بخش خصوصی ایرانی اولویت سرمایه گذاری در بنادر و پسکرانه بندری رویکرد سازمان بنادر برای توسعه ناوگان رو-رو در دریای خزر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تلاش میکنیم، با جریانسازی کالا، جریان تجارت به بنادر کشور، به ویژه بندر چابهار، رونق پیدا کند، تاکید کرد: حملونقل دریایی در ایران، به عنوان […]
بخش خصوصی ایرانی اولویت سرمایه گذاری در بنادر و پسکرانه بندری
رویکرد سازمان بنادر برای توسعه ناوگان رو-رو در دریای خزر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تلاش میکنیم، با جریانسازی کالا، جریان تجارت به بنادر کشور، به ویژه بندر چابهار، رونق پیدا کند، تاکید کرد: حملونقل دریایی در ایران، به عنوان پیشران اقتصادی کشور، همواره یک گام از تحریمهای ظالمانه، جلوتر بوده و همواره با یک طراحی و فرمول مناسب، از تحریمها عبور کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علیاکبر صفایی در نشست خبری پنجمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع دریایی، گفت: با جریان سازی ورود کالاهای اساسی به کشور، واردات کالاهای اساسی طی ۸ ماه گذشته از سال ۱۴۰۰، درمقایسه با سال قبل، رشد ۳۰ درصدی داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بارگیری و تخلیه همزمان ۱۷ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر کشور گفت: طی ۸ ماه گذشته، ۱۲۹ میلیون تن کالا در بنادر کشور جابهجا شده است که نشان رشد ۱۱ درصدی عملیات بندری است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سالانه ۵۰ هزار فروند کشتی تجاری وارد آبهای سزمینی و بنادر کشور میشود،خاطرنشان کرد: هدایت، کنترل و نظارت بر تردد کلیه شناورها توسط بخش دریایی سازمان بنادر صورت میگیرد تا دریانوردی ایمن در بنادر کشور داشته باشیم.
صفایی با اشاره انجام عملیات لایروبی، یدککشی و راهنمابری علایم دریایی و دریانوردی توسط حوزه دریایی سازمان بنادر، تاکید کرد: حجم عظیم تجارت دریایی به سمت بنادر ایران توسط حوزه دریایی، هدایت، کنترل و نظارت میشود که به لحاظ ایمنی، حفظ محیط زیست و امنیت دریانوردی در خور توجه و شایسته تقدیر است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد عملکرد بندر چابهار، اظهار داشت: ظرفیت بندر چابهار از بعد انقلاب اسلامی، به ۱۲ و نیم میلیون تن افزایش یافته است که درصدد هستیم با جریان عبور کالا و ترانزیت از طریق بندر شهید بهشتی را تقویت کنیم.
صفایی با اشاره به در دست انجام بودن پروژههای ریلی از بندر چابهار به میلک و از زاهدان به چابهار، تاکید کرد: چنانچه کشور عمان و هند به عنوان مبادی کالا به ایران، افغانستان، ازبکستان و کشورهای آسیای میانه رقم بخورد، جریان تجارت به طرف بندر چابهار رشد خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاستهای توسعهای سازمان بنادر در دریای خزر، افزود: در دریای خزر به دنبال توسعه ناوگان توسط کشتیرانی داخلی هستیم؛ به همین منظور، در نظر داریم با اختصاص وجوه اداره شده برای تامین ناوگان دریایی به ویژه کشتیهای رو-رو توسط بخش خصوصی، فعالیت در بنادر جنوبی دریای خزر را توسعه دهیم.
وی با اشاره به برنامههای توسعهای سازمان بنادر در بندر شهید رجایی، گفت: با اجرای فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی، ۹۰۰ متر اسکله آماده بهرهبرداری خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص سیاستهای سرمایهگذاری این سازمان گفت: رویکرد ما در حوزه سرمایهگذاری و توسعه تجهیزاتی بنادر، استفاده از توان بخش داخلی و شرکتهای دانشبنیان ایرانی و بومیسازی ساخت و ساز در صنایع دریایی کشور است.
به گفته صفایی، رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه سرمایهگذاری، علاوه بر آمادگی این سازمان برای جذب سرمایهگذاران خارجی، علاقهمند سازی سرمایهگذاران داخلی برای ورود به حوزه مهم بندری و دریایی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جریان تردد و ارتباطات بین بندری میان ایران و چین و همچنین میان هند و ایران برقرار است، افزود: اپراتور هندی بندر چابهار تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا جریان عبور کالا از بندر چابهار افزایش پیدا کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه حمل و نقل:
اقتصاد چین برایش مهم است که به آبهای آزاد و کریدورهای جدید متصل شود
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به ایجاد کریدورهای جدید با سرمایه گذاری داخلی و خارجی امری ضروری است.
مجتبی یوسفی با اشاره به اینکه لجستیک و ایجاد کریدور در حوزه ترانزیت یکی از منابع غنی درآمدی در دنیاست، اظهار کرد: برخی کشورها که از لحاظ GDP در رتبه های بالایی قرار دارند و نفت و منابع زیرزمینی ندارند، از ظرفیت ایجاد کریدورهای جدید و لجستیک در حوزه بار و مسافر استفاده می کنند. وی افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک شرق و غرب، دسترسی به آب های جنوب، دسترسی به دریای خزر در شمال و مرز آبی و خاکی جز کشورهای بزرگی محسوب می شویم که حداقل با ۱۵ کشور همسایه هستیم. یوسفی ادامه داد: با نگاه ایدولوژیک ایران به کشورهای همسایه هیچ وقت در تاریخ جمهوری اسلامی متخاصم نبودیم و در برخی موضوعات مورد حمله و ظلم قرار گرفتیم، همیشه منافع مشترک و دوستی در منطقه داشتیم. وی ادامه داد: اقتصاد چین به عنوان اقتصاد اول دنیا برایش مهم است که به آب های آزاد و کریدورهای جدید متصل شود. یوسفی با تاکید به ایجاد کریدورهای جدید با سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیان کرد: در بندر گوادر، پاکستان سرمایه گذاری می کند چرا که عملا می توانست مسیر اتصالی غرب آسیا و اتصال جنوب اروپا و دریای مدیترانه را کوتاه کند. به طوری که اگر آنها بخواهند از آب های آزاد دریای عمان حرکت کنند و اقیانوس هند را دور بزنند تا به دریای مدیترانه و شرق اروپا برسند، ۸ تا ۱۲ روز در مسیر هستند، درحالیکه از بندر گوادر تا چابهار ۸ تا ۱۰ ساعت و زمینی از ایران تا غرب عراق حداکثر ۳ روزه به مقصد می رسند که کاهش حداقل ۸ روزه هزینه حمل و نقل با هیچ تحریمی قابل جبران نیست. به گفته وی، با وجود آنکه تجار در دنیا براساس اقتصاد، منافع خود را در نظر می گیرند، لذا کاهش ۸ روزه هزینه حمل و نقل جذابیتی در حوزه اقتصاد دارد که هر چقدر هم بخواهند ایران را تحریم کند، قابل جبران نیست که این امر لزوم توجه به ایجاد کریدور های جدید را می طلبد. عضو کمیسیون عمران ادامه داد: توجه به ایجاد کریدورهای جدید با سرمایه گذاری داخلی و خارجی و جمعآوری منابع خرد مردم با استفاده از بازار سرمایه است تا اینکه مردم وارد بازار سفته بازی شوند، اما متاسفانه به خاطر عدم اعتماد و بی برنامگی دولت قبل و به نوعی آب شدن سرمایهها اعتمادی وجود ندارد. وی با تاکید بر توجه به پژوهش گفت: در حوزه تکنولوژی لوکوموتیو و دانش بنیان باید به نخبههای دانشگاهی توجه کنند و همواره پژوهش مورد توجه قرار گیرد تا به بهانه تولید داخل، فرصت منطقهای را از دست ندهیم و از سرمایهگذار خارجی و انتقال تکنولوژی استفاده کنیم. یوسفی ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در حد خودکفایی باید سندی تهیه کرد تا این ظرفیت را از دست ندهیم چرا که در شرایط فعلی سرمایه در دنیا منابع زیرزمینی نیست، بلکه نیروی انسانی است. هر چند باید حواسمان باشد اتفاقی که در صنعت برق مبنی بر انحصار چند شرکت رخ داد، برای مابقی صنایع ایجاد نشود.
توسعه حمل و نقل هوایی با ایجاد فرودگاه های کوچک
کارشناس صنایع هوایی و فضایی گفت: با حضور شرکت های خصوصی و ایجاد فرودگاه های کوچک می توان ناوگان حمل و نقل هوایی را توسعه داد.
رضا آخوندی کارشناس صنایع هوایی و فضایی در گفتگو با ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل گفت: یکی از راه های توسعه حمل ونقل هوایی ایجاد فرودگاه کوچک درشهرستان ها به شمار می رود. ما در شهرستان ها فرودگاه های کوچک نداریم و اگر فرودگاه های کوچک تاسیس شود، هواپیماهای زیر۲۷۰۰کیلوگرم می توانند به حمل ونقل هوایی کشور کمک کنند. کارشناس صنایع هوایی و فضایی با اشاره به اهمیت استفاده از شرکت های دانش بنیان گفت: شرکت های دانش بنیان در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری فرودگاه ها می توانند کار کنند ؛ برای مثال ازشرکت های دانش بنیان می توان در طراحی فرودگاه شهرستان های کوچک بهره برد . آخوندی نقش وزات راه و شهرسازی را در توسعه حمل و نقل هوایی بسیار مهم خواند و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری نماینده وزارت راه شهرسازی است که کلیه نظارت ها بر روی هواپیماها و فرودگاه ها توسط این مجموعه انجام می شود که علاوه بر نقش نظارتی کلیه گواهینامهها و دستورالعمل های تعمیراتی بوسیله این سازمان صادر می شود. کارشناس صنایع هوایی و فضایی با استقبال از برپایی نمایشگاه در امور حمل و نقل عنوان کرد: برپایی نمایشگاه ها در توسعه حمل و نقل به شرطی می تواند موثر باشد که نمایشگاه تخصصی برگزار شود. تاکنون بیشتر نمایشگاه ها در حوزه حمل ونقل زمینی برپا شده است . وی حضور شرکت های خصوصی را در توسعه حمل و نقل هوایی امری مسلم برشمرد و در پایان ابراز امیدواری کرد در حمل و نقل هوایی، فرودگاه های کوچک ایجاد شده و هواپیماهای مناسب هم تهیه شود.