نظرسنجی انجام گرفت که به‌زودی نتایج آن جمع‌بندی خواهد شد.
رسولی گفت: در ایام نوروز پروتکل‌های بهداشتی به‌طور ۱۰۰ درصد و کامل از سوی راه‌آهن انجام و در مبادی جنوبی کشور از جمله اهواز و خرمشهر، تست رپید به‌طور روزانه گرفته شد.
مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به سخنان قائم‌مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از صداوسیمای کشور پخش شد، تصریح کرد: به گفته دکتر حریرچی، راه‌آهن به‌طور کامل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده است.
در همین زمینه اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های جهان نیز در سال گذشته از عملکرد راه آهن در مقابله با کرونا قدردانی کرد. این اتحادیه با حدود ۲۰۰ عضو از سراسر جهان بزرگترین اتحادیه راه آهن جهان است که مبادلات علمی و تخصصی را با شبکه گسترده راه آهن‌های جهان دارد. این اتحادیه از ابتدای شیوع ویروس کووید ۱۹ با تشکیل کارگروهی سعی کرد اقدامات لازم را برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در حوزه حمل‌و نقل ریلی پایش و آسیب شناسی و در نهایت به اعضا معرفی کند تا یک وحدت رویه بهترین راه حل‌ها را در حوزه حمل‌و نقل ریلی بوجود آید.
حال، از شهریور ماه پارسال به دلیل عملکرد موفق راه‌آهن در کنترل کووید ۱۹ در قطارهای مسافری و باری، ایران عضو ستاد کووید ۱۹ اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها UIC، شده و و مورد تقدیر و تشکر مدیر اجرایی UIC، قرار گرفته است.
گفتنی است که از بهمن ماه ۹۸ که کووید ۱۹ وضعیت سلامت مسافران را تهدید کرد بیشتر شقوق حمل‌و نقل اقدام به اجرای دستورالعمل های جهانی و همچنین مصوبات درون کشوری شدند تا جان مسافران را در طول سفر تضمین کنند. راه آهن ایران نیز با اجرای برنامه غربالگری ورود مسافر به ایستگاه‌ها و هم چنین مکانیزه شدن فروش بلیت به افراد هم نام و کاهش تعداد افراد داخل هر کوپه سعی کرد شیوع این ویروس را در سفر با قطار کنترل کند.
اکنون در هر کوپه ۴ نفره قطار فقط ۲ صندلی به فروش می‌رود و اگر مسافران همنام باشند و عضو یک خانواده می‌توانند با تعداد بیشتری در یک کوپه سفر کنند. این شرایط در نوروز ۱۴۰۰ نیز استمرار خواهد داشت.
در همین زمینه، غربالگری در ورودی ایستگاه های راه‌آهن نیز انجام می شود و در صورت استفاده نکردن مسافران از ماسک، امکان سفر با قطار فراهم نیست. برای پذیرایی هم سعی شده است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حذف غذای گرم از آب معدنی استفاده شود که می تواند خانواده ها را به رعایت بیشتر پروتکل ها بطور همزمان با کسب لذت از سفر ریلی در زمان حال یا نوروز پیشِ رو تشویق و زمینه را برای انجام این ضرورت روحی و جسمی یعنی سفر فراهم کند.

تاریخچه یک ساله راه آهن در مبارزه با کووید ۱۹
بخش ریلی به دلیل کنسل شدن ۹۰ درصد بلیت قطارهای شرکت‌های مختلف در نوروز ۹۹ که سال شیوع کرونا در سراسر جهان بود، دچار زیان بالایی شد. استرداد بلیت مردم با دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی از همان روزهای نخست شیوع این ویروس اجرا شد اما وقتی قطاری از حرکت می‌ایستد، هزینه‌های مضاعفی بر شرکت های حمل و نقل ریلی وارد می‌شود چرا که این شرکت ها خود پرسنل بسیاری دارند و حالا هزینه‌های ضدعفونی قطارها، ایستگاه‌ها و اماکنی که مردم با آنها سر و کار دارند را نیز باید بر این هزینه‌ها افزود.
این در حالی است که طبق سخنان مدیرعامل شرکت راه‌آهن، زیان ناشی از سکون قطارها برای شرکت های ریلی به هزار میلیارد تومان رسیده است اما هیچ نیرویی از شرکت های ریلی به دلیل کاهش فعالیت ها ناشی از شیوع کرونا، تعدیل نشده است.
سعید رسولی همچنین درباره میزان خسارات وارده به شرکت‌های ریلی بر اثر کرونا اظهار داشت: خسارات متعددی به شرکت‌های ریلی وارد شده که بر اقتصاد شرکت‌های ریلی اثر معکوس گذاشته است. نه تنها شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری، بلکه شرکت‌های ریلی باری و خدماتی نیز از این موضوع خسارت دیده اند.
در مجموع میزان خسارات وارده به شرکت‌ها و راه آهن بسیار بیشتر از این است و به عنوان مثال، قطارهای مسافری رجا مبلغ استردادی بلیت مسافران راه آهن در نوروز گذشته را ۵۰۰ میلیارد ریال دانسته است. در این شرایط وزیر راه و شهرسازی قول ارائه بسته‌های حمایتی برای شرکت های حمل ونقلی را داد. درواقع بسته‌ای برای حمایت از شرکت‌های ریلی دیده شده است از جمله تسهیلات کم بهره به بنگاه‌ها که البته کمک‌های دیگری نیز برای کمک به آنها در نظر و مورد پیگیری است؛ ضمن اینکه ماهیت رفتاری کرونا از آنجایی که غیرقابل پیش بینی است، آثار اقتصادی آن هم به صورت خطی قابل پیش بینی نیست که بتوان بر اساس خساراتی که در چند ماه اخیر به شرکت‌های ریلی وارد شده، میزان خسارات احتمالی در ماه‌های آتی را هم پیش بینی کرد.
با شیوع کووید۱۹ شمار مسافر قطارها تنها در ایران کاهش پیدا نکرده و در برخی از شهرهای اروپایی که همیشه بازار سفر با قطار بسیار داغتر از ایران بوده نیز چنین اتفاقی افتاده است. سوییس یکی از شهرهای پر سفرِ ریلی است که در همه مناطق آن با شیوع ویروس کرونا سفر ریلی ۲۰ درصد کاهش یافته است.
کاهش مسافران قطارها در ایتالیا نیز به ۹۰ درصد و در فرانسه به ۶۰ درصد رسیده است. در این میان اما طبق گزارش خبرگزاری های اروپایی شرکت راه‌آهن سوئیس اعلام کرده، خسارت مالی این شرکت ۵۰۰ هزار فرانک در روز است. این شرکت ها در همه کشورهای اروپایی، بسته های حمایتی در دو نوبت دریافت کرده اند و در حال حاضر نیز هرروز اخبار ی مبنی بر ادامه ازسرگیری حرکت قطارها با حداقل مسافر و رعایت کامل موارد بهداشتی به دلیل حمایت شرکت ها از چندین منبع مالی دولتی و غیردولتی، گزارش می شود. در ایران اما شرکت ها موارد بهداشتی را رعایت کرده اند و در هر کوپه بیش از دو نفر- مگر هم خانواده باشند- اسکان نمی یابند اما بسیاری هنوز بسته های حمایتی را دریافت نکرده اند.
شیوع کرونا موجب شد مسافران قطار در نوروز۹۹، ۹۰ درصد نسبت به نوروز ۹۸ کاهش یابند. طبق آمار در این مدت ۳۰۰ هزار بلیت قطار کنسل و ۹۱ میلیارد تومان پول بلیت قطار به مردم برگردانده شد. طبق آماری که در انجمن شرکت های ریلی منتشر شده، بخش حمل و نقل ریلی مسافری تا پایان بهار امسال، ۵۰۵ میلیارد تومان و حمل و نقل باری، ۱۰۰ میلیارد تومان از کرونا آسیب می‌بیند. بر این اساس، اعطای کمک بلاعوض تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای شرکت‌های ریلی بار و مسافر درخواست شد اما بطورکلی با اعطای تسهیلات به ارزش ۹۴۰ میلیارد تومان به شرکت‌های حمل‌و‌نقلی و شرکت‌های خدمات ریلی وابسته به حوزه مسافر موافقت شد و تاکنون به شرکت ها بویژه در بخش مسافری اعطا شد.