مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندرچابهار آمادگی صادرات ۱۲۱ هزار تن کالا را دارد و هیچ کالای رسوب شده در این وجود ندارد. بهروز آقایی درباره فعالیت های بندر چابهار، افزود: در مدت ۲۰ روز گذشته ۳۱ هزار تن کالای صادراتی در بندر چابهار وارد شده است که پیش بینی می […]
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندرچابهار آمادگی صادرات ۱۲۱ هزار تن کالا را دارد و هیچ کالای رسوب شده در این وجود ندارد.
بهروز آقایی درباره فعالیت های بندر چابهار، افزود: در مدت ۲۰ روز گذشته ۳۱ هزار تن کالای صادراتی در بندر چابهار وارد شده است که پیش بینی می شود در سال جاری تحول بزرگی در حوزه صادرات از طریق این بندر اقیانوسی را شاهد باشیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هم اکنون عملیات تخلیه همزمان ۴ فروند کشتی در بندر شهید بهشتی در حال انجام است، اضافه کرد: تنها در فروردین امسال ۱۱۵ هزار تن کالای اساسی در بندر چابهار تخلیه شد که این میزان حجم تخلیه کالا در بندر چابهار طی سنوات گذشته تاکنون بی سابقه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: کالای اساسی در فروردین ماه به صورت حمل یکسره از بندر خروج شده است و کالای رسوب شده در بندر چابهار وجود ندارد.
آقایی با اشاره به آمادگی صادرات ۱۲۱ هزار تن کالا از طریق بندر چابهار افزود: این میزان حجم جابجایی کالای صادراتی، ۱۱۳۰ تردد در استان ایجاد کرده است.
وی با اشاره به ورود اولین محموله ترانزیتی هندوستان به افغانستان در هفته گذشته، اظهار کرد: ۵۰درصد از این کالا از بندر خارج شده و به مرز میلک رسیده است و محموله های بعدی در هفته های آتی به بندر وارد می شود.
آقایی درباره پیشرفت پروژه های عمرانی بندر چابهار، گفت: سال ۹۸ با اختصاص حدود تقریبی ۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه های سرمایه ای بندر چابهار اجرای بزرگترین برج کنترل دریایی و هوایی کشور در بندر چابهار آغاز شد و پیش بینی می شود مراحل ساخت آن تا انتهای دولت به بهره برداری برسد
آخرین جزئیات تعهد مالی آذربایجان
در خط آهن رشت-آستارا
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها با بیان اینکه تملک اراضی راه آهن رشت-آستارا آغاز شد، گفت: در حال تکمیل شکل قرارداد با قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار پروژه هستیم. عباس خطیبی درباره آخرین جزئیات خط آهن رشت- آستارا توضیح داد: عملیات اجرایی در بخشهای کوچکی از پروژه رشت- آستارا آغاز شده است.
وی با اشاره به لزوم تملک اراضی در مسیر این خط آهن گفت: تملک اراضی برای این پروژه ریلی پیش از سال جدید آغاز شد و امسال نیز منابعی برای تملک اراضی در خط آهن رشت- آستارا اختصاص دادهایم.
قرارگاه خاتم راه آهن رشت-آستارا را می سازد
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها با تاکید بر اینکه برای تامین منابع مالی در حال پیگیری هستیم، افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا طبق تفاهم نامه ساخت این خط ریلی را بر عهده میگیرد که در حال تکمیل شکل قراردادی برای آن هستیم.
خطیبی درباره سرنوشت کمک مالی که قرار بود کشور آذربایجان بابت تکمیل راه آهن رشت – آستارا و اتصال آن به آستارای آذربایجان پرداخت کند، گفت: رقمی که قرار بود کشور آذربایجان بابت تکمیل خط آهن رشت- آستارا و اتصال آن به آستارای آذربایجان اختصاص یابد فعلا تحت شعاع شیوع کرونا قرار گرفته و عملا سفر مسئولان دو کشور برای ایجاد ساز و کارها و برگزاری جلسات هماهنگی را به تعویق انداخته است.
وی اضافه کرد: با این حال تلاش میکنیم پس از کاهش شیوع کرونا این موضوع را در سطح کارشناسی و مدیریتی دنبال کنیم.
تکمیل رشت-آستارا حدود ۷هزار میلیارد تومان می خواهد
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها درباره محاسبه کل هزینه اجرای این پروژه ریلی بیان کرد: کل هزینه اجرای پروژه با نرخهای امروز حدود ۷ هزار میلیارد تومان شود.
خطیبی تاکید کرد: ما تلاش میکنیم تا پروژههای ریلی در سال جهش تولید به سرعت افتتاح و تکمیل شود و مراکز استانی بیشتری به شبکه ریلی متصل شوند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها اظهار کرد: اتصال بندر به ریل یا تکمیل کریدورهای ترانزیتی ریلی یا اتصال مراکز استان به شبکه ریلی از اهداف عمده ای است که در ساخت و تکمیل خطوط ریلی دنبال می شود.
طبق تفاهم نامه ای که پیش از این به امضا رسیده بود مقرر شد جمهوری آذربایجان کمک ۵۰۰ میلیون دلاری در تکمیل خط آهن رشت-آستارا-آستارای آذربایجان داشته باشد.
بنابراین گزارش روز یکم اردیبهشت امسال بود که رئیس جمهور کشورمان در تماس تلفنی با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان بر فراهم کردن زمینه توسعه همکاری ها تاکید و ابراز امیدواری کرد ساخت راه آهن رشت-آستارا به خوبی پیش برود.
تملک اراضی ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومانی برای احداث راهآهن رشت آستارا
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این دراینباره گفته بود: احداث راه آهن رشت- آستارا نیازمند تخصیص ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان برای تملک اراضی است. خیر الله خادمی با بیان اینکه مسیر ریلی اتصال به پایانه مرزی توسط وزیر راه و شهرسازی بازدید شد گفت: بازدید از پایانه مرزی آذربایجان و خط ریلی آن به طول ۱.۵ کیلومتر که از سال گذشته جهت جا به جایی بار و محمولهها از آن استفاده میشد به صورت کامل توسط وزیر راه و شهرسازی بازدید و برخی از موانع و مشکلات آن برطرف شد.
خادمی به احداث مسیر ریلی رشت به آستارا هم اشاره کرد و گفت: مجری پروژه مسیر ریلی رشت به آستارا تمامی کارگاههای احداث این مسیر ریلی را تجهیز کرده و در حال تملک بیشتر اراضی برای سرعت بخشیدن به این کارگاه است.