زهرا ایرانشاهی / به رغم فشار تحریم ها و شیوع ویروس کوید۱۹، سازمان بنادر در راستای افزایش سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر، قرارداد ۵۰ هزار میلیاردی احداث بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی را سال گذشته امضا کرد تا در سایه رشد مشارکت با بخش خصوصیِ عملکرد بنادر بازرگانی […]
زهرا ایرانشاهی /
به رغم فشار تحریم ها و شیوع ویروس کوید۱۹، سازمان بنادر در راستای افزایش سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر، قرارداد ۵۰ هزار میلیاردی احداث بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی را سال گذشته امضا کرد تا در سایه رشد مشارکت با بخش خصوصیِ عملکرد بنادر بازرگانی را تا اندازه قابل توحهی بهبود بخشد.
این در حالی است که علاوه بر چنین اقداماتی در سال گذشته، قرارداد احداث بزرگ ترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی نیز به ارزش ۵۰ هزار میلیارد ریال که وسیعترین ترمینال مکانیزه معدنی است اخیرا با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به امضا رسیده است.
سازمان بنادر و دریانوردی، مزایای در نظر گرفته شده در اجرای این پروژه را ایجاد یک ترمینال مکانیزه مواد معدنی با تمرکز بر حمل و نقل ریلی مواد معدنی از مبادی مربوطه تا بندر شهید رجایی و بالعکس، ارتقای ظرفیت عملیاتی صادرات مواد معدنی کشور از طریق احداث اسکله و سرمایه گذاری جهت خرید تجهیزات تخصصی، ایجاد اشتغال پایدار نیروی انسانی برای ۵۰۴ نفر به صورت مستقیم، کاهش حوادث در بندر به دلیل تمرکز فعالیت بر حمل و نقل ریلی، افزایش حمل و نقل کالا به صورت ریل پایه، امکان پهلودهی شناورهای غول پیکر مواد معدنی، کاهش آلایندگی و آلودگی هوا به دلیل انجام عملیات تخلیه و بارگیری به روش کاملا مکانیزه اعلام کرده است.
سازمان بنادر و دریانوردی سال گذشته اقدمات متعدد و اثرگذاری را در حوزه دریایی و ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی انجام داده که علاوه بر جلوگیری از انسداد مجرای تجارت دریایی کشور به رغم اعمال تحریم های آمریکایی ها و تأمین سوخت کم سولفور مورد نیاز خطوط کشتیرانی با پیگیری از مراجع ذیربط می توان به نقش آفرینی بنادر در مقابله و کنترل سیلاب استان های ساحلی کشور اشاره کرد.
حالا اما مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه پروژه های اجرایی در بنادر نباید حتی یک روز هم تاخیر داشته باشد، گفت: به رغم محدودیت های متعدد در سال جاری و تاثیر آن بر اقتصاد و تجارت بین المللی پروژه های اجرایی در بنادر نباید از برنامه زمان بندی خود خارج شوند.
محمد راستاد از انجام فرآیند ترک تشریفات قرارداد ساخت ۴۰ فروند شناور عملیاتی بنادر در سازمان برنامه و بودجه خبر داده و گفته است: در سال جدید و در حوزه تجهیزات، با نهایی سازی فرایند قرارداد ساخت ۴۰ فروند شناور عملیاتی بنادر از مجموع ۸۳ فروند شناور مورد نیاز، و برنامه ریزی برای ۴۳ فروند باقی مانده، گام بزرگی در راستای نوسازی تجهیزات و ناوگان سازمان بنادر و دریانوردی برداشته می شود.
این در حالی است که مرداد ماه سال گذشته نیز یک فروند شناور مسافری ۱۵۸ نفره ساخت داخل با بدنه آلومینیومی و از کلاس کاتاماران به ناوگان مسافری دریایی مرکز استان هرمزگان الحاق شده است. همچنین به طور کلی نیز بیش از ۸۰۰ قطعه مورد نیاز در تجهیزات دریایی، بندری و مخابراتی با حمایت سازمان بنادر و در داخل کشور ساخته شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در همین ارتباط، نهادینه سازی و اجرایی سازی فرهنگ مهندسی ارزش را یکی از اولویت های سازمان بنادر برشمرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی که این سازمان و حتی کشور، با محدودیت منابع مواجه است، مهندسی ارزش کمک می کند تا پروژه ها با رویکرد مناسب تر به لحاظ کیفی و صرفه جویی در هزینه ها، اجرایی و عملیاتی شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تداوم محدویت های ناشی از بیماری کرونا، گفت: همچنان همه بخش ها در سازمان ملزماند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در دستورکار جدی خودشان قرار دهند.
او با اشاره به اجرایی شدن شیوه نامه نظارت بر قراردادها، خاطرنشان کرد: گزارش بازرس مدیرعامل از یکی از بنادر در خصوص اجرایی شدن این شیوه نامه مطلوب نیست و لازم است مدیران کل بنادر در باره اجرایی شدن شیوه نامه نظارت بر قراردادها و دقت در محتوای این شیوه نامه، ورود جدی داشته باشند و مشکلات بنادر نباید به هیچ وجه مورد غفلت قرار گیرد و باید به سرعت در ستاد تعیین تکلیف شود.
راستاد یکی از چالش ها در بنادر را عدم اقدام به موقع در خصوص اتمام قراردادها و انعقاد قرارداد های جدید برای انتخاب پیمانکاران، مشاوران، اپراتورها و سرمایه گذاران برشمرد و تاکید کرد: بنادر باید ۷ ماه پیش از خاتمه قراردادها، اقدامات لازم را انجام دهند تا شاهد خلاء و تاخیر در انعقاد قرارداد جدید نباشیم.
گفتنی است که قرار است در نیمه نخست امسال ۵ قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار امضا شود. بنابراین با تخفیفات و مشوق های ویژه ای که توسط سازمان بنادر و دریانوردی برای بندر چابهار لحاظ شده، سال گذشته نیز ۷ قرارداد سرمایه گذاری منعقد شد که این روند رشد ۲۰ درصدی جذب سرمایه گذاری را نشان می دهد.
این قراردادها به ارزش بیش از ۴۰۸ میلیارد تومان و در زمینه احداث مخازن نفتی، گازی، قیر، احداث انبارهای چند منظوره نگهداری کالا و ایجاد سایت شستشو و ضدعفونی کامیون ها است.
این در حالی است که ۵ قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی نیز در دست بررسی است و پیش بینی می شود این قراردادها در نیمه اول امسال منعقد شود، ارزش تقریبی قراردادها ۲,۵۰۰ میلیارد ریال و در زمینه احداث مخازن فرآورده های نفتی و انبارهای چند منظوره نگهداری کالا است.