روزگار سیاه خودروسازان ایرانی
روزگار سیاه خودروسازان ایرانی
ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع زیان انباشته ای حدود 187 هزار میلیارد تومانی را در صورت های مالی خود تا پایان 1402 ثبت کردند که رکوردی دردناک است و نشان دهنده وضعیت قرمز در این صنعت پرحاشیه است.

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع زیان انباشته ای حدود ۱۸۷ هزار میلیارد تومانی را در صورت های مالی خود تا پایان ۱۴۰۲ ثبت کردند که رکوردی دردناک است و نشان دهنده وضعیت قرمز در این صنعت پرحاشیه است.
آمار جدید در حالی اعلام شده که خودروساز بزرگ کشور در پایان سال ۱۴۰۱ در مجموع زیان انباشته ۱۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را در صورت های مالی خود درج کرده بودند
بنابراین در یک سال زیان انباشته ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نزدیک به ۵۸ هزار میلیارد تومان یا ۴۴ درصد رشد کرده است. بر اساس تحلیل اکو ایران ایران خودرو در میان شرکت های خودروساز بیشترین سهم را از کیک زیان دهی خودروسازان در پایان سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است.
این خودروساز در پایان سال گذشته حدود ۱۱۱ هزار میلیارد تومان زیان انباشته را به خود دیدند. این میزان زیان از زیان کل ثبت شده در صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور در پایان سال ۱۴۰۲ حول و حوش ۶۰ درصد زیان دهی خودروسازان را به تنهایی به خود اختصاص داده اند. سهم خودروسازی سایپا نیز از زیان انباشته کل نزدیک به ۲۷ درصد است. ان طور که صورت های مالی خودورسازی سایپا در پایان سال گذشته نشان می دهد این خودروسازی حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان را در صورت های مالی خود ثبت کرده است.سومین خودروساز بزرگ کشور یعنی پارس خودرو نیز حول و حوش ۱۳ درصد از کل زیان انباشته را در میان خودروسازان بزرگ کشور بر عهده گرفته است.
پارس خودرویی ها در مجموع تا پایان سال پیش نزدیک به ۲۴هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته را تجربه کرده است.
بخش عمده زیان انباشته شرکت های خودروساز از ناحیه قیمت گذاری دستوری به خودروسازان تحمیل شده است.البته هزینه های سربار در شرکت های خودروساز نیز منجر به عمیق شدن چاه زیان دهی آنها شده است.تمام این اتفاق ها ریشه در حضور دولت در خودروسازی دارد. خودروسازان زمانی که نتوانند قیمت فروش محصولات تولیدی خود را به صورت مستقل تعیین کنند. زمانی که نمی توانند نیروی کار خود را بر اساس نیاز تعدیل کنند، همه این مسائل سبب می شود تا خودروسازان در باتلاق زیان دهی غرق شوند.سیاست گذار کلان باید هر چه زودتر با تغییر در رویکردهای خود در حوزه خودرو و واگذاری مدیریت این شرکت ها به مدیران لایق بخش خصوصی زمینه را برای بهبود وضعیت مالی شرکت های خودروساز رقم بزنند. آمار این زیان ها درحالی منتشره شده است که تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور در پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت همراه بود.بررسی اطلاعات منتشر شده ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد تولید خودرو در دومین ماه از فصل بهار به نسبت همین بازه زمانی در ۱۴۰۲ با افت ۱۷.۵درصدی مواجه شده است.سه خودروساز نیمه دولتی در پایان دومین ماه از سال ۱۴۰۳ در مجموع حدود ۱۱۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. اما شرکت های خودروساز یاد شده در اردیبهشت سال گذشته بیش از ۱۴۰ هزار و ۸۵۰ دستگاه از محصولات حاضر در سبد محصولات سواری خود را تولید کرده بودند تا شاهد کاهش تیراژ حول و حوش ۲۴ هزار و ۷۰۰ دستگاهی در تولید انواع سواری در سه شرکت خودروساز بزرگ کشور در بازه زمانی مورد بررسی باشیم.
ایران خودرو در میان سه خودروساز بزرگ کشور به لحاظ تولید همچنان در جایگاه اول قرار دارد. سایپا دوم است و پارس خودرو (شرکت زیر مجموعه سایپا) نیز جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.تحلیلگران معتقدند دلیل اصلی این افت تولید و فروش را باید در تضعیف بنیه مالی شرکت های خودروساز به دلیل نرسیدن مجوز افزایش قیمت جست و جو کرد.

  • نویسنده : ملیحه منوری-سردبیر