یک کارشناس حمل ونقل هوایی معتقد است که افزایش نرخ سوخت باعث ترغیب مسافران برای استفاده از حملونقل هوایی خواهد شد. علیرضا منظری که نماینده اسبق ایران در ایکائو نیز بوده، در این ارتباط با بیان اینکه عدم افزایش نرخ سوخت هواپیما میتواند یکی از سیاستهای دولت برای استقبال بیشتر مردم برای استفاده از حملونقل […]
یک کارشناس حمل ونقل هوایی معتقد است که افزایش نرخ سوخت باعث ترغیب مسافران برای استفاده از حملونقل هوایی خواهد شد. علیرضا منظری که نماینده اسبق ایران در ایکائو نیز بوده، در این ارتباط با بیان اینکه عدم افزایش نرخ سوخت هواپیما میتواند یکی از سیاستهای دولت برای استقبال بیشتر مردم برای استفاده از حملونقل هوایی باشد، عنوان کرد: در شرایط کنونی افزایش قیمت سوخت هواپیما به دلیل اینکه حملونقل هوایی یک حملونقل عمومی محسوب میشود، منطقی نبود. او در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اگر دولت قصد داشت اقدام به افزایش نرخ سوخت حملونقل عمومی (جاده-راه آهن- هوایی) کند به طبع مشکل مردم دو چندان میشد.
این کارشناس هوایی تصریح کرد: بنابراین یکی از فواید ثابت نگه داشتن نرخ سوخت حملونقل هوایی این خواهد بود به جای اینکه مردم از خوردوی شخصی استفاده کنند به سمت حملونقل هوایی روی بیاورند.
منظری ادامه داد: برای مثال کسی که میخواهد از تهران با خودرو شخصی به مشهد برود با قیمت بنزین ۳ هزار تومان و استهلاک خودرو رقم بالایی خواهد شد از همین رو آن فرد ترجیح خواهد داد که با حملونقل هوایی و با صرف زمان کوتاهتری به این سفر برود. او با بیان اینکه ۴ سال گذشته نرخ سوخت هواپیما از ۴۰۰ به ۶۰۰ تومان رسید، تأکید کرد: حدود چهار سال نرخ سوخت هواپیما چه مسافری و چه باری ثابت بوده است.
افزایش قیمت بنزین تاثیری بر کاهش استفاده از خودروی شخصی ندارد
این در حالی است که یک کارشناس ارتباطات حمل و نقل نیز در یادداشتی که همزمان با افزایش قیمت بنزین در شبکههای اجتماعی منتشر شد، نوشت: در هیچ یک از ادوار، افزایش قیمت حاملهای انرژی منجر به کاهش مصرف نشده است چرا که اقشار کم درآمد و ضعیف، بِه گزینههای جایگزین از جمله مُدهای کم مصرف (مانند حمل و نقل ریلی) و نیز سیستمهای مناسب حمل و نقل عمومی دسترسی ندارند و عملا ناگزیرند از شیوههای مرسوم و موجود بهره بگیرند.
رامیز قلینژاد بیان کرد: پرداخت کلیه منابع حاصله از محل افزایش قیمتها به صورت یارانه هم فرصتی برای سرمایهگذاری و توسعه مُدهای کم مصرف باقی نمیگذارد. یعنی دولت نمیتواند همه یا بخشی از منابع حاصله را به توسعه حمل و نقل ریلی و حمل و نقل عمومی در کشور تخصیص دهد.
وی افزود: بنابراین نه تنها مصرف به شکل محسوسی کاهش نخواهد یافت و به تبع آن آلودگیهای ناشی از مصرف بالای بنزین در کلان شهرها از بین نخواهد رفت بلکه فرصتی هم برای توسعه حمل و نقل عمومی باقی نخواهد ماند. از سوی دیگر اختلاف قیمتی باقی مانده با کشورهای همسایه همچنان میل به قاچاق را زنده نگه خواهد داشت.
این کارشناس ادامه داد: با این تفاسیر عملاً بخش عمدهای از اهدافی که استراتژی افزایش قیمت حاملهای انرژی به دنبال آن است به احتمال زیاد محقق نخواهد شد مگر آنکه دولت واقعیسازی قیمت را دستکم به نرخ FOB خلیج فارس ( ۵ تا ۶ هزارتومان ) عملیاتی کند و بخش اصلی منابع حاصله را نیز بهجای هزینه به صورت یارانه، برای توسعه حمل و نقل عمومی بهویژه حمل و نقل ریل پایه سرمایهگذاری کند. فراموش نکنیم که آثار تورمی افزایش قیمت سوخت حداکثر پنج درصد است ولی در صورت هزینه کردِ منابع جدید در توسعه زیرساخت و ایجاد اشتغال، میتوان بِه بهبود شرایط معیشتی اقشار کم درآمد امیدوار بود.