ارزیابی عملکرد ۴۳ ساله حوزه حمل و نقل هوایی از سالهای ۱۳۵۷ تاکنون حکایت از رشد ۷ برابری ناوگان هوایی کشور دارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کارنامه ۴۳ ساله وزارت راه و شهرسازی در حوزه صنعت هوایی به رغم تحریمهای ظالمانه و محدودیت در خرید تجهیزات، افزایش ۷ برابری […]
ارزیابی عملکرد ۴۳ ساله حوزه حمل و نقل هوایی از سالهای ۱۳۵۷ تاکنون حکایت از رشد ۷ برابری ناوگان هوایی کشور دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کارنامه ۴۳ ساله وزارت راه و شهرسازی در حوزه صنعت هوایی به رغم تحریمهای ظالمانه و محدودیت در خرید تجهیزات، افزایش ۷ برابری ناوگان هوایی را از آغاز انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ تاکنون در پی داشته است .
یکی از دستاوردهای حوزه حمل و نقل هوایی را میتوان افزایش ۷ برابری ناوگان حمل ونقل برشمرد که براساس آمار منتشر شده تعداد ناوگان هوایی تا پیش از انقلاب ۲۵ فروند هواپیما بوده است که این آمار در سال ۱۴۰۰ با وجود محدودیت ها به ۱۶۹ فروند رسیده است .
رشد حمل ونقل به خصوص حمل و نقل هوایی در توسعه گردشگری و جذب توریسم بسیار اهمیت دارد و در این راستا هرچه صنعت حمل و نقل هوایی پیشرفتهتر باشد به همان میزان صنعت گردشگری مترقیتر خواهد شد. براساس آمار منتشر شده در ۲۵ سال اخیر تعداد گردشگران بینالمللی تقریبا دو برابر شده و به تبع آن سرمایهگذاری در شرکتهای فرودگاهی و نوسازی هواپیماها میتواند به پیشرفت و توسعه کشور و همچنین صنعت گردشگری کمک کند.
تکیه بر نیروی داخلی برای دستیابی
به جایگاههای نخست اقتصادی منطقه
به یقین می توان گفت، صنعت هوانوردی هر کشوری ابزار جدی برای توسعه یافتگی آن کشور است که موجب دستیابی به جایگاههای نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و ایجاد تعامل سازنده و موثر در روابط بینالملل است . متاسفانه در سالیان گذشته برای حصول چشم انداز ۱۴۰۴ برنامه ریزی موثری انجام نشده و چالشهای پیش رو این صنعت را بی گمان با اتکا به نیرو متخصص و توان داخلی میتواند بخشی از مشکلات پیش رو در این صنعت را کاهش داد.
شایان ذکر است دراین سالها اقدامات خوبی برای توسعه ناوگان هوایی صورت گرفته است؛ از جمله افزایش تعداد فرودگاهها و مسیرهای هوایی کشور و همچنین پیوستن برخی از فرودگاههای کشور به مرزهای هوایی از اقدامات مفیدی بوده که انجام شده که این امر در توسعه روابط بین المللی و اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد. در دوسال گذشته به دلیل پاندمی کرونا در جهان و کاهش تعداد پروازهای داخلی و بین المللی، شرکتهای هواپیمایی از لحاظ مالی بسیار متضرر شدند، با این وجود وزارت راه و شهرسازی با اعلام آمادگی خود برای واردات واکسن و همچنین تغیر کاربری برخی از هواپیماهای مسافری به حمل بار نقش مهمی در قطع زنجیره کرونا داشتند. براساس اطلاعات منتشر شده هم اکنون بیش از ۲۴ هزار و ۳۳۱ صندلی در ناوگان هوایی کشور فعال است و بر اساس دادهها تعداد فرودگاههای تحت مالکیت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ۶۱ فرودگاه است که از این تعداد ۲۶ فرودگاه بینالمللی، ۲۷ فرودگاه مرز هوایی و ۷ فرودگاه داخلی هستند.
شایان ذکر است یکی ازعملکردهای وزارت راه و شهرسازی درسال ۱۴۰۰، انعقاد قراردادهای تامین مالی طرحهای زیرساختی حوزه حمل و نقل از محل ماده ۵۶ قانون الحاق (۱) به ارزش تقریبی ۱۵۰۰ میلیارد تومان و صدور ضمانت نامه دولت برای بانکهای طرف قرارداد عاملیت است.