رشد ترانزیت و حمل ونقل بین المللی از پایانه های مرزی کشور
رشد ترانزیت و حمل ونقل بین المللی از پایانه های مرزی کشور

رشد ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی از پایانه‌های مرزی کشور از مهمترین اقدامات ۳ ماهه نخست دولت سیزدهم در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است. به گزارش روزنامه جمله، وزارت راه‌وشهرسازی در گزارشی در خصوص دستاوردهای سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی از […]

رشد ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی از پایانه‌های مرزی کشور از مهمترین اقدامات ۳ ماهه نخست دولت سیزدهم در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.
به گزارش روزنامه جمله، وزارت راه‌وشهرسازی در گزارشی در خصوص دستاوردهای سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی از رشد ۸۴ درصدی ترانزیت و ۹۳ درصدی تناژ ترانزیتی خبر داده است.
باتوجه‌به واگذاری مدیریت پایانه‌های مرزی کشور از بهمن ماه سال گذشته به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، این سازمان ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت، برنامه‌های عملیاتی برای پایانه‌های مرزی کشور به منظور افزایش ظرفیت عبور و مرور و تحرک‌پذیری به این پایانه‌ها تدوین و به اجرا گذاشته است.

ارتقای زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در پایانه‌های مرزی
ارتقای زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در پایانه‌های مرزی، بهسازی و ارتقای محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی، پیگیری رویکرد لجستیکی در محدوده مرزها و انتقال رویه‌های غیر مرزی از صفر مرزی به پسکرانه از جمله این برنامه‌های عملیاتی هستند.
همچنین پیگیری پیاده‌سازی سامانه نوبت‌دهی مکانیزه در پسکرانه پایانه مرزی با اولویت مرزهای با تردد بالا، برگزاری منظم جلسات کمیته ساماندهی پایانه‌های مرزی در داخل سازمان برای طرح و رفع موضوعات و مشکلات مرزی و… از جمله دیگر این برنامه‌های عملیاتی به‌شمار می‌روند.
بر اساس این گزارش، این برنامه‌های عملیاتی منجر به افزایش ترددها از پایانه‌های مرزی به خصوص در ترانزیت کالا شده است؛ به‌گونه‌ای که ترددها در سه ماه نخست نخست فعالیت دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ و همچنین دوران قبل از اپیدمی کرونا به خصوص در بخش ترانزیت، افزایش قابل توجهی داشته است.
پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم همچون انجام عبور آزمایشی ناوگان ترانزیتی از کریدور ITI (استانبول، تهران، اسلام آباد) در مهر ماه سال جاری برای افزایش سهم کشور از ترانزیت منطقه از دیگر اقدامات مهم این سازمان در بازه زمانی یاد شده است.

راه‌اندازی خطوط اتوبوسی در مسیرهای ترکیه و عراق در آبان و ارمنستان از شهریور سال جاری
بر اساس این گزارش، پیگیری و انجام هماهنگی لازم برای فعالیت خطوط بین‌المللی مسافری بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا و راه‌اندازی خطوط اتوبوسی در مسیرهای ترکیه و عراق در آبان ماه و ارمنستان از شهریور ماه سال جاری اقدام مهم دیگری است که در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم انجام شده است.
علاوه‌بر این، پیگیری برگزاری کمیته و نشست‌های مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای در سطح ستادی، استانی و مرزی که در ۱۰۰ روز شروع دولت سیزدهم با کشورهای صربستان، ترکیه، عراق، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان، سوریه، ارمنستان، آذربایجان و گرجستان هماهنگی برگزاری نشست‌های مشترک به عمل آمده که تأثیر به‌سزایی در رفع مشکلات حمل‌ونقلی داشته است.
اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محدوده پایانه‌های مرزی همچنین به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از طریق مرزهای جاده‌ای، همکاری و هماهنگی لازم با پایگاه‌های بهداشت قرنطینه در مرزها از سوی مدیران پایانه‌های مرزی کشور انجام شده است و جلسات کمیته هماهنگی در پایانه‌های مرزی با حضور نمایندگان مرکز پیشگیری از بیماری‌ها برگزار و گردش کار و نحوه کمک و هماهنگی سایر دستگاه‌ها برای کنترل و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا مشخص شده است.

 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:
پایبندی به مقررات ایکائو ضرورت صنعت
حمل و نقل هوایی است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اهدافی که ایکائو برای حمل ونقل هوایی ترسیم کرده است، مقررات پایه‌ای است که باید همه به آن پایبند باشند. به گزارش جمله به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور‌ی، محمد محمدی بخش به مناسبت ۷ دسامبر، سال‌روز جهانی هواپیمایی کشوری، ‌بیان کرد: محورهای حفظ حقوق اعضاء و تامین فرصت های مناسب، جلوگیری از تضییع اقتصادی ناشی از رقابت های مضره، پاسخ به انتظارات مردم جهان به داشتن حمل ونقل هوایی کارآمد و به خصوص تشویق صنعت و طراحی هواپیما، برای مقاصد صلح آمیز، بخشی از آیتم های مورد اشاره پیمان شیکاگو و سازمان هواپیمایی کشوری جهانی به عنوان سازمانی با مسئولیت سازماندهی پیمان مذکور بوده است. وی افزود: متاسفانه از بدو انقلاب اسلامی بندهای مهم این پیمان در خصوص حمل و نقل هوایی ایران توسط آمریکا نه تنها نادیده گرفته شد بلکه محدودیت های سنگینی نیز اعمال شد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آنچه موجب شد باوجود محدودیت ها بتوانیم در بخش های مختلف صنعت حرفی برای گفتن داشته باشیم اتکاء به نیروی متخصص داخلی بوده است که بی تردید اگر این خود باوری ها روند رو به تکاملی را طی کند چشم اندازهای روشن تری را شاهد خواهیم بود. وی از زحمات نیروهای متخصص صنعت حمل و نقل هوایی و به خصوص پرسنل سازمان هواپیمایی کشوری در هر رده و رسته تقدیر کرد.

عملکرد سه ماه نخست دولت سیزدهم در حوزه راهداری
و حمل‌ونقل جاده‌ای؛
خرید ۱۸ دستگاه ماشین‌آلات راهداری
و ۱۰ دستگاه تجهیزات راهداری زمستانی
خرید ۱۸ دستگاه ماشین‌آلات راهداری و ۱۰ دستگاه تجهیزات راهداری زمستانی از جمله اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سه‌ ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت را‌ه‌وشهرسازی با تدوین گزارشی به ارائه دستاوردهای خود در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف از جمله سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در زمینه مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات پرداخته است. بر اساس این گزارش، ۱۸ دستگاه ماشین‌آلات راهداری همچون بیل مكانیكی، لودر و گریدر از محل اعتبارات ملی و اسناد خزانه به مبلغ ۶۳۰ میلیارد ریال توسط ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها خریداری شده است. همچنین خرید ۱۰ دستگاه تجهیزات راهداری زمستانی همچون تجهیزات خط‌كشی، تجهیزات جرثقیل، نمك‌پاش و تیغه برف‌روب، فلاسك لكه‌گیر آسفالت، قیرپاش، موتورجوش و موتور برق به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال توسط ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در این بازه زمانی به‌شمار می‌رود.آنگونه که در این گزارش آمده است، بازسازی اساسی، تعمیر و راه‌اندازی ۳۳۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین راهداری به مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال و بهسازی، تكمیل و تجهیز ۵۹ باب راهدارخانه، انبار شن و نمك و آشیانه ماشین‌آلات به مبلغ ۱۲۰میلیارد ریال توسط ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد؛
افزایش۶۸ درصدی ترانزیت خارجی از بندر
شهید رجایی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش۶۸ درصدی ترانزیت خارجی از بندر شهید رجایی خبر داد. علی‌رضا محمدی‌کرجی‌ران در تشریح عملکرد کانتینری مهم ترین بندر کانتینری کشور از ابتدای سال جاری تا نیمه آذر ماه امسال اظهار داشت: تعداد کانتینرهای جابجا شده طی این مدت یک میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۲۶ TEU بوده که ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. وی خاطرنشان کرد: طی این دوره زمانی ، ۲۹۳ هزار و ۷۷۱ TEU کانتینر حامل کالاهای صادراتی و ۲۸۶ هزار و ۹۸۲ TEU کانتینر کالاهای وارداتی جابجا شده است که آمارها به ترتیب در صادرات ۱۰ درصد افزایش و در واردات ۴ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهند. مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی افزود: همچنین از طریق این بندر به میزان ۱۸۱ هزار و ۴۴۵TEU کانتنیر ترانزیت خارجی صورت گرفته که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجه ۶۸ درصدی به ثبت رسیده است. محمدی کرجی‌ران، ترانشیب کانتینری طی مدت یاد شده را ۱۶۹ هزار و ۶۳۱ TEUا اعلامکرد که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد افزایش را محقق شده است. به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در مدت زمان یاد شده نیز یک‌هزار و ۱۴۱ فروند کشتی کانتینری به بندر شهید رجایی رفت و آمد داشته‌ که آمار پنج درصدی رشد را به ثبت رسانده اند. بندر شهید رجایی با دارا بودن ۱۰ پست اسکله کانتینری در مجموع به طول ۲ هزارو ۵۰۰ متر و ۲۳ دستگاه گنتری کرین فعال در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری ۶.۵ میلیون TEU کانتینر را دارا است.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران:
سفرهای هوایی در مازندران ۵۰ درصد رشد یافت
مدیرکل فرودگاه‌های مازندران با اشاره به انجام سه هزار و ۵۰۰ پرواز طی سال جاری از فرودگاه‌های استان گفت: سفرهای هوایی ۵۰ درصد رشد یافته است. سعداله وطنخواه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به رشد ۴۳ درصدی شمار پروازهای فرودگاه‌های استان در سال جاری شمار آن را سه هزار و ۵۰۴ فقره اعلام کرد و گفت: در سال جاری بیش از ۲۲۸ هزار مسافر با ناوگان هوایی سفر کردند. وی با بیان اینکه رشد اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌های استان به ۵۰ درصد رسیده است، افزود: تمامی تدابیر و پروتکل‌های بهداشتی در سورتی های پروازی رعایت می‌شود. وطنخواه با اظهار اینکه ماهانه ۵۰۰ پرواز به طور متوسط در فرودگاه‌های استان انجام می‌شود، افزود: از مجموع پروازها بیش از دو هزار و ۷۰۰ پرواز در فرودگاه شهدای ساری انجام شده است. مدیرکل فرودگاه‌های مازندران اظهار داشت: در حال حاضر هر هفته ۷۳ سورتی پرواز توسط شرکت‌های مختلف هواپیمایی در فرودگاه ساری انجام می‌شود. وی درباره پروازهای تفریحی و آموزشی نیز گفت: امسال بیش از چهار هزار و ۸۰۰ پرواز تفریحی و آموزشی در فرودگاه شهدای رامسر انجام شده است.