زهرا ایرانشاهی / در باب زیان هایی که شیوع ویروس کرونا بر بدنه صنعت حمل ونقل کشور وارد آورد، بر اساس آمار موجود، بسیار نوشته ایم اما اگر بپذیریم در هر شری خیری هم نهفته است، می توانیم به رشد عملکرد حمل بارهای اساسی در این ایام از طریق مبادی جاده ای اشاره کنیم. […]
زهرا ایرانشاهی /
در باب زیان هایی که شیوع ویروس کرونا بر بدنه صنعت حمل ونقل کشور وارد آورد، بر اساس آمار موجود، بسیار نوشته ایم اما اگر بپذیریم در هر شری خیری هم نهفته است، می توانیم به رشد عملکرد حمل بارهای اساسی در این ایام از طریق مبادی جاده ای اشاره کنیم. اما در ایام نوروز به دلیل شیوع کرونا ویروس، میزان فعالیت ناوگان حمل و نقل جادهای در حوزه مسافر بسیار کاهش یافت و شرکت های اتوبوسرانی خسارات بسیار چشمگیری را متحمل شدند.
این در حالی بود که طبق دستور رئیس جمهور از اول اردیبهشت ممنوعیت سفرهای بین استانی برطرف شد اما به رغم افزایش ۱۰ درصدی سفر اما هنوز مردم به دلیل وجود این ویروس تمایلی به انجام سفر ندارند. این در حالی است که پس از موضوع تحریم ها اگر حمل ونقل مسافری با همین روند کار کند دیگر توان ادامه دادن نخواهد داشت. چراکه میزان جابه جایی مسافران طی ۲ ماه گذشته کاهش ۷۲ درصدی داشته است و این در حالی است که پرداخت حقبیمه، کمکهای یارانه ای و همچنین کمکهای بلاعوض برای جبران خسارت رانندگان مطرح شده است. بنابراین با افزایش ۲۰ درصدی نرخ بلیت از بیست و پنجم اسفندماه تا پانزدهم فرودین امسال و به دلیل شیوع ویروس کرونا پیشنهاد شده که تا پایان بحث کرونا افزایش قیمت بلیت ادامه داشته باشد.
این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی برنامههایی را برای جبران خسارت حوزههای حمل ونقلی در نظر گرفته است. چراکه چندی پیش محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در امر حمل و نقل رعایت فاصلههای اجتماعی بسیار ضروری است گفت: در حوزه حمل و نقل ریلی شاهد کاهش ۹۴ درصدی جابجاییهای مسافری هستیم، اما با این وجود باید تمامی پروتکلهای بهداشتی به صورت کامل رعایت شود.
او اظهار کرد: در طی این مدت در حوزه حمل و نقل جادهای ۷۰ درصد، در حمل و نقل ریلی ۹۴ درصد و در بخش هوایی هم ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش جابجایی مسافر داشته ایم.
وزیر راه و شهرسازی به ارائه بستههای حمایتی به حوزههای حمل و نقلی هم اشاره کرد و گفت با توجه به خسارتی که به حوزه حمل و نقلی وارد شده حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته ایم که مبالغی از آن را به این حوزه تزریق خواهیم کرد تا فعالان این بخش در این ایام بتوانند خودشان را سرپا نگه دارند که البته در این زمینه باید تمامی شرکتها نیروهای خود را نگه داشته باشند.
اسلامی تصریح کرد: حدود ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته شده که سه هزار میلیارد تومان برای راهآهن و شرکتهای حمل و نقل ریلی و ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هم برای حمل و نقل هوایی در نظر گرفتهایم. بخش از این منابع مالی هم برای ناوگان حمل و نقل جادهای به ویژه بخش مسافری است. مبالغی را هم برای مجتمعهای بین راهی که در این ایام به صورت کامل تعطیل شدند و همچنین برای شرکتهای حمل و نقل دریایی که حدود ۹۸ درصد کاهش تردد را داشتند، در نظر گرفته ایم.
کاهش ۵۰ درصدی تلفات جادهای در نوروز
در نشست هفته گذشته اسحاق جهانگیری، معاول اول رئیس جمهوری با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و معاونان این مجموعه در محل وزارت راه و شهرسازی، معاونان وزارت راه هرکدام به ذکر دستاوردها و مشکلات حوزه خود پرداختند. عبدالهاشم حسن نیا نیز در بخشی از این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته در فاصله زمانی اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ به میزان ۶۴ میلیون تن بار بیشتر در مقایسه با اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ جا به جا شده است. مساله ای که نشان می دهد اقتصاد ایران در شرایط کرونا کاملا جریان داشته است. رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به رشد قابل توجه حمل بار و کالاهای ضروری در ایام کرونا گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار کامیون مشغول بارگیری در بندر امام خمینی (ره) هستند. او با تشکر از رانندگان در حوزه حمل و نقل که در این بازه زمانی انرژی زیادی صرف خدمت رسانی داشتند، گفت: در اسفند سال گذشته و فروردین امسال ۱۴ میلیون تن کالای اساسی توسط ۶۵۰ هزار سرویس در شبکه های اصلی کشور جا به جا شده که این وظیفه سنگین را ۱۳۰ هزار راننده برعهده داشتند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه گزارش خود به معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: در بحث اتوبوسی شاهد کاهش ۱۰ میلیون مسافر نسبت به سال گذشته هستیم و در کل در بحث حمل و نقل عمومی این کاهش ۶۰ درصد بوده است.
وی افزود: در حوزه حمل و نقل بیشترین آسیب را حمل و نقل ترانزیت و ماشین هایی دیدند که بار را از سایر کشورها به ایران وارد یا به آن کشورها صادر می کردند. کشورهای همسایه مرزها را بستند و در این میان اماکشورهایی که خیلی با ایران همکاری داشتند، ارمنستان، آذربایجان، افغانستان و عراق (اقلیم کردستان)بودند.
حسن نیا گفت: در این زمینه طی ۱۵ روز ۶۰۰۰ تن کالا از پایانه جلفا با کامیون حمل شد و هم اکنون بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل بار در کشور در جاده ها انجام می گیرد. طبق آمار حدود ۱۰ هزار کامیون هم اکنون مشغول بارگیری از بندر امام خمینی (ره)هستند که یا برای بارگیری وارد بندر می شوند و یا اینکه بار زده و به اقصی نقاط کشور حمل می کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه در پاسخ به سوالی از سوی معاون اول رئیس جمهور در خصوص میزان کاهش تلفات انسانی در جاده ها در ایام نوروز ۲۵ اسفند ۹۸ لغایت ۱۶ فروردین ۹۹به نسبت مشابه سال قبل گفت: در این ایام تصادفات رانندگی به دلیل تردد خودروها در جاده ها و آماری که گزارش آن خدمت مقام عالی وزارت هم اعلام شد، ۵۰ درصد کاهش را شاهد بوده است. تعداد کشته ها در صحنه بیش از ۵۳ درصد کاهش را نشان می دهد و تلفات انسانی از ۴۰۶ نفر به ۱۸۹ نفر رسیده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در این ایام راهداران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سراسر کشور مشغول به فعالیت بوده اند، اظهار داشت: سیل اخیر به ۱۴۰۰ محور ما آسیب زده بود و حتی طی یک روز ما شاهد بروز ۱۲ حادثه بودیم. این مساله نشان می دهد که چقدر حوادث در کشور ما زیاد است اما در نهایت با ۱۲ هزار نیرو و ۹ هزار ماشین آلات عملیات ترمیم و بازسازی انجام گرفت. یکی از موارد تخریب، سیل اخیر بود که به ۱۲ هزار کیلومتر از جاده های کشور آسیب رساند اما همه این راه ها ترمیم و آماده سرویس دهی شدند.
گفتنی است که ۶۰۰ هزار راننده حمل ونقل جاده ای در کشور دارای کارت هوشمند در بخش مسافری بین شهری هستند و از ابتدای شیوع ویروس کرونا، این رانندگان بخاطر کاهش مسافرتها متضرر شدند و به همین دلیل سازمان راهداری با همکاری سایر بخشها تلاش کرده است با طراحی ۵ برنامه، بخشی از مشکلات این قشر را جبران کند. خدمات بیمهای و بهره مندی رانندگان بیکار شده از بیمه بیکاری با همکاری وزارت کار، پرداخت تسهیلات یک تا دو میلیون تومانی به رانندگان بخش مینی بوسهای بین شهری و همچنین توزیع بستههای بهداشتی و اقلام مبارزه با شیوع کرونا در پایانهها و مراکز توزیع مسافر و بار از این جمله است.