مراسم رونمایی از نخستین «قطار ملی مترو» در قالب رام ۳ واگنه با حضور شهردار تهران و برخی مقامات کشوری صورت می گیرد. سید مناف هاشمی با اعلام مطلب فوق افزود: مطابق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه و طی قراردادی که سال گذشته بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری […]
مراسم رونمایی از نخستین «قطار ملی مترو» در قالب رام ۳ واگنه با حضور شهردار تهران و برخی مقامات کشوری صورت می گیرد.
سید مناف هاشمی با اعلام مطلب فوق افزود: مطابق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه و طی قراردادی که سال گذشته بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران منعقد شد، مراحل طراحی و ساخت قطار ملی مترو در دستورکار قرار گرفت.
وی ادامه داد: این امر به منظور تحقق اهداف داخلی سازی صنعت ریلی کشور، با بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای داخلی و خصوصاً شرکتهای دانش بنیان آغاز شده و در حال به سرانجام رسیدن است. صرفهجویی ارزی در تولید انبوه واگنهای داخلی، ایجاد مرکز طراحی و مهندسی ریلی، افزایش سطح اشتغال شرکتهای دانش بنیان مرتبط با این زمینه و کاهش ۲۰ درصدی قیمت تمام شده ساخت واگن مترو، از جمله مهمترین ثمرات پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو به شمار میآید؛ پروژهای که طی آن سهم ۲۶ درصدی ساخت قطعات و تجهیزات قطارهای مترو توسط شرکتهای داخلی به ۸۵ درصد افزایش خواهد یافت.
به گفته وی ایجاد ۲۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، به ظرفیت کامل رسیدن ۵ شرکت واگن سازی داخلی و فعال شدن ۲۵۰ شرکت داخلی در زمینه تأمین مواد اولیه و قطعه ساز صنعت ریلی کشور از جمله دیگر دستاوردهای این پروژه ملی است.
وقوع تخلف در مراکز معاینه فنی پایتخت
نزدیک به صفر است
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران احتمال انجام تخلف در این مراکز پایتخت را نزدیک به صفر عنوان کرد و گفت: ما در تهران چند لایه نظارتی داریم و حتی گاهی اوقات دام هایی طراحی می کنیم تا ببینیم آیا تخلفی در مراکز ما انجام می شود یا خیر؟
حسین مقدم توضیح داد: ما نظارت از هر مدلی که فکر بکنید انجام می دهیم و در این باره با کسی تعارف نداریم؛ از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مراجعه برای گرفتن معاینه فنی در سال، شاید یک یا ۲ مورد تخلفی رخ دهد.
وی ادامه داد: حتی در مواردی یک سری از دوستانمان را نیز به این مراکز به عنوان فردی که معاینه فنی می خواهد می فرستیم تا ببینیم فردی تخلف می کند یا نه؟ که خوشبختانه تا به حال موردی پیش نیامده است.
برخی می خواهند فاتحه معاینه فنی خوانده شود
این مقام شهری در عین حال هشدار داد: واقعیت این است که تخلف وجود دارد اما باید توجه کرد که درصد آن چقدر است؛ نباید بخاطر این اندک موارد، تاثیر معاینه فنی خودروها بر کاهش آلودگی هوا را از یاد برد چراکه برخی می خواهند با حاشیه سازی فاتحه معاینه فنی خوانده شود.
وی همچنین انجام معاینه فنی خودروها را به نفع سلامتی مردم عنوان کرد و گفت: معاینه فنی پروسه ای است که در تمام دنیا با همین دستگاه ها انجام می شود اما آزمون سلامت خودرو در ایران سهل تر است و با ایجاد سامانه سیمفا تخلف به حداقل رسیده است.
مقدم با رد سختگیرانه بودن آزمون معاینه فنی در تهران یادآور شد: دستور العمل های ابلاغی وزارت کشور در تهران انجام می شود و به طور قطع سخت گیرانه نیست اما از یک سری مسائل که مربوط به ایمنی و آلایندگی خودرو می شود، نمی گذریم.
آمار مراجعات به مراکز معاینه فنی تا پایان دی
مقدم درباره آمار مراجعات به مراکز معاینه فنی تا پایان دی نیز گفت: از ابتدای سال تا پایان دی ماه یک میلیون و ۳۷۸ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته تقریبا تغییری نداشته است.
وی افزود: در حال حاضر روزانه پنج هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می کنند و وضعیت مراجعات در شرایط عادی و تقریبا تمامی مراکز فاقد صف انتظار است.
به گفته مقدم، ۹۸۹هزار دستگاه خودرو از آمار اعلامی، مربوط به مراجعات اول بوده که ۱۷ درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، ۱۱ درصد در آزمون همراستایی چرخ ها، ۴درصد کمک فنر، ۱۴ درصد تست ترمز و ۱۶درصد عیوب ظاهری مردود شدند.
وی ادامه داد: ۳۷ درصد از این خودروها در مجموع به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند.
این مقام شهری افزود: ۹۳۵هزار گواهی معاینه فنی نیز در این ۱۰ ماه صادر شده که ۲۴۴ هزار گواهی آن مربوط به معاینه فنی برتر است و در مجموع در حدود ۲۶ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز، معاینه فنی برتر گرفتند.
به گزارش ایرنا، وی درباره معاینه فنی خودروهای سنگین نیز گفت: از ابتدای سال تا پایان دی ۱۲ هزار و ۱۰۳ دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند.
مقدم همچنین با اشاره به آغاز آزمون شدت صوت در مراکز معاینه فنی شهر تهران از دهم آبان یادآور شد: از ابتدای شروع این آزمون تا پایان دی ماه، ۴۰ هزار و ۲۹۱ دستگاه خودرو آزمون شده که۴۹۸ دستگاه به دلیل شدت صوت بالاتر از حد مجاز مردود شده اند.
۵۶ خط معاینه فنی مختص خودروهای سبک در ۱۷ مرکز معاینه فنی ثابت و هشت واحد سیار تک خطه و سه مرکز معاینه فنی تک خطه مختص خودروهای سنگین در تهران فعال است.
شهروندان میتوانند برای اطلاع از آخرین وضعیت فعالیت این مراکز به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران inspection.tehran.ir مراجعه و یا با سامانه پاسخگو ۹۶۰۰۶۰۰۰ در وقت اداری تماس بگیرند.