بانک دی امنیت کاربران کارت های نقدی خود را در مقابل سوء استفادههای احتمالی بیش از پیش افزایش داده است. با گذشت حدود دو سال از اجباری شدن استفاده از رمز پویا در تراکنش های اینترنتی، اکنون میتوان به خوبی موفقیت آمیز بودن این پروژه را ارزیابی کرد. در شرایطی که سرقت از حساب بانکی […]
بانک دی امنیت کاربران کارت های نقدی خود را در مقابل سوء استفادههای احتمالی بیش از پیش افزایش داده است.
با گذشت حدود دو سال از اجباری شدن استفاده از رمز پویا در تراکنش های اینترنتی، اکنون میتوان به خوبی موفقیت آمیز بودن این پروژه را ارزیابی کرد.
در شرایطی که سرقت از حساب بانکی با تراکنش های جعلی اینترنتی باعث نا امن شدن فضای اقتصادی کشور و عدم اعتماد مشتریان نظام بانکی به اپلیکیشن های پرداخت شده بود، عملیاتی شدن پروژه رمز پویا و از کار افتادن رمزهای دوم ایستا در همه کارت های بانکی، میزان سوء استفاده از حساب مشتریان را تقریبا به صفر رسانده است.
اما این همه ماجرا نیست، چرا که هنوز هم کارتهای بانکی به اندازه کافی امن نیستند. گرچه رمز دوم در هر دقیقه تغییر میکند و تراکنش های اینترنتی به نقطه مطلوبی از امنیت رسیده اند، اما تراکنش های حضوری که از طریق دستگاه های کارت خوان و با رمز اول ثابت انجام می شوند، همچنان با خطر سوء استفاده مواجه اند.
همه ما در خریدهای روزانه با این مشکل مواجه شدهایم که کارت خوان در نقطه ای غیرقابل دسترس مشتری قرار گرفته است و یا اساسا فرهنگ وارد کردن رمز اول کارت توسط مشتری هنوز در واحدهای صنفی کوچک و بزرگ مورد قبول واقع نشده است.
اعلام رمز با صدای بلند توسط مشتریان و وارد کردن آن توسط دارنده کارت خوان، یک حفره بزرگ امنیتی در تبادلات مالی است، چرا که گم شدن یا سرقت کارت بانکی با رمز مشخص، می تواند به تخلیه موجودی آن در زمان اندک منتهی شود.
ماجرا زمانی خطرناک تر می شود که بدانیم امروز نه تنها بانک ها، بلکه شرکت های بخش خصوصی نیز به ارائه کارت خوان های عمومی و سیار می پردازند. در چنین شرایطی، احتمال وجود کارت خوان های بی هویت، کارت خوان های با هویت جعلی و یا کارت خوان های دارای هویت پیچیده و غیرقابل دسترس، بدون شک منتفی نیست.
اما راه حل چیست؟ آیا می توان دارندگان کارت خوان را به «نپرسیدن رمز» مجبور کرد؟ می توان از همه آنها خواست که کارت خوان را در دسترس مشتری قرار دهند تا او خود رمز کارتش را وارد کند؟ طبیعی است که این راهکارها می تواند چالش آفرین باشد، اما راهکار دیگری هم برای حل این مشکل وجود دارد و آن تامین امنیت رمز کارت از سوی دارنده کارت است.
این امکان را بانک دی برای مشتریان خود ایجاد کرده است، به طوری که رمز اول کارت های بانک دی نیز همانند رمز دوم می تواند با انتخاب مشتری به صورت پویا و نه ایستا ارائه شود.
به این منظور، سامانه «رمزساز دی» در اپلیکیشن «دی جت»، خدمت فعالسازی «رمز اول» یکبار مصرف را به مشتریان معرفی می کند. در این سامانه، کاربر می تواند تنها با فعال کردن گزینه «رمز اول کارت»، هر بار یک رمز اول ۴ رقمی جدید داشته باشد.
با این روش، کاربر حتی اگر رمز کارت خود را به صورت عمومی هم اعلام کند، هیچ کس امکان سوء استفاده از آن را نخواهد داشت، چرا که این رمز نه تنها پس از یک بار استفاده اعتبار خود را از دست می دهد، بلکه تنها با گذشت ۳۰ ثانیه از دریافت، غیر معتبر خواهد شد.
مدیرعامل بانک سینا در بازدید از مدیریت منطقه مازندران:
احترام به مشتری و رعایت اخلاق حرفهای، موثرترین ابزار در کسب موفقیت است
مدیرعامل بانک سینا با ابراز رضایت از روند رو به رشد آمار و شاخص های عملکردی شعب استان مازندران خواستار تلاش و مشارکت بیشتر، همراه با رعایت اخلاق حرفه ای در تعامل با مشتریان برای کسب موفقیت بیشتر و استفاده بهینه از ایده های نو در بهبود امور شد. دکتر ایمانی در بازدید از مدیریت منطقه مازندران ضمن قدردانی از عملکرد کارکنان این منطقه، روند فعالیت های اجرایی شعب را ستود و بر تلاش بیشتر جهت بهبود و ارتقاء سهم بازار، تکریم ارباب رجوع و مدیریت نقدینگی در شعب تاکید کرد.
وی با اشاره به ارائه خدمات و محصولات جدید از سوی بانک گفت: تمام همکاران با همه توان و اتکا به این ظرفیت در راستای ارتقاء خدمات بانکی، جذب مشتریان و منابع جدید تلاش کنند تا بانک سینا مانند همیشه در جایگاه والای خود در زمینه ارائه خدمات مطلوب به مشتریان باقی بماند. مدیرعامل بانک سینا با اشاره به اینکه باید با تلاش دلسوزانه از دستاوردهای درخشان بانک در کسب موفقیت ها حفاظت و صیانت کنیم؛ گفت: می توان با اجرای پروژه های راهبردی و انسجام سازمانی، کیفیت عملکرد را ارتقاء داد و با خلق ایده های نو بهره وری بیشتری از امکانات فراهم آورد.
دکتر ایمانی به مواردی چون بازاریابی مستمر، آراستگی شعب و برنامه محوری کارکنان اشاره کرد و افزود: برنامه محوری از عوامل رشد و پیشرفت بانک محسوب می شود و در این راستا خلاقیت کارکنان حائز اهمیت است تا با برنامه ریزی موثر در جهت تحقق اهداف بانک تلاش نمایند. گفتنی است دکتر ایمانی ضمن بازدید از شعبه جدید امیر مازندرانی و محل احداث دفتر مدیریت منطقه در طبقه فوقانی شعبه، از ایجاد باجه در این منطقه خبر داد و ابراز امیدواری کرد تاسیس این باجه جدید زمینه ارائه خدمات بهتر به مشتریان را فراهم کند و اقدامی موثر در جهت تامین رضایتمندی مشتریان باشد. گفتنی است در این سفر ایروانی معاون مهندسی و پشتیبانی، احمدی مدیرعامل شرکت توسعه سینا و عاطفی رئیس اداره مهندسی همراه مدیرعامل بودند.
مدیرعامل بانک سپه:
مشتریان قدیمی سرمایه ارزشمند بانک سپه هستند
مدیرعامل بانک سپه در بازدید از دو شعبه این بانک در شرق تهران مشتریان قدیمی را سرمایه ارزشمند خواند و بر لزوم حفظ آنها و جذب مشتریان جدید با عرضه خدمات و محصولات متناسب نیاز آنها تأکید کرد. دکتر آیتالله ابراهیمی در بازدید از شعب پیروزی (قوامین سابق) و نبرد (مهراقتصاد سابق) به اجرای برنامههای حوزه فناوری اطلاعات بانک سپه در شعب سراسر کشور یادآور شد: بهروزرسانی سامانهها و سیستمهای بانک سپه نباید در خدماترسانی مطلوب به مشتریان خللی ایجاد کند. وی ضمن قدردانی از همراهی و شکیبایی مشتریان بانک سپه از تمام همکاران خود بهویژه در واحدهای صف خواست با سعهصدر مشتریان را راهنمایی کنند. مدیرعامل بانک سپه با اشاره به لزوم افزایش فعالیتهای بازاریابی درون و برون شعبهای گفت: این بانک با تقویت و ارتقای دانش شغلی کارکنان بهویژه روسای شعب در سراسر کشور زمینه عرضه خدمات و محصولات جدید بانکی با کیفیتتر و آسان به مشتریان علیالخصوص مشتریان بزرگ و حقوقی را فراهم خواهد کرد. وی افزود: بانک سپه با بهروزرسانی سامانهها و سیستمهای و توانمندسازی نیروی انسانی به مشتریان در سراسر شعب خود تمام خدمات بانکی را بهصورت یکپارچه و یکسان عرضه خواهد کرد.
در این دیدار دکتر ابراهیمی ضمن گفتوگوی صمیمی با کارکنان و بررسی عملکرد شعب پیروزی (قوامین سابق) و نبرد (مهراقتصاد سابق) به رفع مشکلات حوزه نیروی انسانی بانک تأکید کرد. حسین صفری، مدیر امور ناحیه یک، سیدعلیرضا هاشمی، مدیر امور حوزه مدیریت و روابط عمومی، محمد جوادی، مدیر شعب منطقه دو تهران و محمدرضا سراجی پور، رئیس اداره کل حوزه مدیریت عامل و هیئت مدیره بانک سپه دکتر ابراهیمی را در این بازدید همراهی میکردند.