روز از نو، آلودگی هوا از نو
روز از نو، آلودگی هوا از نو

طبق سنت هرساله، با پایان فعالیت سامانه‌های بارشی، آلودگی هوا که دیگر میزبان کلانشهرهاست بار دیگر خود را نشان می‌دهد. مدیر واحد پایش کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این چالش می‌گوید: مقابله با این مشکل، راهکارهای بلندمدتی دارد. به گزارش ایسنا، پس از گذشت کارناوال چندروزه باد و بارش در کشور، دوباره نوبت […]

طبق سنت هرساله، با پایان فعالیت سامانه‌های بارشی، آلودگی هوا که دیگر میزبان کلانشهرهاست بار دیگر خود را نشان می‌دهد. مدیر واحد پایش کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این چالش می‌گوید: مقابله با این مشکل، راهکارهای بلندمدتی دارد.

به گزارش ایسنا، پس از گذشت کارناوال چندروزه باد و بارش در کشور، دوباره نوبت به خودنمایی آلودگی هوا رسیده است. این چرخه هرساله تکرار می‌شود و بارش‌های چندروزه و وزش باد تنها مسکن برای هوای بیمار کلانشهرهایی مثل تهران است. در روزهای اخیر نیز سازمان هواشناسی دوباره از تیره و تار شدن هوای تهران و چند کلانشهر دیگر خبر داده است.
راهکارهای حل مشکل آلودگی هوا یکی دو روزه قابل اجرا نیست و معمولا زمان‌هایی که آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد، کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل و تصمیم‌های مقطعی برای حل این مشکل گرفته می‌شود. این همان تفاوت اصلی مسکن و داروست این در حالیست که قانون هوای پاک از سال ۹۶ تصویب شده است و دستگاه‌های مختلفی مسوول اجرای آن هستند اما کو اجرا؟ اخیرا دیوان محاسبات به سازمان حفاظت محیط زیست برای کوتاهی در اجرای قانون هوای پاک اخطار داد. هرچند که سایر دستگاه‌های متولی نیز برای اجرای این قانون اقدامات لازم را انجام نداده‌اند.
مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم همت همه دستگاه‌ها را پیش‌شرط حل مشکل آلودگی هوا می‌داند؛ راهکاری که بارها تکرار شده اما تنها درمان زخم کهنه آلودگی هواست.
محسن روشنی با اشاره به راهکارهای کاهش آلودگی هوا در سال‌های آینده به ایسنا می‌گوید: کاهش تعداد روزهای آلوده، منوط به کاهش منابع آلاینده و بهبود کیفیت آن‌ها است. این مسئله موضوعی نیست که بتوان در کوتاه‌ مدت و به‌سرعت آن را رفع کرد. ما ابتدا باید اقدامات لازم برای کنترل آلودگی را انجام دهیم سپس منتظر نتایج آن باشیم. لازم است ما به سمت بهبود استانداردهای خودروها حرکت کنیم. خودروهای و موتورسیکلت‌های کاربراتوری باید از دور خارج و خودروهای دیزلی مجهز به فیلتر دوده شوند علاوه بر آن استفاده از خودروی شخصی باید کاهش یابد و در کنار آن با دولت الکترونیک، نیاز به جابجایی فیزیکی کمتر شود.
وی ضمن تاکید بر تغییرات گسترده وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ دنیا ادامه می‌دهد: ما باید به‌تدریج به سمت الکتریکی کردن خودروها و وسائل نقلیه برویم؛ همانطور که در بسیاری از شهرهای دنیا، این تغییر آغاز شده است و تا حداکثر ۱۵ سال آینده، خبری از خودروهای احتراقی در این شهرها نخواهد بود حتی خودروهای احتراقی در شرایط فعلی نیز در شهرهای بزرگ جهان از استاندارد یورو ۶ بهره می‌برند علاوه بر این موارد لازم است تعداد وسایل نقلیه عمومی افزایش پیدا کند و کیفیت و استاندارد آن‌ها بالا برود.
مدیر واحد پایش کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای مقابله با چالش آلودگی هوا می‌گوید: وسائل نقلیه فعلی ما نیز بعضاً فرسوده شده‌اند و این مسئله لزوم نوسازی آن‌ها را یادآوری می‌کند. اجرای این پروژه‌ها نیازمند همکاری همه دستگاه‌هاست و یک یا دو نهاد نمی‌توانند به‌تنهایی از پس غول آلودگی هوا برآیند. مردم نیز باید در این فرایند همکاری کنند. خواهش ما از رانندگان وسائل نقلیه به‌خصوص موتورسیکلت‌ها این است که توجه بیشتری به معاینه فنی داشته باشند.
به گزارش ایسنا، همیشه دردهای لحظه‌ای و کوتاه‌مدت، قابل تحمل ترند. شاید یک مرگ آنی بهتر از تحمل یک بیماری مزمن باشد. هوای مریض تهران، بیش از دو دهه است که زجر می‌کشد و این بیماری مسری گریبان شهروندان این شهر را نیز گرفته است.
سیستم تنفسی اولین بخش از بدن انسان است که در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار می‌گیرد و ریه، مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، از این رو در صورتی که غلظت آلاینده‌های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، وارد جریان خون می‌شوند و عوارضی همچون اختلال در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش‌ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می‌شود همچنین آلودگی هوا تحریک مجاری هوایی، کمبود ویتامین D، کاهش ضریب هوشی و کم‌خونی در میان کودکان را در پی دارد.
آلودگی هوا نه تنها باعث ابتلا به بیماری می‌شود حتی جان انسان‌ها را هم می‌گیرد. ذرات معلق به‌تنهایی باعث مرگ هزاران نفر می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده در دنیا، ۲۰ درصد از مرگ‌های طبیعی منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای آزاد هستند. همچنین ۳۴ درصد از بیماری‌های ایسکمیک قلبی، ۲۴ درصد از سکته‌های مغزی، ۳۳ درصد از بیماری های انسداد مزمن ریوی، ۴۶ درصد از عفونت دستگاه تنفسی تحتانی و ۲۸ درصد از سرطان‌های ریه در دنیا منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای آزاد هستند.
در شرایطی که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم، ذرات معلق می‌تواند روند ابتلا به این ویروس را تسریع کند. در پژوهش‌های انجام شده ثابت شده که آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌های هوا، خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد. به عبارت دیگر آسیب به دستگاه تنفسی باعث می شود که زمینه و بستر جولان ویروس کرونا فراهم شود بنابراین تحمل این آلودگی، شاید در لحظه برای مردم پایتخت چندان دشوار نباشد اما همانطور که سال‌ها طول کشید تا شهر پاکیزه تهران آلوده‌ شود، گذشت زمان نشان خواهد داد که چین و چروک آلودگی چه بر سر ریه‌های سالم ما خواهد آورد. در واقع شبح سیاه آلودگی هوا و ویروس کرونا، در مجرای تنفسی به یکدیگر می‌پیوندند و حاصل این پیوند، قاتل خاموشی است که نه در لحظه بلکه ذره ذره جانمان را می‌ستاند.