رویکرد عدالت‌محور مدیریت وزیر راه و شهرسازی
رویکرد عدالت‌محور مدیریت وزیر راه و شهرسازی
در دومین سال استقرار دولت سیزدهم و در آستانه یک‌سالگی سکانداری «مهرداد بذرپاش» در وزارت راه و شهرسازی، خطوط متروی پایتخت در حال تکمیل شدن است.

سرویس راه و مسکن جمله – در دومین سال استقرار دولت سیزدهم و در آستانه یک‌سالگی سکانداری «مهرداد بذرپاش» در وزارت راه و شهرسازی، خطوط متروی پایتخت در حال تکمیل شدن است. مسافرانی که همه روزه در کلانشهر تهران برای جابه‌جایی از مترو استفاده می‌کردند، مستحضر هستند که سال‌های طولانی، مثلا تنها نام ایستگاه‌های خط ۴ روی نقشه قطار زیرزمینی به چشم می‌خوردند تا این‌که از سال گذشته، تکمیل و افتتاح آن‌ها جهت سهولت ایاب و ذهاب شهروندان، به طور جدی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته‌است.
اگرچه افتتاح این خصوط مترو در شرح وظیفه سازمان‌های دیگری چون شهرداری تهران نیز هست و البته کارهای خوبی نیز توسط آنان در این خصوص انجام شده‌است، اما سهم وزارت راه و شهرسازی در این خصوص غیر قابل انکار است؛ علی‌الخصوص تکمیل متروهای شهرهای جدید و دور از مرکز پایتخت، که هم در عبور و مرور شهروندان تاثیر بسیار مفیدتری نسبت به شهر تهران دارد و هم این‌که شرکت عمران شهرهای جدید، از شرکت‌های تابع وزارت راه و شهرسازی است و بخش اهم تلاش‌ها و پیگیری‌ها برای احداث این خطوط مترو، برگ سبز پرافتخاری در کارنامه این وزارت‌خانه است. از جمله این خدمات می‎توان به افتتاح ایستگاه متروی شهید فخری‌زاده در حد فاصل مترو گلشهر هشتگرد اشاره کرد. با گشایش ایستگاه شهید فخری زاده امکان دسترسی جمعیت بیشتری از ساکنان غرب استان البرز به قطار شهری شهرجدید مهستان – کرج فراهم شد. با توجه به قرار گرفتن ایستگاه شهید فخری زاده در مسیر واحدهای تولیدی و صنعتی غرب استان البرز ، امکان جابه‌جایی کارگران این شرکت ها با استفاده از وسیله نقلیه ایمن عمومی فراهم است.
حال نوبت به افتتاح ایستگاه مترو پرند رسیده و قرار است فردا، پنجشنبه، این خط مترو افتتاح شود.
در این خصوص «شهریار افندی‌زاده»، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح مترو پرند بیان کرد: «متروی پرند به طول ۱۸ کیلومتر بوده و در امتداد مترو تهران، از شهر آفتاب شروع شده و با عبور از فرودگاه امام خمینی(ره)، به شهر پرند ختم می‌شود.»
وی افزود: «این پروژه با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه‌وشهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت تکمیل شد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد متروی پرند روزانه حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار مسافر را جابه‌جا کند که نقش موثری در حمل‌ونقل حومه‌ای کلان‌شهر تهران ایفا خواهد کرد.»
افندی‌زاده ضمن تشریح تعاریف و ویژگی‌های قطار حومه‌ای، اظهار کرد: «قطار حومه‌ای یکی از سیستم‌های حمل‌ونقل است که برای خدمت‌رسانی به ساکنین شهرها و شهرک‌های اقماری کلان‌شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطارها معمولاً در مقایسه با قطارهای شهری دارای ایستگاه‌های کمتر و با فواصل بیشتر بوده، بنابراین سرعت عملکردی بالاتری دارند، به‌نحوی‌که سرعت عملیاتی آنها معمولاً بین ۵۰ تا ۲۰۰ و حتی در انواع قطارهای پرسرعت به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.»
دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به نقش مهم قطار حومه‌ای با توجه به توزیع جمعیتی بین کلان‌شهرها و شهرهای اقماری اشاره کرد و گفت: «امروزه در بسیاری از کشورها نظیر کشور ما، که تمرکز جمعیتی از کلان‌شهرها به شهرها و شهرک‌های اقماری انتقال یافته‌است و ساکنین این مناطق برای فعالیت و کار به کلان‌شهرها رفت و آمد می‌کنند، برنامه‌ریزی و اقدام برای ایجاد و توسعه تسهیلات حمل‌ونقلی به منظور جابه‌جایی مسافران هرروزه این شهرها و شهرک‌ها، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. در این میان قطار حومه‌ای به دلیل مزایای برجسته آن، نقش مهمی برای این نوع خدمت‌دهی دارد.»
وی یادآور شد: «بر اساس آمارهای منتشره، روزانه حدود ۳ میلیون سفر بین شهرها و شهرک‌های اقماری اطراف و کلان‌شهر تهران انجام می‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی برای سازماندهی و ساماندهی این سفرها در چارچوب طراحی و اجرای زیرساخت‌های موثر ترابری از جمله قطار حومه‌ای در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار دارد.»
افندی زاده افزود: «قطار حومه‌ای در بسیاری از کشورهای جهان توسعه یافته است که از جمله می‌توان به چین، استرالیا، اتریش، بلژیک، اسپانیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، هلند، سوییس، ترکیه و انگلستان اشاره کرد. توسعه قطار حومه‌ای ضمن جابه‌جایی ایمن، اقتصادی، راحت، ساده و عادلانه ساکنین مناطق حومه کلان‌شهرها، باعث تغییر شیوه سفر آنها از وسایل‌نقلیه شخصی به قطار حومه‌ای شده، لذا کاهش ازدحام ترافیک در مسیرهای منتهی به کلان‌شهرها و معابر داخلی آنها، ارتقای ایمنی، کاهش مصرف سوخت و ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی از جمله کیفیت هوا را به دنبال خواهد داشت.» معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی در پایان تاکید کرد: «افتتاح مترو پرند تبلور رویکرد عدالت‌محور دولت سیزدهم در ایجاد دسترسی هر چه موثرتر عموم ساکنین در مناطق مختلف به سیستم‌ها و خدمات حمل‌ونقلی کارا و اقتصادی است و در آینده نزدیک شاهد توسعه این سیستم‌ها در حومه کلان‌شهرها خواهیم بود.»

  • نویسنده : ارسالی از سرویس راه و مسکن