رویگردانی دهه هشتادی‌ها از علم به سمت ثروت
رویگردانی دهه هشتادی‌ها از علم به سمت ثروت
آمار داوطلبان کنکور سال جاری نشان می‌دهد از مجموع یک میلیون و ۱۵۲هزار و ۵۱۸ داوطلب که در نوبت اول آزمون سراسری 1403 ثبت‌نام کرده‌اند تنها ۳۷ درصد مرد هستند.

سرویس اجتماعی جمله، آمار داوطلبان کنکور سال جاری نشان می‌دهد از مجموع یک میلیون و ۱۵۲هزار و ۵۱۸ داوطلب که در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده‌اند تنها ۳۷ درصد مرد هستند.
این همان زنگ خطری است که اساتید دانشگاه و جامعه شناسان بارها درباره آن هشدار داده بودند.
شرایط اقتصادی جامعه، عدم تطابق رشته‌های دانشگاهی و بازار کار، ناکامی پسران دهه هشتادی تحصیلکرده برای یافتن کار، تورم بالا، کاهش کیفیت آموزش و نبود طرحی جامع برای به‌کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی موجب شده که در دو دهه اخیر به مرور شاهد کاهش چشمگیر تعداد پسران ثبت نامی در کنکور باشیم.
این در حالی است که افزایش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در فاصله سال تحصیلی ۱۳۹۱ ـ ۱۳۹۰ و ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰ با وجود کاهش نرخ بیکاری از عوامل موثر در کاهش رغبت جمعیت جوان به خصوص پسران به ادامه تحصیلات عالی است.
تحصیلات دانشگاهی برای بسیاری از متولدان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ تبدیل به تضمینی برای یافتن شغل نشد، از سویی دیگر نبود بازار کار متناسب با رشته‌های دانشگاهی، درآمد‌های پایین و انتظارات جامعه از مردان برای تأمین معیشت، منجر به ورود زودهنگام آن‌ها به بازار کار در رشته‌های درآمدزا شده است.
پیشتازی ۲۶ درصدی دختران داوطلب ورود به دانشگاه نسبت به پسران در حالی اتفاق می‌افتد که وقتی تعداد داوطلبان گروه علوم تجربی از ۲گروه علوم انسانی و علوم ریاضی فاصله گرفت وزیر علوم این موضوع را رشد کاریکاتوری شخصیت علمی کشور برشمرد و با اعلام زنگ خطر برای آموزش عالی، اعلام کرد که توزیع داوطلبان در گروه‌های آموزشی باید نرمال باشد.در همین رابطه مهدی گلشنی عضو سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه به فرارو گفته است، کاهش تعداد پسران در کنکور را نشان دهنده نقص در آموزش عالی می‌داند و می‌گوید که اعتدال خوب است و اگر در چند سال آینده روند به همین صورت باشد و اعتدال ایجاد نشود حتی تبعات اجتماعی به همراه دارد.
به گفته وی، باید از افراد خبره و شایسته برای مشورت بهره بگیرند که این عدم اعتدال پیش نیاید. سیدجلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، اما این آمار را در حال حاضر منفی نمی‌داند و می‌گوید که این آمار نشان دهنده اصلاح فرهنگ مهارت محوری در کشور ماست.
وی معتقد است که تمایل به سمت تحصیل آکادمیک در کشور ما کم شده، در کشور‌های دیگر هم همینطور است، اما در ایران تمایل به مدرک زیاد بود که چند سالی است فرهنگ ما به سمت مهارت محوری و اشتغال محوری جایگزین شده است. به گفته موسوی، بحث اشتغال برای آقایان مهم‌تر است و به همین دلیل اولویت اول آقایان تحصیلات آکادمیک نیست.
بنابراین این آمار خیلی هم منفی نیست، اما باید بررسی شود که در چند سال آینده پررنگ‌تر نشود، چرا که پررنگ شدن این موضوع آسیب‌زاست. خبرگزاری فارس، این موضوع را از مسؤولان آموزش عالی کشور نیز
پیگیری می‌کند.
علیرغم تحلیل‌هایی از این دست نباید فراموش کرد تحصیلات دانشگاهی همواره یکی از مواردی بوده است که ایران به آن افتخار می‌کرد و تحصیلکرده بودن نوعی شخصیت اجتماعی به شمار می‌آمد. اما وقتی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دیدند که دلالان و واسطه گران با کمترین میزان سواد زندگی ده‌ها مراتب بهتری دارند، عملا پاسخ خود به پرسش کلاسیک علم بهتر است یا ثروت را به نفع ثروت تغییر دادند.
با ادامه این روند ارزش علم هر روز کمتر خواهد شد و همچنین به چالشی در ازدواج نیز خواهد انجامید، زیرا تحقیقات نشان داده است که دختران عموما تن به ازدواج با مردانی که تحصیلات کمتری از خود دارند، نمی‌دهند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اجتماعی