به گزارش روزنامه جمله – مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت رسانههای محلی را سیاست دولت سیزدهم و این وزارتخانه اعلام کرد. ایمان شمسایی در اختتامیه جشنواره رسانهای خزر با محکوم کردن جنایات رژیم اسرائیل و اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه گفت: حدود ۵۰ عنصر رسانه در غزه به شهادت رسیدند و این سندی بر شقاوت رژیم اسرائیل محسوب میشود.
وی با اظهار این که آمریکا در نبرد غزه وارد میدان شده است، افزود: انشالله بتوانیم نشست خبری مردم مظلوم غزه را در بیتالمقدس برگزار کنیم.
شمسایی با عنوان این که اصل و اساس کار جشنوارههای تخصصی رسانهای مسالهسازی است، گفت: خزر هویت ما محسوب میشود و رسانه باید مسائل خزر را احصا و برای حل آن تلاش کند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیاست دولت در حوزه فرهنگ و رسانه، تقویت رسانههای محلی است و این مساله با استانداردهای جهانی نیز همخوانی دارد.
استاندار مازندران در آیین اختتامیه اولین جشنواره رسانهای خزر:
این جشنواره یک رویداد عظیم ملی است
استاندار مازندران با بیان این که غفلت بزرگی در معرفی استان به کشورهای مختلف و همسایه داشتیم، گفت: ایجاد گردشگری صنعتی از برنامههای مهم در استان است.
سید محمود حسینیپور در اختتامیه اولین جشنواره رسانهای خزر با محوریت مدیریت شهری و گردشگری در چالوس با محکوم کردن جنایات رژیم اسرائیل بر لزوم حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین تاکید کرد.
وی با گرامیداشت روز مازندران گفت: یکی از ملزومات کار رسانهای این است که تمدن مازندران را بیشتر و بهتر به نسل جدید بشناسانیم زیرا مازندران دارای تمدن بزرگی است و مردم متمدن استان، اولین حکومت علویان را شکل دادند.
وی با اظهار اینکه مازندران علما بزرگی را در خود جای داده است، گفت: میتوانیم در همه حوزهها در سطح ملی حرفی برای گفتن داشته باشیم و اگر بخواهیم مازندران را آنطور که هست معرفی کنیم باید از ظرفیتهای مختلف بهره بریم.
استاندار مازندران جشنواره رسانهای خزر را یک رویداد عظیم ملی دانست و گفت: شهرهای ساحلی مازندران دارای پتانسیلهای مناسبی برای توسعه گردشگری است و به علت ضعفهای مدیریتی، عدم یکپارچگی مدیریت در بهره برداری پایدار از جاذبههای شهری، کمبود امکانات دسترسی و اطلاع رسانی، گردشگری مازندران به خوبی معرفی نشده است.
وی با اظهار اینکه سالانه حدود ۴۰ میلیون جمعیت در استان تردد دارند و این استان از گردشگری بهره نبرده است، گفت: توسعه گردشگری شهری آثار متعددی را به همراه دارد و هر مقدار مدیریت شهری هماهنگتر باشد و از طریق رسانه به معرفی امکانات و جاذبههای شهری بپردازد، به همان اندازه امکان دستیابی به توسعه پایدار شهری بیشتر میشود.
حسینیپور گفت: حفظ نوار ساحلی و توسعه گردشگری ساحلی خزر با الگوهای زیستمحیطی و ارتباطات رسانهای با کشورهای حاشیه خزر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
استاندار مازندران با اشاره به غفلت تاریخی در معرفی استان به کشورهای حاشیه و همسایه از جاده چالوس به عنوان مسیر گردشگری یاد کرد و گفت: متأسفانه نتوانستیم زیرساختهای جاده چالوس را به گردشگران معرفی کنیم.
وی ارتقای سطح کیفی خبر و اطلاع رسانی در حوزه گردشگری را از نیازهای استان مازندران برشمرد و گفت: هنوز کار حرفهای در حوزه رسانهای برای گردشگری انجام نشده است.
حسینیپور ایجاد گردشگری صنعتی را از برنامههای مهم در استان بیان کرد و گفت: سطح گردشگری طبق دستور رییسجمهور با کشورهای همسایه باید ارتقا یابد از این رو روادید برای گردشگری جمعی بین ما و روسیه برداشته شده است.
وی بر لزوم ایجاد کارگروه تخصصی در حوزه شهری و گردشگری در استان تاکید کرد و گفت: مازندران هنوز مسیر گردشگری نشد و مسیر مسافرگردی است.
روز مازندران فرصتی برای گفتمانسازی فرهنگی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران روز مازندران را فرصتی برای معرفی آیینها، آداب و رسوم و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و گفتمانسازی فرهنگی دانست.
احسان آهنگر نیز در مراسم اختتامیه جشنواره رسانهای خزر با اشاره به روز ملی مازندران و بیعت مردم دیار علویان افزود: روز ملی مازندران فرصتی برای معرفی آیینها، آداب و رسوم، گفتمانسازی و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.
وی با اشاره به تاریخ باشکوه مازندران تبیین این تاریخ را برای نسل جوانان سبب پُرکردن بسیاری از خلاءها و چالشهای دانست و با اشاره به نقش مؤثر رسانه در توسعه گردشگری گفت: رسانه در معرفی جاذبهها به مخاطبان برای رونق گردشگری نقش مؤثری دانست.
اصحاب رسانه در توسعه کشور نقش دارند
محمدعلی محسنی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس نیز با تقدیر از استاندار مازندران و حضور میدانی برای رفع مشکلات سیلزدگان منطقه اظهار داشت: ۱۸ مصوبه شورای تسهیل و رفع موانع تولید در کلاردشت تهیه شد که همه آن مورد موافقت قرار گرفت.
وی نقش اصحاب رسانه را در توسعه کشور را لازم دانست و گفت: اگر اصحاب رسانه خود توسعه نیابند نمیتوانند در توسعه کشور نقش داشته باشند.
وی بااشاره به بهرهگیری از ظرفیت رسانهای برای توسعه شهری گفت: شورای شهر چالوس برای رفع گرهها در شهر چالوس تلاش ارزندهای داشته است.
محسنی گفت: اگر بخواهیم غرب استان را نجات دهیم باید همه در کنار هم بایستیم و بدانیم که گردشگری صنعت غالب در غرب مازندران محسوب میشود.
اهدای یک دستگاه ماشین آتشنشان به شهرداری چالوس
مهندس آرش رضوی فشکوری رییس شورای اسلامی شهر چالوس نیز در این همایش از اهالی رسانه بهخاطر نقشی که در مطالبهگری و توسعه شهرستان چالوس و استان مازندران دارند قدردانی کرد.
وی همچنین به دستاوردهای فرهنگی اجرای برنامههای فاخر در شهر چالوس اشاره کرد و گفت: یکی از دستاوردهای جشنواره رسانهای خزر این بود که استاندار مازندران با اهدای یک دستگاه خودرو آتشنشانی برای ساختمانهای بلند مرتبه و مرتفع به مدیریت شهری چالوس موافقت کرد.
مهندس آرش رضوی فشکوری توضیح داد: از استاندار محترم مازندران تقاضا کردم با توجه به نیاز ما، یک دستگاه خودرو آتش برای ساختمانهای بلند مرتبه و مرتفع برای مدیریت شهری چالوس درنظر بگیرند که جناب حسینیپور موافقت کردند.
جشنواره رسانهای خزر بهصورت بینالمللی برگزار می شود
رییس هیات مدیره خانه مطبوعات کشور گفت: تلاش میکنیم جشنواره رسانهای سال آینده بهصورت بینالمللی در چالوس برگزار شود.
ساسان شیخی نیز در اختتامیه اولین جشنواره رسانهای خزر با بیان این که هرچه جشنوارهها بیشتر باشد به کیفیت کار حوزه رسانهها کمک میکند، افزود: قرار بود این جشنواره در همایش وسیعتر با حضور شهرداران شهرهای حاشیه خزر و اصحاب رسانه بهمدت دو روز برگزار شود.
وی با اظهار اینکه تلاش میکنیم سال آینده جشنواره را بهصورت بینالمللی برگزار کنیم، تصریح کرد: آمادگی را داریم بهصورت بینالمللی همایش و جشنواره رسانهای خزر را برگزار کنیم.
وی با اشاره به اینکه چهار شهر خلاق در ایران وجود دارد، گفت: دنبال آن هستیم که چالوس را بهعنوان شهر خلاق رسانهای در ایران کنیم و تمام تلاش و همت ما این است در حوزه رسانه نسبت به کیفی سازی تولیدات اقدام کنیم.
شیخی با بیان اینکه اهالی رسانه با قوانین مطبوعات آشنا نیستند، برگزاری دورههای آموزشی مرتبط به سواد رسانهای را لازم دانست و گفت: این دورهها میتوان به افزایش آگاهی و اطلاعات اصحاب و فعالان رسانهای کمک کند.
گفتنی است ۳۵۱ اثر به جشنواره رسانهای خزر ارسال شد که ۳۳۰ اثر در بخش اصلی و ۲۱ اثر به بخش ویژه اختصاص داشت ۴۱ نفر به عنوان برگزیده معرفی شدند که «سرکار خانم ملیحه منوری» موفق به کسب رتبه دوم در بخش ویژه شد. ضمناً «حسین تقوی» در بخش صفحهآرایی موفق به کسب رتبه دوم شد.