رشد ۵ درصدی مصرف گاز در کردستان
رشد ۵ درصدی مصرف گاز در کردستان

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در استان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است. احمد فعله‌گری اظهار داشت: کشور ایران دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی است و چهارمین کشور میزان تولید گاز دنیا است اما با […]

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در استان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.
احمد فعله‌گری اظهار داشت: کشور ایران دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی است و چهارمین کشور میزان تولید گاز دنیا است اما با تاسف سومین کشور مصرف کننده گاز جهان هستیم‌.
مدیرعامل شرکت گاز کردستان با بیان اینکه ایران در بحث تجارت گاز، سهمیه‌ای جزئی دارد، گفت: دلیل آن نیز میزان مصرف بالای گاز در کشور است لذا ما باید با رعایت صرفه‌جویی سعی در محافظت این ثروت برای آیندگان داشته باشیم.
وی در ادامه به موضوع کمبودهای گاز در زمستان در سطح کشور اشاره کرد و افزود: استخراج گاز در شرایط بسیار پیچیده‌ای رخ می‌دهد و ابن کمبود نیز ناشی از افزایش ‌چشمگیر و بی‌رویه گاز در سرمای امسال بود.
فعله‌گری یادآور شد: در زمستان امسال با توجه به مدت طولانی که سرمای هوا در استان کردستان حاکم بود، اما با آماده‌باش نیروهای این مجموعه با تلاش شبانه روزی هیچگونه قطعی گازی در سطح استان نداشتیم اما مصرف گاز به شدت افزایش پیدا کرد و از آذر تا همین چند روز گذشته در پیک مصرف بودیم. مدیرعامل شرکت گاز خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در استان یک و میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.
فعله‌گری با بیان اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج به اندازه یک سوم کل استان گاز مصرف می‌کنند، گفت: این نیروگاه روزانه ۴ و نیم میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند. به گفته وی، در فصل زمستان امسال نیز بیش از ۸۰ درصد مصرف در بخش خانگی بود و برای پایداری از شبکه، ناچار به قطع گاز برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی شدیم که امکان استفاده از سوخت دوم را داشتند. وی در ادامه افزود: یکی از موضوعاتی که امسال دولت بر روی آن حساس بود، پایش مصرف گاز در ادارات بود و در همین راستا در طول سه ماهه گذشته ۲۵ هزار و ۷۰۰ بازدید از سیستم‌های گرمایشی و میزان مصرف گاز در ادارات به عمل آمد. مدیرعامل شرکت گاز کردستان اضافه کرد: همچنین بیش از ۲ هزار و ۵۷۰ بازدید از مجتمع‌های تجاری و صنعتی استان صورت گیرد. فعله‌گری با اشاره به اینکه شرکت گاز در راستای استفاده بهینه گاز، اصلاح موتورهای خانه‌های ادارات و مجمتع‌ها را در دستور کار قرار داده است، گفت: تمام واحدهای خانگی، صنعتی و … با ثبت‌نام در سایت تعیین شده می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند. وی اضافه کرد: شرکت گاز از هزار و ۱۰۰ مشترکین که ثبت‌نام انجام داده، اصلاح موتورخانه بیش از ۴۰۴ مشترک با هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد تومان انجام داده که همین اقدام کاهش ۲۰ درصدی مصرف گاز را به دنبال داشته است. وی افزود: شرکت گاز استان کردستان جزو شرکت‌های برتر شرکت ملی گاز ایران است و با وجود توپوگرافی سخت استان توانسته تاکنون به بیش از هزار و ۵۷۳ روستای استان معادل ۹۹ درصد جمعیت روستایی گازرسانی کند که نسبت به میانگین کشوری ۱۰ درصد جلو هستیم.
مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان با اشاره به اینکه این شرکت برای خانواده‌های نیازمند اقداماتی انجام داده، خاطرنشان کرد: با توجه به مقررات و قوانین، اشتراک‌پذیری مساجد و مدارس و خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد، بهزیستی و نهادهای حمایتی به صورت رایگان صورت گرفت و در سال جاری بیش از یک هزار مشترک زیرپوشش نهادهای حمایتی به شبکه سراسری گاز کشور وصل شد.