رفع نگرانی از افکار عمومی
رفع نگرانی از افکار عمومی
در سال 1401 و زمانی که در دولت مرحوم رییسی موج ورود بی‌ضابطه و بی‌نظارت اتباع افغانستان به کشور اوج می‌گرفت و دولت سیزدهم نیز با بی‌عملی و سکوت در برابر آن، خود را راضی به این امر نشان می‌داد احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و پدرخانم رییس‌جمهور فقید، ایرانی‌ها را توصیه و تشویق به پذیرش این مهاجران می‌کرد و با اشاره به موضوع تاریخی مهاجرین و انصار در صدر اسلام بر این تأکید داشت که ایرانی‌ها اموال و سرمایه خود را با آنان شریک شوند.

در همان ایام هم کارشناسان و دلسوزان در این زمینه هشدار می‌دادند و از دولت سیزدهم که هیچ طرح و برنامه‌ای برای حفظ مرزها ندارد، انتقاد می‌کردند.
البته مخالفت با حضور مهاجران غیرقانونی به هیچ عنوان به معنی نفرت‌پراکنی علیه شهروندان کشور همسایه شرق ایران نیست و همه آگاه هستیم افغان‌های بی‌شماری از ابتدای دهه شصت و پس از تحولات سیاسی در افغانستان به ایران مهاجرت کردند و بدون هیچ مشکلی در ایران سکونت داشتند.
موضوعی که مورد تأکید این نوشتار و البته مورد نگرانی مردم است این است که مرزهای شرقی در سه ساله اخیر تقریباً به حال خود رها شد و همزمان تمایل مردم افغانستان به ترک کشور بعد از سقوط دولت اشرف غنی و استقرار طالبان به‌شدت اوج گرفت که اولویت بسیاری از آنان نیز اروپا است اما با توجه به دیوار مرزی ترکیه در غرب کشور، این امکان برای آنان فراهم نیست و ناچاراً در ایران می‌مانند.
به‌نظر می‌آید در دولت مسعود پزشکیان نگاه منطقی بر این موضوع حاصل شده است و مدیران کشوری و انتظامی در کنار هم بر دو موضوع توافق کردند نخست بازگرداندن و دیپورت مهاجران غیرمجاز و دوم اقدام به انسداد مرز با احداث دیوار حایل یا گماردن پست‌های مراقبتی.

ایران توان پذیرش این همه مهاجر افغانستانی را ندارد
وزیر کشور در بخشی از اظهارات خود در برنامه تلویزیونی «صف اول» به حضور اتباع افغانستانی در داخل کشور اشاره و گفت: ملت افغانستان رنج‌های زیادی در گذر تاریخ معاصر متحمل شدند، چند بار کشورشان اشغال شد، اشتراکات زیادی با ما دارند، ملتی با فرهنگ و سخت‌کوش هستند، اما این رنج‌های روزگار موجب شده که به کشورهای مختلف مهاجرت کنند، اما بیشتر این مهاجرت به ایران عزیز ما بوده است.
اسکندر مومنی با بیان این‌که نگاه ما به ملت افغانستان یک ملت با فرهنگ است، گفت: اما کشور ما هم توان این همه مهاجرت را ندارد واقعاً، نه این‌که ما بخواهیم مثلاً بگوییم با یک نگاه دیگری به آنها نگاه کنیم، واقعا این حجم از ورود مهاجرین از افغانستان تحملش برای کشور ما سخت است.
وزیر کشور با تأکید بر این‌که اولویت اول طبیعتاً با مهاجرینی است که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز وارد کشور می‌شوند و یا در کشور حضور دارند است، گفت: در تمام کشورهای دنیا هم همین‌طور است و سازوکارهایی برای مهاجرین دارند، کشورهای دیگر هم باید احترام بگذارند به سازوکارها و قوانین داخلی، طبیعتاً ما در این ساماندهی که صورت خواهیم داد، اولویت با آنهایی است که غیرقانونی آمده‌اند و یا مجوز اقامت ندارند، این برای کشورمان قابل تحمل نیست و همه آسیب می‌بینند و فرصت‌های شغلی زیادی گرفته می‌شود، اما با یک برنامه‌ریزی علمی، مناسب و یک ساماندهی و سازماندهی مناسب خواهد بود.

انسداد مرزها باید یکپارچه انجام شود
وزیر کشور با بیان این‌که کنترل و انسداد مرزها به مردم احساس امنیت و آرامش می‌دهد و از ناامنی‌ها و تهدیدها جلوگیری می‌کند، گفت: نیروهای مسلح این کار را شروع کرده‌اند.
مؤمنی اضافه کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم انسداد مرز انجام شده که یکپارچه انجام شود.
وزیر کشور اظهار کرد: در برخی مناطق مرزی مخصوصاً مرزهای شرقی ناامنی وجود دارد و ناامنی وارد کشور می‌شود. طرح انسداد مرزی آغاز شده است، ولی باید سرعت داده شود و امیدوارم منابع لازم برای این طرح پیش‌بینی شود. مؤمنی اضافه کرد: بخشی از طرح انسداد مرزی، دیوارکشی است و بخشی از آن با کنترل‌های راداری، اپتیکی، الکترونیکی انجام می‌شود و بخشی هم سیم‌خاردار است، اما وقتی این انسداد انجام می‌شود که کل مرزها یک‌پارچه پوشش داده شود تا به این اطمینان برسیم که امکان تردد غیرمجاز از مرزها وجود ندارد.
روز گذشته سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا نیز در همین موضوع اظهارنظری داشت و گفت: نزدیک به ۲ میلیون اتباع غیرمجاز تا پایان سال از کشور خارج می‌شوند.
فرمانده کل انتظامی کشور گفت: تلاش داریم با اقداماتی که بایستی دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت کشور و سایر دستگاه انجام بدهند امسال تا پایان سال عدد قابل توجهی از اتباع غیرمجاز خارجی که حضور آنها غیرقانونی است و نمی‌توانند در کشور حضور داشته باشند را از کشور طرد کنیم.
با توجه به عزم وزارت کشور دولت چهاردهم و همراهی فرماندهی نیروی انتظامی به‌نظر می‌رسد موضوع برخورد با مهاجران غیرقانونی افغان بر روی میز دولت‌مردان قرار گرفته است و اگر این برنامه‌ها به درستی اجرا شود، یکی از نگرانی‌های مهم افکار عمومی مرتفع خواهد شد.