روزگار سیاه ایرانیان و تمسخر لیست سیاه توسط تندروها
روزگار سیاه ایرانیان و تمسخر لیست سیاه توسط تندروها
اف ای تی اف، هم چندسالی است مثل مرگ بر آمریکا، انرژی هسته‌ای و نظایر آن به دایره واژگان سیاست خارجی ایران بدل شده و اصلا مهم نیست که امام جمعه تهران و رئیس مجلس خبرگان حتی توانایی ادای این اصطلاح را ندارد.

به گزارش روزنامه جمله – اف ای تی اف، هم چندسالی است مثل مرگ بر آمریکا، انرژی هسته‌ای و نظایر آن به دایره واژگان سیاست خارجی ایران بدل شده و اصلا مهم نیست که امام جمعه تهران و رئیس مجلس خبرگان حتی توانایی ادای این اصطلاح را ندارد، یا اینکه حتی بعد از شهادت حاج قاسم هم هنوز هستند کسانی که می‌گویند اگر به FATF بپیوندیم باید حاج قاسم را کت بسته به آمریکایی‌ها تحویل بدهیم، مهم اینجاست که ما اصولی داریم که از آنها کوتاه نمی‌آییم و یکی از آنها همین معاهده است.
در دولت روحانی هرچه فحش بود نصیب قوه مجریه به خصوص وزارت خارجه کردند که شما وطن فروش هستید و پیوستن به FATF دست ما را جلوی استکبار رو می‌کند، اما حالا که خودشان بر مسند کار نشسته‌اند به همان گروه مالی جاسوس و بی شرف نامه زده‌اند که چرا ما را از لیست سیاه خارج نمی‌کنید. کسانی که قرار گرفتن در لیست سیاه را افتخار و نشان دهنده دوری از نظام لیبرال می‌دانستند، حالا به خواهش و تمنا افتاده‌اند که اتفاقا ما روش‌های لیبرال را دوست داریم و باید از لیست سیاه خارج شویم.
به‌دنبال نامه اعتراضی وزیر اقتصاد، رئیس گروه ویژه اقدام مالی طی نامه‌ای رسمی ضمن پذیرش درخواست ایران اعلام کرد که اصلاحات و تغییرات در استانداردهای خود مرتبط با قطعنامۀ ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان‌ملل را به شبکه جهانی مبارزه با پول‌شویی اعلام کرده اما ایران هنوز در لیست سیاه این سازمان قرار دارد.
مسئله آنقدر عجیب و غریب شده و تاثیرش سوء آن بر اقتصاد آنقدر بالا رفته و البته برخی آنقدر از پیوستن ایران به این معاهده ناامید شده‌اند که پیشنهادات مبهمی می‌دهند.
مثلا پزشکیان FATF داخلی را راه‌ حلی برای مبارزه با فساد قلمداد کرد و گفت: اگر خواهان مبارزه با فساد، رانت و شفافیت هستیم باید FATF داخلی را راه‌اندازی کنیم. این نماینده البته نمی‌گوید وقتی FATF اصلی روی هواست، از حاکمیت چه انتظاری برای FATF بدلی می‌توان داشت. برخی دیگر حتی حرفهای عجیب تری هم زده‌اند. درحالی‌که دلیل قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه مالی رعایت نکردن چند بند از این تفاهم است،
محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:معتقدم باید رسما عضو شویم و در جاهایی که به نفعمان هست عمل کنیم جاهایی هم که به نفعمان نیست عمل نکنیم.
البته آقای مهندس توضیح نمی‌دهند که اگر پیشنهاد ایشان عملی شود چه ضمانتی برای قرار نگرفتن مجدد نام ایران در لیست سیاه وجود دارد.
البته نامه اخیر وزیر اقتصاد و سکوت مصباحی مقدم یکی از مخالفان جدی پیوستن به FATF خبر از تغییراتی بنیادین می‌دهد و به احتمال زیاد ایران این ماجرا را نیز مثل ده‌ها مورد دیگر بعد از کلی هزینه دادن بالخره می‌پذیرد و مردم می‌مانند و زیان انباشته ای که اساسا معلوم نشد چرا بر آن‌ها هوار شده است.
اف ای تی اف برای بازار ارز و سرمایه نیز مهم است و همانطور که اخبار منفی در این‌باره بر بازار ارز و سرمایه اثر گذاشته، اخبار مثبت نیز تاثیرگذار خواهد بود، این مسئله نه تنها درباره ایران بلکه در رابطه با بسیاری از کشورها صدق می‌کند.
مثلا در دهه پایانی اکتبر سال ۲۰۲۱ ترکیه در لیست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف قرار گرفت و بررسی نمودار لیر به دلار نشان می‌دهد لیر ترکیه درست بعد از این اتفاق سقوط سنگینی را تجربه کرده‌است.
بعد از آنکه در مهرماه سال جاری، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در حوزه فعالیت‌های موشکی و تبادل خدمات و فناوری‌های مرتبط، از جمله توقیف اموال و محدودیت‌های مالی علیه برخی افراد و نهادهای ایران، بدون هیچ قید و شرطی تمام شد، نام ایران همچنان در ذیل توصیه شماره هفت قرار داشت. به همین دلیل وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رییس گروه ویژه اقدام مالی خواست تا نام ایران از ذیل توصیه شماره هفت خارج شود و بالاخره رئیس این گروه در نامه‌ای رسمی از پذیرش درخواست ایران اعلام خبر داده است، این خبر انتظارات افزایشی بازار ارز را تعدیل کرد در روز قبل قیمت دلار پس از انتشار این خبر در بازار ارز منفی شد، البته خبر تعلیق مذاکرات برجام تا انتخابات آمریکا نیز خبری بود که اثرگذاری خبر اف‌ای تی‌اف بر بازار ارز را کاهش داد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی